SMARTFON A POLSKA SZKOŁA - WYZWANIA TERAŹNIEJSZOŚCI

Opublikowano:
Nieobecność smartfonów jako urządzenia cyfrowego sprzyjającego nowoczesnej dydaktyce to w polskich szkołach codzienność i stan dominujący. Według badań SMWI z przełomu lat 2017/2018 trzy czwarte nauczycieli nigdy nie skorzystało z tych urządzeń w swojej pracy dydaktycznej, zaś w 59% szkół obowiązuje regulaminowy zakaz korzystania ze smartfonów także w celach edukacyjnych. Wprowadzenie modelu BYOD napotyka zatem na istotne przeszkody.

3 października w Warszawie sieć KOMET@ patronowała zorganizowanemu przez Stowarzyszenie „Miasta w Internecie” seminarium BYOD w szkole jako czynnik zmiany edukacyjnej. Gościny w Warsaw Spire udzieliła mu Fundacja Digital Poland. W spotkaniu wzięło udział 22 ekspertek i ekspertów z kilkunastu ośrodków akademickich, organizacji pozarządowych oraz szkół.

Celem seminarium było przedyskutowanie zapisów opracowywanego od czerwca dokumentu programowego Sieci Edukacji Cyfrowej KOMET@, formułującego rekomendacje ekspertów w zakresie wykorzystania smartfonów w szkole jako podstawowego urządzenia cyfrowego, zapewniającego dostęp uczniów do cyfrowych zasobów edukacyjnych w modelu 1 uczeń – 1 urządzenie. Wprowadzenia do dyskusji dokonali: dr Grzegorz Stunża (Uniwersytet Gdański), dr Tomasz Tokarz (Innowacyjna Edukacja, Wrocław) oraz Tomasz Łukawski (Szkoła Podstawowa nr 3 w Ząbkach).

Kilkugodzinna dyskusja dostarczyła szereg wniosków i uzupełnień, które zostaną wykorzystane w ostatecznej redakcji dokumentu. Jego publikacja planowana jest na pierwszą dekadę listopada br.      


PREZENTACJE:

(Poza) smartfon w szkole, dr Grzegorz D. Stunża

BYOD, Tomasz Łukawski

Uczniowski smartfon w szkole - jako narzędzie cyfrowe przydatne w nauce, dr Tomasz Tokarz