e-doradca - jak można nauczać kompetencji cyfrowych w obszarze praca i rozwój zawodowy

E-DORADCA - JAK MOŻNA NAUCZAĆ KOMPETENCJI CYFROWYCH W OBSZARZE PRACA I ROZWÓJ ZAWODOWY

Opublikowano: Autor: Anna Dyjak
30 października prowadziłam webinar dotyczący nauczania kompetencji cyfrowych. Chciałabym Was zainspirować bardziej tym tematem . Jako doradca zawodowy często pracuję z młodzieżą i często słyszę zdanie „a nie można tego jakoś przez Internet?” . Natchnęło mnie to do napisania scenariuszy z obszaru „Praca i rozwój zawodowy” (to jeden z obszarów znajdujący się w Ramowym Katalogu Kompetencji Cyfrowych). Oczywiście niektóre scenariusze doskonale nadają się do pracy z innymi grupami docelowymi.

Dzięki temu, że sama zaczęłam podnosić swoje kompetencje cyfrowe, pomyślałam, że przecież czemu nie przenieść się na wymiar bardziej online. Skoro jest taka potrzeba? Skoro chcą tego? Skoro nie wiedzą i nie znają e-usług? Skoro jest dziura, to trzeba ją załatać.

Głównym celem szkoleń w tym obszarze jest podniesienie kompetencji cyfrowych ułatwiających osobom uczestniczącym rozwój osobisty i zawodowy. Szkolenia  w obszarze „praca i rozwój zawodowy” przybliżą uczestnikom tematykę związaną z rozwojem, aktywnością zawodową oraz całożyciowego uczenia się. Uświadomią konieczności ciągłego rozwoju, podnoszenia kwalifikacji oraz tworzenia indywidualnej ścieżki kariery zawodowej. Ponadto nabędą wiedzę dotyczącą elastycznych form zatrudnienia, możliwych do zastosowania w Polsce. Szkolenia przybliżą również tematykę samozatrudnienia.

Celem uczestniczenia w szkoleniach prowadzonych w obszarze „praca i rozwój zawodowy” jest uzyskanie różnorodnych korzyści w trzech obszarach:

Wiedza:

  • Wie gdzie szukać informacji na temat aktualnych ofert pracy
  • Wie jak napisać CV oraz list motywacyjny
  • Zna serwisy o charakterze zawodowym
  • Posiada wiedzę z zakresu różnorodności form podnoszenia kwalifikacji zawodowych
  • Zna narzędzia pozwalające pozyskać dofinansowanie do działalności gospodarczej

Umiejętności:

  • Potrafi korzystać z serwisów pośrednictwa pracy
  • Potrafi przygotować CV
  • Umie wysłać CV oraz list motywacyjny drogą mailową
  • Potrafi prowadzić w serwisach dedykowanych profil o charakterze zawodowym (np.: GoldenLine)
  • Umie wyszukać informacje o różnych formach podnoszenia kwalifikacji zawodowych
  • Potrafi wykorzystać informacje zawarte w sieci w celu poszukiwania sposobów finansowania działalności gospodarczej
  • Potrafi korzystać z różnych narzędzi pozwalających na pozyskanie takiego dofinansowania
  • Umie wspierać działalność swojej firmy z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych
  • Potrafi pracować w zespołach rozproszonych, w których kluczowe jest korzystanie z technologii chmurowych

Kompetencje społeczne:

  • Rozwija umiejętności interpersonalne,
  • Będzie miał większą gotowość do zdobywania wiedzy z zakresu rozwoju osobistego i zawodowego
  • Będzie zainteresowany działaniami z zakresu rozwoju osobistego i zawodowego

Początkowo zastanawiałam się, czy nie są to tematy zbyt oczywiste. Okazuje się jednak, że często nieznajomość serwisów pośrednictwa pracy zaczyna być barierą w poszukiwaniu pracy. Dodatkowo zaczęłam szukać rozwiązań dla osób, dla których WORD i tworzenie CV okazują się czarną magią. Przeszukując zasoby internetu stworzyłam katalog lekcji dotyczących podnoszenia kompetencji cyfrowych dla doradców zawodowych. Przedstawię wam 3 wybrane tematy wraz z opisem e-usług, które można wykorzystać podczas projektowania szkoleń.

Moim tematem numer 1 będzie tworzenie dokumentów aplikacyjnych.

Powiedzmy, że chciałabym wykorzystać zasoby Internetu i ułatwić uczestnikom życie. Zwłaszcza tym, dla których WORD jest zbyt trudny. E-usługa https://www.resumemaker.online/ lub https://cv5.pl/kreator-cv/ daje mi możliwość stworzenia, całkiem fajnego i ciekawego CV. Serwis pozwala błyskawicznie stworzyć CV w postaci infografiki. Infografika to najbardziej udany związek słowa z obrazem. Specjaliści HR zgodnie twierdzą, że unikalny format życiorysu jest świetnym rozwiązaniem. Szczególnie teraz, w czasach kryzysu, gdy coraz więcej osób poszukuje pracy. Mając już CV trzeba jeszcze stworzyć list motywacyjny. Proszę bardzo. E-usługa https://cv5.pl/kreator-listu-motywacyjnego/ lub http://www.pracatobie.pl/employee/generatorlistumotywacyjnego.aspx; pozwala sworzyć list motywacyjny online i wydrukować go w PDF.

Podnoszenie kwalifikacji przez Internet to temat nr 2 - oto kilka e-usług, które można wykorzystać do projektowania szkoleń: http://kursy.aktywizacja.org.pl/, http://www.biblioteki.org/, https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl. Oczywiście to tylko przykłady. Warto pamiętać, że nauczając kompetencji cyfrowych w tym temacie dajemy możliwość osobom z mniejszym dostępem do usług stacjonarnych, aby mogli rozwijać swoje kompetencje i podnosić kwalifikacje. Kursy i szkolenia online to świetna alternatywa dla szkoleń stacjonarnych. E-booki natomiast to również ekonomia. Często są darmowe lub kosztują dużo mniej niż ich papierowa wersja.

Tematem numer 3 myślę, że warto, aby w tym obszarze był internetowy wizerunek i zawodowa wizytówka online. Tu warto nauczać tworzenia profilu w takich serwisach jak GoldenLine czy LinkedIn. W ramach szkoleń z tego tematu można podeprzeć się poradnikami dostępnymi w sieci np:

https://mondi.pl/blog/jak-zalozyc-prowadzic-konto-na-linkedin/

https://www.slideshare.net/KatarzynaIwanicka1/jaki-jest-dobry-profil-na-...

Podczas tworzenia szkoleń z zakresu kompetencji cyfrowych warto pamiętać o zasadzie ich nauczania równocześnie na 3 poziomach: informatycznym, informacyjnym i funkcjonalnym. Zapraszam do obejrzenia mojego webinarium w tym temacie.

Źródło: https://epale.ec.europa.eu/pl/blog/e-doradca-jak-mozna-nauczac-kompetencji-cyfrowych-w-obszarze-praca-i-rozwoj-zawodowy

Udostępnij: