TECHNOLOGICZNE KIERUNKI STUDIÓW PRZEŻYWAJĄ OBLĘŻENIE

Opublikowano:
Polskie uczelnie kształcą rokrocznie ponad 110 tys. absolwentów kierunków naukowo-technicznych. Największą popularnością cieszą się informatyka, cyberbezpieczeństwo i inne kierunki powiązane z sektorem ICT, który ma duży wkład w rozwój krajowej gospodarki. Wymaga jednak nieustannego kształcenia nowych kadr oraz wyrównywania poziomu wiedzy i umiejętności zgodnie z globalnymi standardami.

Sektor ICT to w dużym skrócie technologie obejmujące przesyłanie, gromadzenie i przetwarzanie danych w formie elektronicznej. To istotne o tyle, że – jak wynika z raportu opracowanego dla byłego Ministerstwa Cyfryzacji – polska gospodarka jest silnie uzależniona od przepływu danych elektronicznych, które generują ok. 46 proc. krajowego PKB. Dane GUS pokazują, że sektor ICT jest istotny nie tylko z punktu widzenia lokalnych gospodarek, ale i tej krajowej. W 2019 roku działało w nim prawie 2,4 tys. firm, z których trzy czwarte zajmowało się usługami IT. Liczba osób pracujących w sektorze ICT przekraczała 260,7 tys., a wartość przychodów netto ze sprzedaży w tym sektorze wyniosła 170,3 mld zł i w skali roku zwiększyła się o 7,6 proc. Rozwój tego sektora wymaga jednak nieustannego kształcenia nowych kadr, rozwijania talentów, a także wyrównywania poziomu wiedzy i umiejętności zgodnie z globalnymi standardami.

– Jako Huawei bierzemy aktywny udział w kreowaniu cyfrowych kompetencji na polskim rynku, współpracując z wieloma polskimi uczelniami, m.in. Politechniką Warszawską, Politechniką Poznańską, Akademią Górniczo- Hutniczą czy Uniwersytetem Łódzkim. Rozwijamy we współpracy z nimi laboratoria badawcze, a także oferujemy certyfikowane kursy dla naukowców i studentów – wymienia Ryszard Hordyński.

– ICT, czyli technologie informacyjne i komunikacyjne, to jest podstawa dla wielu dziedzin, zarówno informatycznych, jak i wywodzących się tradycyjnie z telekomunikacji. Współcześnie właściwie wszyscy, którzy chcą zostać inżynierami, zajmować się komunikacją i wymianą danych, będą pracować w obszarze ICT. Mogą to być zarówno elektronicy, teleinformatycy, specjaliści ds. telekomunikacji, jak i informatycy specjalizujący się w tym obszarze czy wreszcie fachowcy od sztucznej inteligencji, którzy opracowują algorytmy na potrzeby tego rodzaju komunikacji. Z punktu widzenia kształcenia młodych ludzi jest to jeden z najbardziej obiecujących kierunków przyszłości – mówi dr hab. inż. Piotr Zwierzykowski z Wydziału Informatyki i Telekomunikacji Politechniki Poznańskiej.

Związane z sektorem ICT kierunki studiów cieszą się rekordową popularnością wśród przyszłych studentów. Z danych GUS wynika, że krajowe uczelnie kształcą rokrocznie ponad 110 tys. absolwentów kierunków naukowo-technicznych, co daje Polsce czwarte miejsce w UE, na poziomie krajów Europy Północnej. Ta popularność w dużej mierze wynika z uwarunkowań rynku pracy: szacuje się, że w naszym kraju już w tej chwili brakuje ok. 50 tys. informatyków, a zgodnie z przyjętą niedawno „Polityką dla rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce” na krajowym rynku szybko będzie wzrastać też zapotrzebowanie na specjalistów AI.

– Zainteresowanie jest ogromne, informatyka jest w tej chwili najbardziej pożądanym kierunkiem studiów, tutaj mamy najwięcej kandydatów. Oczywiście musimy zrobić selekcję, więc na uczelnię dostaje się niecałe 10 proc. z nich, natomiast wszystkie kierunki związane ze sztuczną inteligencją, cyberbezpieczeństwem czy hardware’em i software’em są bardzo mocno oblężone – mówi prof. dr hab. inż. Michał Wieczorowski, prorektor Politechniki Poznańskiej ds. rozwoju i współpracy z gospodarką.

Kształcenie wykwalifikowanych kadr jest bardzo istotne także z punktu widzenia biznesu. Dlatego coraz częściej firmy angażują się w ten proces, współpracując ze szkołami wyższymi, ale też inicjują autorskie programy szkoleniowe.

– W Polsce młodzi ludzie mają ogromny pęd do wiedzy, co potwierdzają też badania. Jak wynika z raportu OECD, 43 proc. Polaków ukończyło szkołę wyższą. Dla porównania w Niemczech i Czechach współczynnik ten wynosi 33 proc. – mówi dyrektor ds. strategii i komunikacji Huawei Polska. – Najważniejsze jest jednak to, że młodzi Polacy nie chcą być tylko odbiorcami technologii, ale jej współkreatorami. Młodym innowatorom należy dawać nie tylko wsparcie finansowe, ale przede wszystkim mentoringowe, by wiedzę techniczną zdobytą na studiach mogli oni przekuć w działania biznesowe, by wiedzieli, jak sprzedać rynkowi swoje innowacyjne pomysły.

Źródło: Newseria/własne

Szanowni Państwo,

W związku z obowiązującym od 25 maja rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2016 - 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem ich danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako RODO, GDPR lub Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych) - Prosimy o zapoznanie się z niniejszą informacją. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies.

Klikając "Przejdź do strony" lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody.

W związku z powyższym, w Polityce prywatności znajdziecie Państwo informacje dotyczące przetwarzania Państwa danych osobowych przez Stowarzyszenie Miasta w Internecie z siedzibą w Tarnowie, ul. Krakowska 11a oraz zasady, na jakich będzie się to obecnie odbywać.
Niniejsza informacja nie wymaga od Państwa żadnych dodatkowych działań.

Pełna informacja