JAK ZADBAĆ O SIEBIE PODCZAS #HYBRYDNIA?
Opublikowano:Nie tylko liczba wysyłanych wiadomości wzrosła drastycznie w ostatnich kilkunastu miesiącach, przekraczając 40 miliardów, ale wydłużył się także – aż o 10 minut – średni czas spotkań. Pociąga to za sobą jeszcze większe zmęczenie pracą. Badania wskazują, że ponad połowa z nas jest przepracowana, a 40 proc. wyczerpane. Dlatego tak ważne jest, aby dbać o swój dobrostan, stosując się do kilku podstawowych zasad, które pomogą w zorganizowaniu idealnego #Hybrydnia.
Od początku pandemii Microsoft analizuje to, w jaki sposób zmienia się nasza praca. Statystyki są niepokojące: czas, jaki spędzamy podczas spotkań online w ciągu tygodnia zwiększył się ponad dwukrotnie od lutego 2020 roku, liczba maili, które wysłaliśmy w badanym okresie zwiększyła się o ponad 40 miliardów, a przeciętne spotkanie wirtualne jest o 10 minut dłuższe, wzrastając z 35 do 45 minut. Wszystkie te czynniki sprawiają, że czujemy coraz większe przeciążenie cyfrowe i coraz trudniej jest nam utrzymać zaangażowanie w pracy i zdrową równowagę między życiem prywatnym a zawodowym.
Dowodzi temu również najnowsze badanie Microsoft na temat aktywności fal mózgowych podczas spotkań online. Naukowcy założyli 14 osobom czujniki elektroencefalografu (EEG) podczas spotkań wideo. Każdy z wolontariuszy uczestniczył w dwóch różnych sesjach spotkań. Jednego dnia uczestniczyli w czterech półgodzinnych spotkaniach jedno po drugim (przy czym każde z nich poświęcone było innym zadaniom). Innego dnia cztery półgodzinne spotkania przeplatane były 10-minutowymi przerwami. Zamiast w pośpiechu przeskakiwać z jednej rozmowy na drugą, uczestnicy podczas przerw ćwiczyli medytację używając aplikacji Headspace.
Wyniki eksperymentu potwierdziły to, co wiele osób zna z doświadczenia: organizowane jedno po drugim wirtualne spotkania są dla nas bardzo stresujące i mogą zmniejszyć zdolność koncentracji i zaangażowania. Naukowcy zauważyli również, że okres przejścia z jednej rozmowy (audio czy wideo) do drugiej powodował gwałtowny wzrost aktywności beta, czyli poziomu stresu, co skutkowało tym, że uczestnicy byli wycofani lub mniej zaangażowani w rozmowę. Natomiast gdy pracownicy robili sobie przerwy na medytację, aktywność fal beta spadała, a jej wzrost na początku następnego spotkania był znacznie łagodniejszy i płynniejszy. Oznacza to, że uczestnicy rozpoczynali kolejne rozmowy bardziej odprężeni i zaangażowani.
Badanie pokazuje więc, że przerwy między spotkaniami pozwalają odpocząć, zmniejszyć kumulację stresu, nie tylko poprawiając nasze samopoczucie, ale także zwiększając zaangażowanie oraz zdolność do lepszego wykonywania pracy.
Więcej informacji: https://news.microsoft.com/pl-pl/features/jak-zadbac-o-siebie-podczas-hybrydnia/
Źródło: Microsoft Centrum Prasowe