NOWA EUROPEJSKA AGENDA W ZAKRESIE UCZENIA SIĘ DOROSŁYCH (2021–2030)
Opublikowano:Dokument zwraca również uwagę na potrzebę rozwijania umiejętności potrzebnych w świecie coraz szybciej zachodzących zmian (m.in. transformacja cyfrowa i ekologiczna) oraz wyzwań (związanych m.in. z demografią, rozwojem technologii, zdrowiem). Podkreśla także rolę uczenia się przez całe życie, które może przyczynić się do wzmocnienia gospodarek i społeczeństw Europy.
Dokument określa pięć obszarów priorytetowych:
- Zarządzanie – z uwzględnieniem strategii i partnerstw różnego rodzaju podmiotów na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym.
- Oferta w zakresie uczenia się przez całe życie i jej wykorzystanie – zapewnienie możliwości uczenia się przez całe życie, m.in. dzięki dostosowaniu oferty do indywidualnych potrzeb, skutecznemu systemowi poradnictwa i zrównoważonemu finansowaniu.
- Dostępność i elastyczność – różnorodne podejścia służące zwiększeniu uczestnictwa dorosłych w edukacji, ich włączenia i motywacji do uczenia się
- Jakość, sprawiedliwość, włączenie i sukces w uczeniu się dorosłych – kładzenie nacisku na rozwój zawodowy kadry zajmującej się edukacją dorosłych, mobilność zarówno osób uczących się, jak i pracowników, zapewnienie jakości i aktywne wsparcie dla grup zagrożonych wykluczeniem.
- Transformacja ekologiczna i cyfrowa oraz związane z nimi potrzeby rozwijania umiejętności.
Szczegółowe informacje można znaleźć w rezolucji: https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-14485-2021-INIT/pl/pdf
Źródło: Epale/własne