W NOWYM ROKU ZOSTAŃ E-POLAKIEM!
Opublikowano:Nowy profil
Liczba spraw urzędowych, które można załatwić bez wychodzenia z domu stale rośnie. Wszystko po to, aby było szybciej, łatwiej, wygodniej i bez zbędnych formalności. Aby korzystać z dobrodziejstw e-administracji potrzebujemy profilu zaufanego (PZ). Tylko w ubiegłym roku założyło go ponad 4,5 miliona Polaków. Do czego potrzebny jest PZ i jak go założyć
Nikogo nie dziwi fakt, że udając się osobiście do urzędu lub załatwiając jakiekolwiek formalności okazujemy dowód osobisty. To niezbędne dla potwierdzenia naszej tożsamości w sytuacji, która tego wymaga. Podobnie jest w internecie. Tam jednak narzędziem identyfikacji w kontaktach z administracją jest właśnie profil zaufany.
Czym jest PZ? Najprościej mówiąc – to klucz otwierający drzwi do e-usług, czyli przypisany do naszego numeru PESEL zbiór danych o nas samych. Tak jak wspominaliśmy - korzysta z niego już ponad 13,5 milionów Polaków. Co ich do tego przekonało?
Co można załatwić dzięki PZ?
Jest w czym wybierać. Skupmy się na tych najpopularniejszych. Dzięki niemu:
- Zawnioskujesz online o odpisy aktów stanu cywilnego,
- Zgłosisz narodziny dziecka,
- Wyślesz przez internet pismo ogólne do urzędu,
- Sprawdzisz aktualną liczbę punktów karnych,
- Zameldujesz się lub wymeldujesz na/z pobytu stałego/czasowego,
- Rozliczysz podatki, korzystając m.in. z e-usługi Twój e-PIT,
- Zalogujesz się do Internetowego Konta Pacjenta, Platformy Usług Elektronicznych ZUS, czy konta Mój GOV.
Zaskoczeni? Weźcie pod uwagę, że to tylko część spośród możliwości, jakie otwiera przed Wami posiadanie PZ.
Więcej informacji: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/w-nowym-roku-zostan-e-polakiem
Źródło: Cyfryzacja KPRM/własne