VII MIĘDZYNARODOWA KONFERENCJA NA TEMAT EDUKACJI DOROSŁYCH (UNESCO)
Opublikowano:Celem konferencji jest dyskusja i sformułowanie założeń efektywnej polityki w zakresie edukacji i uczenia się dorosłych w perspektywie uczenia się przez całe życie i w kontekście realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju. Spodziewanym rezultatem konferencji jest wypracowanie nowego ramowego programu działań w zakresie edukacji i uczenia się dorosłych, który zastąpi obowiązujący dotychczas Ramowy program działań przyjęty w 2009 roku na konferencji CONFINTEA VI w Belem.
Zadaniem Konferencji w Marrakeszu jest także mobilizowanie państw członkowskich UNESCO do wprowadzania w życie polityk, zachęt, ram prawnych oraz struktur i mechanizmów instytucjonalnych sprzyjających rozwojowi kultury praw człowieka, sprawiedliwości społecznej, wspólnych wartości i zrównoważonego rozwoju.
W związku z ogromnym postępem, dokonującym się w dziedzinie sztucznej inteligencji, podczas obrad szczególna uwaga zwrócona zostanie na wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w promowaniu edukacji dorosłych oraz pełnego, powszechnego dostępu do niej dla wszystkich.
Obecna Konferencja poprzedzona została szeregiem konsultacji regionalnych, które miały miejsce w ubiegłym roku we wszystkich regionach świata. Przyniosły one wiedzę na temat aktualnych kluczowych problemów, dotyczących edukacji i uczenia się dorosłych w każdym z tych regionów, a przyjęte dokumenty końcowe tych spotkań staną się podstawą dla ramowego planu działań, który opracować ma CONFINTEA VII.
Obrady CONFINTEA VII śledzić będzie można na bieżąco online. Oprócz sesji plenarnej oraz paneli wysokiego szczebla, w programie znalazło się także 20 warsztatów, poświęconych edukacji dorosłych, równości w dostępie do edukacji, alfabetyzacji, miastom uczącym się i wielu innym zagadnieniom. Podczas Konferencji planowana jest także prezentacja najnowszego Raportu na temat uczenia się dorosłych.
Wszystkie dokumenty robocze Konferencji dostępne są już na stronach Instytutu Kształcenia Ustawicznego UNESCO w Hamburgu, obchodzącego w tym roku 70. Rocznicę istnienia.
Międzynarodowa Konferencja Edukacji Dorosłych (CONFINTEA) to międzyrządowa konferencja UNESCO kategorii II, poświęcona dialogowi politycznemu na temat uczenia się i edukacji dorosłych (ALE), która organizowana jest co 12 do 13 lat, począwszy od końca lat 40. XX wieku. Pierwsza konferencja odbyła się w 1949 r. w Elsinore (Dania), następne w: Montrealu (1960); Tokio (1972); Paryżu (1985); Hamburgu (1997) i w brazylijskim Belém (2009). Podczas tej ostatniej przyjęty został Ramowy program działań z Belem, podkreślający kluczową rolę uczenia się przez całe życie w rozwiązywaniu globalnych problemów i wyzwań edukacyjnych. Kraje uczestniczące zobowiązały się do poczynienia postępów w pięciu kluczowych obszarach ALE: polityka; zarządzanie; finansowanie; partycypacja, integracja i sprawiedliwość, jakość.
Założenia programowe Konferencji CONFINTEA VII
Strona Konferencji w portalu UNESCO
Konferencja CONFINTEA odbywa się co 12-13 lat od końca lat 40. XX wieku. Pierwsza konferencja odbyła się w 1949 r. w Elsinore (Dania), a następnie w Montrealu (Kanada) w 1960 r.; Tokio (Japonia) w 1972 r.; Paryżu (Francja) w 1985 r.; Hamburgu (Niemcy) w 1997 r.; i Belém (Brazylia) w grudniu 2009 r.
W 2009 r. CONFINTEA VI doprowadziła do przyjęcia ram działań (BFA), które uznają kluczową rolę uczenia się przez całe życie w rozwiązywaniu globalnych problemów i wyzwań edukacyjnych. Kraje uczestniczące zobowiązały się do poczynienia postępów w pięciu kluczowych obszarach: polityka, zarządzanie, finansowanie, partycypacja, integracja i sprawiedliwość oraz jakość.
Źródło: UNESCO, epale