CZY MAŁOPOLSKIE SZKOŁY SĄ GOTOWE NA MODERNIZACYJNĄ TRANSFORMACJĘ CYFROWĄ?
Opublikowano:Aby takie dane pozyskać, jesienią 2022 r. SMWI zleciło przeprowadzenie badania diagnostycznego przygotowania szkół województwa małopolskiego do modernizacyjnej transformacji w środowisku cyfrowym. Zostało ono zrealizowane przez Fundację EVIDENCE INSTITUTE w ramach projektu „Małopolska Chmura Edukacyjna - nowy model nauczania” przy współpracy z ekspertami Stowarzyszenia.
Badaniem objęto reprezentatywną grupę 40 szkół podstawowych oraz 10 szkół średnich z 5 subregionów województwa małopolskiego, w tym:
- 4927 uczniów, spośród których 1948 uczęszczało do szkół podstawowych, a 2979 do szkół ponadpodstawowych
- 713 nauczycieli, w tym 392 pracowników szkół podstawowych i 321 pracowników szkół ponadpodstawowych
- 56 dyrektorów z 43 szkół, w tym 41 dyrektorów szkół podstawowych oraz 15 dyrektorów szkół ponadpodstawowych.
Ankieta badawcza koncentrowała się na kluczowych w procesie transformacji cyfrowej obszarach zmian:
- poziomie kompetencji metodycznych i cyfrowych nauczycieli oraz świadomości uczniów i nauczycieli na temat higieny cyfrowej
- uwarunkowaniach i działaniach organizacyjnych podejmowanych w celu zapewnienia sprawnej transformacji cyfrowej oraz na rzecz cyberbezpieczeństwa środowiska szkolnego
- wpływie pandemii COVID-19 na jakość i przebieg nauczania oraz doświadczeniach uczniów i nauczycieli zdobytych w trakcie nauczania zdalnego, które odbywało się za pośrednictwem narzędzi cyfrowych
- wyposażeniu szkół, dostępności sprzętu cyfrowego oraz stopniu wykorzystania narzędzi i sprzętu w trakcie zajęć przez uczniów i nauczycieli.
W grudniu 2022 r. powstał raport z badania, który podsumowuje stopień zaawansowania modernizacyjnej transformacji szkół województwa małopolskiego w środowisku cyfrowym oraz jest podstawą rekomendacji dotyczących usprawnienia kontynuacji procesu modernizacji szkół dla organów województwa, organów powiatu i gminy odpowiedzialnych za transformację oświaty oraz dla dyrekcji placówek oświatowych w województwie małopolskim.
POBIERZ RAPORT: Badanie diagnostyczne przygotowania szkół województwa małopolskiego do modernizacyjnej transformacji cyfrowej