Baza ekspertów

Marek Szafraniec

Miejsce pracy:
Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli "WOM" w Katowicach (obecnie na urlopie bezpłatnym na czas pełnienia funkcji w samorządzie)h
Stanowisko:
nauczyciel - konsultant
Biogram:

Absolwent Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Ukończone studia doktoranckie w Instytucie Badań Literackich PAN w Warszawie, studia podyplomowe z ewaluacji dydaktycznej w Uniwersytecie Gdańskim oraz studia podyplomowe z zarządzania projektami w Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach.

W przeszłości pracownik naukowo - dydaktyczny w Zakładzie Wiedzy o Teatrze Uniwersytetu Śląskiego i pracownik dydaktyczny kilku innych uczelni. Pracował też na kierowniczych stanowiskach w administracji rządowej i samorządowej, aktualnie Wicestarosta Powiatu Mikołowskiego.

Specjalista ds. funduszy strukturalnych i programów edukacyjnych UE z bardzo dużym doświadczeniem w przygotowaniu, wdrażaniu, zarządzaniu projektami finansowanymi z EFS. Autor kilkudziesięciu projektów w ramach których przygotowano ponad 5 tys. nauczycieli z ponad 1 tys. szkół do wdrażania i stosowania innowacyjnych metod, narzędzi i programów nauczania wykorzystujących zasoby internetu (Metoda WebQuest; ePortfolio, edublog nauczycielski, program Key to Learning). Większość projektów była realizowana w partnerstwie z uczelniami wyższymi i jednostkami samorządu teryterialnego, w tym kilka projektów systemowych wdrożonych Urząd Marszałkowski w Katowicach:

  • InterEOL - Edukacja Interkulturowa OnLine – w ramach programu Sokrates - Comenius 2.1.
  • Wiedza i Przyszłość w ramach działania 2.1 ZPORR
  • e-Nauczyciel kształcenia ustawicznego i zawodowego w ramach działania 9.4 PO KL
  • Edukacja przez całe życie – jest w niej ukryty skarb w ramach działania 9.3 PO KL
  • Poznawania świata wokół nas kluczem do sukcesu w przyszłości w ramach działania 9.1.1 PO KL 1
  • Mój Europass kluczem do sukcesu w ramach działania 9.1.2 PO KL
  • e-future.net.plus w ramach działania 9.1.2 PO KL
  • Z naszym dziedzictwem kulturowym i przyrodniczym do Europy w ramach działania 9.1.2 PO KL
  • Belfer OnLine – przygotowanie nauczycieli do kształcenia kompetencji kluczowych uczniów i dorosłych przy wykorzystaniu platform e-learningowych i narzędzi cyfrowych (projekt systemowy) w ramach działania 9.4 PO KL
  • Belfer OnLine – przygotowanie nauczycieli do stosowania e-learningu i cyfrowych narzędzi edukacyjnych w kształceniu kompetencji kluczowych uczniów (projekt konkursowy realizowany przez PWSZ w Raciborzu ) w ramach działania 9.4 – 981 000 zł; - Humanista Przedsiębiorcą w ramach działania 8.2.1 PO KL
  • Modelowy program praktyk pedagogicznych podnoszących jakość kształcenia studentów przygotowywanych do wykonywania zawodu nauczyciela w PWSZ w Raciborzu w ramach działania 3.3.2 PO KL
  • Innowacyjny nauczyciel w szkole XXI wieku – 3.3.2 PO KL
  • Klucz do uczenia się – rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji – RODN „WOM” w Katowicach
  • Innowacyjny nauczyciel kluczem do sukcesu dziecka – T&M Siloe sp. z o.o.
  • Belfer OnLine+ - RODN ‘WOM” w Katowicach – 9.4 PO KL .

Obecnie zaangażowany we wdrażanie metody WebQuest w uczelniach wyższych m.in. jako trener prowadzący szkolenia dla doktorów i doktorantów Politechniki Śląskiej w projekcie ,,Innowacyjna dydaktyka nauczyciela akademickiego Politechniki Śląskiej".

Ponadto prowadzi szkolenia z programowania dla nauczycieli klas I – III szkół podstawowych w ramach projektu „Eksperci programowania” realizowanego przez Wyższą Szkołę Humanitas w Sosnowcu. W ostatnim czasie skonstruował także 45 WebQuestów z zakresu przedmiotów matematyczno – przyrodniczych dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponad gimnazjalnych z kilkunastu gmin i powiatów w ramach projektów realizowanych także przez Humanitas.

Zainteresowania zawodowe:
Edukacja interkulturowa: Innowacyjne metody, narzędzia i programy edukacyjne wykorzystujące zasoby internetu: Ewaluacja dydaktyczna. Zarządzanie projektami finansowanymi z EFS.
Publikacje:

Wybrane publikacje:

  1. The reform of the regional system of education in the province of Katowice. Materiały dokumentacyjne EUROCOFERENCE. Barcelona 1995.
  2. Ewaluacja regionalnego i lokalnego systemu edukacyjnego na przykładzie Powiatu Mikołowskiego [W:] „Dyrektor Szkoły” nr9/2000.
  3. System kształcenia nauczycieli w Województwie Śląskim w kontekście reformy systemu edukacji [W:] System akredytacji jako instrument wspierania jakości kształcenia w zakładach kształcenia nauczycieli. Katowice 2001.
  4. Ewaluacja systemu oceniania słuchaczy oraz organizacji praktyk pedagogicznych w Kolegium nauczycielskim w Bielsku Białej. Raport ewaluacyjny. [W:] System akredytacji jako instrument wspierania jakości kształcenia w zakładach kształcenia nauczycieli. Katowice 2001.
  5. Ewaluacja jako narzędzie badania jakości pracy szkoły. [W:] Diagnoza i ewaluacja w reformie edukacyjnej. Praca zbiorowa pod red. K. Wenty. Szczecin 2002.
  6. Funkcjonowanie i ewaluacja systemów oceniania oraz egzaminowania słuchaczy w kolegiach nauczycielskich [W:] Teoria i praktyka oceniania zewnętrznego. Pod red. B. Niemierki i M.K. Szmugiel. Kraków 2001.
  7. Zastosowanie ewaluacji w badaniu jakości pracy szkoły [W:] „Dyrektor Szkoły” nr 7 -8/2001 r.
  8. Rozterki egzaminatora [W:] Dwa rodzaje oceniania szkolnego. Ocenianie wewnatrzszkolne i zewnętrzne a jakość pracy szkoły. Pod red. B. Niemierki i J. Brzdąk. Katowice 2002.
  9. Szkolny system oceniania – mit i rzeczywistość [W:] Trafność pomiaru jako podstawa obiektywizacji egzaminów szkolnych. Pod red. B. Niemierki. Łódź 2003.
  10. Wewnątrzszkolne systemy oceniania w świetle raportów z mierzenia jakości pracy szkoły w Województwie Śląskim. [W:] Diagnoza i ewaluacja pedagogiczno – psychologiczna – Stan badań i perspektywy. Pod red. K. Wenty i E. Pyrzyckiej, Szczecin 2004.
  11. Edukacja interkulturowa on-line jako przykład zachowania podmiotowości w ramach globalnego społeczeństwa informacyjnego. [W:] Podmiotowość w edukacji ery globalnego społeczeństwa informacyjnego. Red. M. Wrońska i A. Zduniak. Warszawa – Poznań 2004/Przedruk internetowy: http://gazeta-it.pl/200305225117/Edukacja-interkulturowa-on-line-jako-przyklad-zachowania-podmiotowosci-w-edukacji-w-ramac.html
  12. WebQuest jako narzędzie kształcenia na odległość. [W:] „Forum Nauczycieli. Kwartalnik.” Nr 13 – 14/2004.
  13. Programy i działania przyczyniające się do zwiększania mobilności uczniów i pracowników w zjednoczonej Europie (Europass i EURES) [W:] Wiedza Fundusze. Skrypt oraz scenariusz szkolenia e-learningowego opracowane w ramach projektu „Wiedza i Przyszłość”, Combidata Poland Sp.z o.o., Katowice 2006, Działanie 2.1 ZPORR. Szkolenie opublikowane na stronie: http://www.szkola.eduportal.pl/
  14. 14. Rola i możliwości wykorzystania metody WebQuest w edukacji międzykulturowej (s. 69 – 86); Model kształcenia oparty na metodzie WebQuest (s. 87 – 107); Geneza, definicja i właściwości WebQuestu (s. 108 – 123; Ewaluacja w WebQuestach (s. 183 – 222) (w:) IntereEOL – Edukacja Interkulturowa OnLine, Gliwice 2007; KANA Gliwice (w ramach projektu InterEOL – przetłumaczone na j. czeski i j. niemiecki)
  15. Metodyka szkoleń eLearningowych. Materiały szkoleniowe. Praca zbiorowa pod red. G. Zajączkowskiego, Gliwice 2007, KANA Gliwice (w ramach projektu „Want2Learn – Chcę się uczyć” IW EQUAL);
  16. Doradztwo zawodowe oraz specyfika i organizacja szkoleń dla osób długotrwale bezrobotnych na przykładzie możliwości wykorzystania Dualnego Modelu Szkolenia. Podręcznik. Rybnik 2007, wydany w ramach projektu finansowanego ze środków IW EQUAL „Odziedzicz pracę”.
  17. Możliwości finansowania Dualnego Modelu Szkolenia z funduszy strukturalnych w ramach wielostronnych Partnerstw w nowym okresie programowania 2007 – 2013. Podręcznik. Rybnik 2007, wydany w ramach projektu finansowanego ze środków IW EQUAL „Odziedzicz pracę”.
  18. Strategie pracy i kompetencje wykładowców niezbędne w szkoleniu osób dorosłych i długotrwale bezrobotnych na przykładzie Dualnego Modelu Szkolenia. Podręcznik. Rybnik 2007, wydany w ramach projektu finansowanego ze środków IW EQUAL „Odziedzicz pracę”;
  19. WebQuest jako interaktywna metoda kształcenia uczniów i dorosłych na odległość [W:] e-polonistyka. Pod red. A. Dziak i S.J. Żurka. Wydawnictwo KUL, Lublin 2009.
  20. Metodyka nauczania przez Internet [współautor], Rybnik 2009, podręcznik wydany w ramach projektu „e- Nauczyciel kształcenia ustawicznego i zawodowego” Działanie 9.4 PO KL.
  21. Przewodnik ewaluacji programu „Klucz do uczenia się, Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Katowicach, Katowice 2013 [współautor] – wydany także w j. angielskim.

Ponadto autor lub współautor 4 przewodników metodycznych z zakresu konstruowania WebQuestów opracowanych i wydanych w ramach projektów finansowanych z EFS PO KL Poddziałanie 9.2.1 PO KL i 9.4 PO KL.:

  1. WebQuest jako metoda prowadzenia edukacji kulturowej. Przewodnik metodyczny dla nauczycieli w projekcie Z naszym dziedzictwem kulturowym i przyrodniczym do Europy. Sośnicowice 2010;
  2. Metoda WebQuest w kształceniu kompetencji kluczowych uczniów. Przewodnik metodyczny dla nauczycieli w projekcie Mój Europass kluczem do sukcesu. Godów 2010.
  3. WebQuest jako innowacyjna metoda kształcenia kompetencji kluczowych. Podręcznik użytkownika projektu. Wyry 2012. Wydawca: T&M Siloe sp. z o.o., ISBN 978-83-900210-1-2.
  4. Innowacyjne metody kształcenia. Skrypt do projektu Belfer Online. Katowice 2010.