Małgorzata Wieczorek-Tomaszewska

Specjalizacja zawodowa:
Komunikacja wizualna, kultura informacyjna, architektura informacji, kompetencje wizualne
Miejsce pracy:
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ
Stanowisko:
PhD student
Biogram:

Historyk sztuki, dziennikarz, architekt informacji i nauczyciel akademicki. Ukończyła Historię Sztuki na Wydziale Filozoficzno-Historycznym UJ, studia podyplomowe: Muzeologię (UJ), Dziennikarstwo (UJ), Europeistykę (UJ) i Architekturę Informacji (Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie) oraz studia doktoranckie na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politycznych UJ (przewód doktorski realizowany na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ). Od 2005 r. pracowała jako nauczyciel akademicki na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie w Katedrze Technologii i Mediów Edukacyjnych, w Katedrze Kultury Informacyjnej i Zarządzania Informacją – Wydział Pedagogiczny, w Instytucie Nauk o Informacji – Wydział Filozoficzny oraz w zespole redakcyjnym czasopisma naukowego „Biblioteka Nostra”, UŚ i monografii naukowej „Człowiek – Media – Edukacja” UP (do 2014). Współpracowała z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli prowadząc cykl wykładów ramach seminarium „Wykorzystanie technik multimedialnych w nauczaniu przedmiotów humanistycznych” oraz Stowarzyszeniem „Miasta w Internecie” w ramach projektu „Laboratorium Dydaktyki Cyfrowej”, realizowanym jako systemowy projekt innowacyjny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet, Działanie 9.6, którego celem było opracowanie „Programu podnoszenia kompetencji nauczycieli w zakresie ICT” przez analizę i wyodrębnienie niezbędnych kompetencji nauczycielskich w zakresie efektywnego wdrażania w swoim warsztacie pracy metod opartych na używaniu narzędzi ICT. Była redaktorem naukowym publikacji towarzyszącej projektowi „Laboratorium Dydaktyki Cyfrowej”, pt. Dydaktyka cyfrowa epoki smartfona. Analiza cyfrowych aspektów dydaktyki gimnazjum i szkoły średniej” oraz autorką rozdziału I. „Innowacyjne uczenie dla efektywnego uczenia się”. Należy do Polskiego Stowarzyszenia Edukacji Medialnej oraz Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Jest członkiem Zespołu Badań Technik Multimedialnych, Zdalnych I Mobilnych w Ośrodku Badań nad Mediami UP w Krakowie oraz zespołu badawczego Narzędzia do analizy i wizualizacji obrazów cyfrowych w konsorcjum DARIAH-PL (Digital Research Infrastructure for the Arts and Humanities).

Zainteresowania zawodowe:
Jej zainteresowania naukowe i badawcze skupiają się wokół tematyki edukacji informacyjnej i medialnej, ze szczególnym uwzględnieniem alfabetyzmu wizualnego jako jednego z wymiarów kultury informacyjnej, rozpatrywanego w wielu aspektach – kulturowym, technologicznym i edukacyjnym. Jest autorką licznych publikacji podejmujących problematykę visual literacy, visual competacy i information literacy w kontekście uwarunkowanej wizualnie komunikacji i edukacji.
Publikacje:

PUBLIKACJE 2005-2017 2017

• Wieczorek-Tomaszewska M. (2017). The Research on Visual Literacy in Transliteracy as the Main Ability to Understand and Communicate in the 21st Century. International Journal of Research in E-learning IJREL 2 (2), 31-50. file:///C:/Users/Admin/Downloads/02%20Ma%20gorzata%20Wieczorek-Tomaszewska.pdf 

• Wieczorek-Tomaszewska M. (2017). O nowy kształt edukacji akademickiej w kontekście kultury cyfrowej. (współautor: Pulak I.). Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis| Studia de Cultura 8 (205), 4-13. PDF file:///C:/Users/Admin/Downloads/de%20Cultura%20VIII%20(2)%20.4-13.pdf  2016

• Wieczorek-Tomaszewska M. (2016). Wprowadzanie dziecka w świat współczesnych mediów jako element socjalizacji. (współautor: Pulak I). "Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce", Vol 11, No 4(42). PDF file:///C:/Users/Admin/Downloads/42_EET_art.Pulak.pdf

• Wieczorek-Tomaszewska M. (2016). Kształtowanie kultury słowa i obrazu jako wyzwanie dla edukacji XXI wieku. (współautor: Pulak I). Kultura informacyjna w ujęciu interdyscyplinarnym: teoria i praktyka. ISBN 978-83-7271-943-0.

• Wieczorek-Tomaszewska M. (2016). Students' competencies to educational activity in digital environment. (współautor: Pulak I). International Journal of Continuing Engineering Education and Life Long LearningJan 2015, Vol. 25, Issue 4, pp. 450-465. PDF http://docs.wixstatic.com/ugd/a70816_8d58008e28b34535ae8a9b592c638f30.pdf 2015

• Wieczorek-Tomaszewska M.: Infografika - graficzne piękno informacji. [W:] Człowiek – Media – Edukacja. Red. E. Musiał, I. Pulak. Wyd.: Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, Kraków 2011, s. 316-336. ISBN 978-83-7271-668-2. PDF http://ktime.up.krakow.pl/symp2011/referaty2011/pulak.pdf

• Wieczorek-Tomaszewska M.: Students' competencies to educational activity in digital environment. (współautor: Pulak I). International Journal of Continuing Engineering Education and Life Long LearningJan 2015, Vol. 25, Issue 4, pp. 450-465 2014

• Wieczorek-Tomaszewska M. (2014). Role of image and visual aids in the blended learning environment designed for academic learning. International Journal of Continuing Engineering Education and Life Long LearningJan 2014, Vol. 24, Issue 3-4, pp. 314-328

• Wieczorek-Tomaszewska M. (2014). Reception Of ‘Visual Literacy Competency Standards For Higher Education’ (Eric, 2011) In The Polish Education System. E-learning and Intercultural Competences Development in Different Countries, Editor Smyrnova-Trybulska E., Studio-Noa for University of Silesia, Katowice-Cieszyn 2014, 484 p. ISBN 978-83-60071-76-2, p. 111-121

• Wieczorek-Tomaszewska M. (2014). Nowy format środowiska kształcenia w epoce cyfrowej. Edukacja Jutra. Wydaw.: Wyższa Szkoła Humanitas, s. 59-75. ISBN-978-83-61991-87-8 PDF  http://docs.wixstatic.com/ugd/a70816_12ae30efdf8a41b28fbbd2c84ca476cb.pdf

• Wieczorek-Tomaszewska M. (2014). Legitymizacja ‘visual literacy’ w procesie kształcenia młodzieży akademickiej. Człowiek – Media – Edukacja. Red. nauk. J. Morbitzer, E. Musiał

• Wieczorek-Tomaszewska M. (2014), Kompetencje wizualne w praktyce edukacyjnej, „Elektroniczne Czasopismo Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie” nr 5. 2013

• Wieczorek-Tomaszewska M. 2013. Dydaktyka cyfrowa epoki smartfona. Analiza cyfrowych aspektów dydaktyki gimnazjum i szkoły średniej. Red. nauk. M. Wieczorek-Tomaszewska. Wydawca: MCDN, SMWI, Kraków 2013

• Wieczorek-Tomaszewska M. (2013). Innowacyjne uczenie dla efektywnego uczenia się. [W:] Dydaktyka cyfrowa epoki smartfona. Analiza cyfrowych aspektów dydaktyki gimnazjum i szkoły średniej. Red. nauk. M. Wieczorek-Tomaszewska. Wydawca: MCDN, SMWI, Kraków 2013, s. 5-51

• Wieczorek-Tomaszewska M. (2013). Kompetencje wizualne w praktyce akademickiej. „Biblioteka i Edukacja”. Biblioteka Główna Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, (4) 2013. ISSN 2299-565X

• Wieczorek-Tomaszewska M. (2013). Information Literacy Training In Higher Education As An Introduction To Lifelong Learning. The Needs Of The Curriculum Reform. Współautor I. Pulak. [W:] 'E-learning & Lifelong Learning', Monograph Sc. Editor: Eugenia Smyrnova-Trybulska, University of Silesia, Studio-Noa, Katowice-Cieszyn, 2013, 583 p. ISBN: 978-83- 60071-66-3

• Wieczorek-Tomaszewska M. (2013). Kompetencje wizualne 21. wieku w kontekście współczesnych potrzeb edukacyjnych. „Jagiellońskie Forum Europejskie”, 2013. ISSN 2082-8896 7.

• Wieczorek-Tomaszewska M.: Multimedialne wsparcie dla edukacji w naukach humanistycznych i społecznych. Współautor I. Pulak. [W:] Role nauczyciela w edukacji szkolnej.Red. nauk. Kazimierz Denek A. Kamińska, P. Oleśniewicz. Oficyna Wydawnicza "Humanitas", Sosnowiec 2013, s.;173-185. ISBN 978-83-61991-94-6

• Wieczorek-Tomaszewska M.(2013). Obraz jako medium informacji we współczesnej przestrzeni edukacyjnej. Współautor: I. Pulak. Problemy konwergencji mediów. Red. Michał Kaczmarczyk, Dariusz Rott, Sosnowiec 2013 2012

• Wieczorek-Tomaszewska M.: Visual skills in the context of lifelong learning. Współautor: I. Pulak. [W:] E-Learning for Societal Needs. Ed. Eugenia Smyrnova-Trybulska, STUDIO NOA, Katowice – Cieszyn 2012, p. 337-362, ISBN 978-83-600071-59-5

• Wieczorek-Tomaszewska M. (2013). Cyfrowa humanistyka jako metaforyczna współczesna ‘Republika Listów’. [W:] Człowiek – Media – Edukacja. Red. J. Morbitzer, E. Musiał. Wydawca: Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych UP , Kraków 2012. ISBN 978-83-7271-736-8

• Wieczorek-Tomaszewska M.: Percepcja wizualna dydaktycznych przekazów medialnych. Współautor I. Pulak. [W:] Kształcenie nauczycieli – modele i tendencje. Red. nauk. E. Żmijewska. Wydawnictwo Nauk. Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2012, s. 233-246. ISBN 978-83-7271-712-2 (PowerPoint)

• Wieczorek-Tomaszewska M.: Potrzeba kształtowania świadomości informacyjnej w zakresie materiałów wizualnych w szkolnictwie wyższym. Współautor I. Pulak.[W:] Człowiek – Media – Edukacja. Red. nauk. J. Morbitzer, E. Musiał. Wyd.: Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych Uniwersytet Pedagogiczny , Kraków 2012. ISBN 978-83-7271-736-8

• Wieczorek-Tomaszewska M.: Kognitywna rola przekazu wizualnego we współczesnej edukacji. [W:] Edukacja jutra. Red. K. Denek, A. Kamińska, P. Oleśniewicz. Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec. 2012. ISBN 978-83-61991-06-9. PDF file:///C:/Users/Admin/Downloads/Kognitywna_rola_przekazu_wizualnego_we_wsp%C3%B3%C5%82czesnej_edukacji.pdf 2011

• Wieczorek-Tomaszewska M. (2011). Infographics – the carrier of the educational content. Współautor: I. Pulak. [W:] Theoretical and Practical Aspects of Distance Learning. Use of E-learning in the Developing of the Key Competences. University of Silesia in Katowice 10-11.10.2011, s. 234-255. ISBN: 978-83-60071-39-7

• Wieczorek-Tomaszewska M. (2011). Infografika - graficzne piękno informacji. [W:] Człowiek – Media – Edukacja. Red. E. Musiał, I. Pulak. Wyd.: Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, Kraków 2011, s. 316-336. ISBN 978-83-7271-668-2

• Wieczorek-Tomaszewska M. (2011). Visual materials in the contemporary educational environment. Współaut.I. Pulak. [W:] Education of Tomorrow. Contemporary Education and Its Contexts. Red. K. Denek, A. Kamińska, W. Kojs, P. Oleśniewicz. Oficyna wydaw. „Humanitas”, Sosnowiec 2011, s. 189-207. ISBN 978-83-61991-37-3. PDF http://docs.wixstatic.com/ugd/a70816_998675b18d7944b0b46aa4703cc19a01.pdf

• Wieczorek-Tomaszewska M. (2011). Visual Literacy and Teaching with Infographics. Współautor I. Pulak. DIDMATTECH 2011: Problems in teachers education. ed. V. Stoffová, E. Mastalerz, H. Noga. Instytut Techniki UP, Kraków 2011, s. 247-256. ISBN 978-83-7271-679-8 PDF http://docs.wixstatic.com/ugd/a70816_8f10b164a6a54f22a51d7b63038ea873.pdf

• Wieczorek-Tomaszewska M. (2011). Zachowania medialne młodzieży w przestrzeni Internetu. Współautor I. Pulak. [W:] Technologie informacyjne w warsztacie nauczyciela. Nowe wyzwania edukacyjne. Red. J. Migdałek, A. Stolińska. Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2011, s. 99-109. ISBN 978-83-7271-649-1 2010

• Wieczorek-Tomaszewska M. (2010). Szkoła Toronto dawniej i dziś. Studium z historii mediów. [W:] Człowiek – Media – Edukacja. Red. nauk. J. Morbitzer. Wyd.: Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych Uniwersytet Pedagogiczny. Kraków 2010, s. 330-338. ISBN: 978-83-7271-615-6. PDF file:///C:/Users/Admin/Downloads/toronto.pdf

• Wieczorek-Tomaszewska M.(2010). Między nowymi a starymi mediami, czyli rzecz o zachowaniach medialnych. Współaut. I. Pulak. „Studia z teorii wychowania”. Półrocznik Zespołu Teorii Wychowania Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, nr 1/2010, s. 187-199. ISBN 978-3-7489-299-5

• Wieczorek-Tomaszewska M. (2010). Kompetencje informacyjne i medialne nauczyciela i ucznia we współczesnym świecie. Współautor I. Pulak [W:] Edukacja w przebiegu życia. Od dzieciństwa do starości. Pod red. M. Kowalskiego i A. Olczak. Wydaw. Impuls, Kraków 2010, s. 79-92. ISBN: 978-83-7587-347-4 PDF file:///C:/Users/Admin/Downloads/Kompetencje_informacyjne_i_medialne_nauczyciela_pdf.pdf

• Wieczorek-Tomaszewska M. (2010). Sprawozdanie z 20. Jubileuszowego sympozjum naukowego człowiek – media –. Edukacja. Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych Uniwersytet Pedagogiczny. Kraków 24-25.09.2010, „Konspekt”, 2010 (online) 2009

• Wieczorek-Tomaszewska M. (2009). Uniwersalny kontekst kulturowy komunikacji symbolicznej. [W:] „Konspekt”, 2009, nr 1-2 (32), s. 87-93. ISSN: 1509-6726

• Wieczorek-Tomaszewska M. (2009). Symboliczno-wizualne środowisko człowieka. [W:] Komunikacja wizualna w przestrzeni społecznej. Red. nauk. A. Obrębska. Primum Verbum, Łódź 2009, s. 147-158. ISBN 978-83-62157-03-7

• Wieczorek-Tomaszewska M. (2009). Intertekstualny aspekt komunikacji wizualnej. [W:] Komputer w Edukacji. Red. nauk. J. Morbitzer. Wydawca: Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN , Kraków 2009, s. 299-307. ISBN 978-83-7271-561-6 2008

• Wieczorek-Tomaszewska M.(2008) Kontrola obrazu – o manipulacji. [W:] Komputer w edukacji. Red. nauk. J. Morbitzer. Wydawca: Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, Kraków 2008, s. 285-295. ISBN: 978-83-7271-488-6

• Wieczorek-Tomaszewska M. (2008). Sztuka wizualna w komunikacji międzykulturowej. [W:] Materiały Krakowskiej Konferencji Młodych Uczonych. Grupa Naukowa Pro Futuro.Akademica AGH, Kraków 2008, s. 631-640. ISBN: 978-83-927762-0-8 2007

• Wieczorek-Tomaszewska M. (2007). Internet jako przestrzeń społeczna, miejsce krzyżowania się kultur. Współautor: I. Pulak. [W:] Media – Kultura – Edukacja. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007

• Wieczorek-Tomaszewska M. (2007). Nowe media. Komunikacyjna funkcja obrazu. [W:] Komputer w edukacji. Red. nauk. J. Morbitzer. Wydawca: Pracownia Technologii Nauczania, Akademia Pedagogiczna im. KEN, Kraków 2007, s. 269-277. ISDN: 978-83-7271-440-4

• Wieczorek-Tomaszewska M. (2007). Alfabetyzacja wizualna młodych Polaków – wyniki badań ankietowych. Rola i znaczenie obrazu komunikacji międzykulturowej. [W:] Europejskie szanse polskiej młodzieży. Polska Akademia Nauk, Fundacja Rektorów Polskich, Warszawa 2007, s. 83-92. ISBN: 978-83-923756-5-0 2006

• Wieczorek-Tomaszewska M. (2006). Audiowizualne teksty kultury w edukacji medialnej i informatycznej. [W:] Komputer w edukacji. Red. nauk. J. Morbitzer. Wydawca: Pracownia Technologii Nauczania, Akademia Pedagogiczna im. KEN, Kraków 2006, s. 249-25. ISBN: 83-7271-383-931 2005

• Wieczorek-Tomaszewska M. Język przekazu wizualnego. „Konspekt”, 2005, nr 2 (24), s. 92-95. ISSN 1509-6726. http://pbc.up.krakow.pl/dlibra/docmetadata?id=5926&from=publication