Dr
Małgorzata Cackowska
edukacja
Uniwersytet Gdański, Instytut Pedagogiki
adiunkt
Pedagożka, studiowała na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ma tytuł doktora, pracuje na stanowisku adiunkta w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego w Zakładzie Filozofii Wychowania i Studiów Kulturowych.
Interesuje się i prowadzi badania nad społecznymi i kulturowymi kontekstami edukacji. Znawczyni i badaczka potencjału edukacyjnego i rozwojowego książki obrazkowej, edukacji mobilnej oraz społecznego użytkowania technologii w edukacji.
Współpracuje z wydawnictwami, instytucjami, stowarzyszeniami i fundacjami jako ekspert edukacyjny w dziedzinie alfabetyzacji wizualnej i medialnej.
Na uniwersytecie wykłada wiedzę o książce dla dzieci, metodologię badań społecznych oraz edukację mobilną w kulturze cyfrowej. Inicjatorka projektu i współautorka monografii Look! Polish Picturebook!, współautorka monografii Smartfon i tablet w dziecięcych rękach. Być dzieckiem, nastolatkiem i rodzicem w kulturze mobilnej.
Jest redaktor naczelną czasopisma naukowego Ars Educandi, szefową Gdańskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Prezeska Fundacji Bałtyckie Syreny.
Społeczne i kulturowe uwarunkowania edukacji, edukacja mobilna; kultura cyfrowa, książka obrazkowa
Książki:
- M. Cackowska, H. Dymel-Trzebiatowska, J. Szyłak (redakcja naukowa) Książka obrazkowa. Wprowadzenie, Fundacja Instytut Kultury Popularnej, Poznań 2017
- Cackowska M., (współaut.) Wincencjusz-Patyna A, Polska Szkoła Książki Obrazkowej, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Gdańsk 2017 (wersja w jez. Ang. Look! Polish Piturebook! Nadbałtyckie Centrum Kultury, Gdańsk 2016)
- Cackowska M.,(współaut.) Bougsiaa H., Kopciewicz L., Nowicki T., Smartfon i tablet w dziecięcych rękach. Być dzieckiem, nastolatkiem i rodzicem w kulturze mobilnej. Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2016
- Cackowska M.,(współaut.) T Szkudlarek, K. Starego, L. Kopciewicz, P. Stańczyka M. A. Patalon (2012.) Dyskursywna konstrukcja podmiotu. Przyczynek do rekonstrukcji pedagogiki kultury. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
- Cackowska M. 2011, (współredakcja) E. Rodziewicz, Wychowanie przez świat fikcyjny dla świata rzeczywistego. Monografie Ars Educandi tom II. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk Rozdział w książce
- Cackowska M.,(współaut.) Bougsiaa H., Kopciewicz L., Nowicki T: Technofobia - o źródłach lęku przed współczesnymi technologiami. Głos w dyskusji na temat możliwości rozumienia cyberbezpieczeństwa jako kompetencji kulturowej. W: Cyberbezpieczeństwo dzieci i młodzieży: realny i wirtualny problem polityki bezpieczeństwa / red. nauk. Marek Górka Wydawnictwo Difin, Warszawa, 2017
- Cackowska M. Współczesna książka obrazkowa – pojęcie, typologia, badania, teorie, konteksty, dyskursy W: M. Cackowska, H. Dymel-Trzebiatowska, J. Szyłak (red.) Książka obrazkowa. Wprowadzenie, Fundacja Instytut Kultury Popularnej, Poznań 2017
- Cackowska M.,: „Tu zaszła zmiana...: o genderowych odsłonach książek dla dzieci w Polsce ostatniej dekady” [w:] Gender w podręcznikach: projekt badawczy, raport, t. 1, O projekcie, metodologia badań, wprowadzenie teoretyczne, red. Iwona Chmury-Rutkowska i in., Fundacja Feminoteka 2016.
- Cackowska M.,: „Możliwości nowych technologii w edukacji i rozwoju małych dzieci. Przegląd mobilnych aplikacji interaktywnych.” [w:] Bougsiaa H., Cackowska M., Kopciewicz L., Nowicki T., Smartfon i tablet w dziecięcych rękach. Być dzieckiem, nastolatkiem i rodzicem w kulturze mobilnej. Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2016
- Cackowska M.: „Rodzicielska recepcja mobilnych aplikacji książkowych podejmujących znaczące kulturowo i społecznie tematy.” [w:] Bougsiaa H., Cackowska M., Kopciewicz L., Nowicki T., Smartfon i tablet w dziecięcych rękach. Być dzieckiem, nastolatkiem i rodzicem w kulturze mobilnej. Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2016
- Cackowska M., Stepnowska A.: „Cyfrowa socjalizacja dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym. Przyczynek do badań nad rozwojowym i terapeutycznym efektem wykorzystania urządzeń mobilnych z ekranem dotykowym.” [w:] Bougsiaa H., Cackowska M., Kopciewicz L., Nowicki T., Smartfon i tablet w dziecięcych rękach. Być dzieckiem, nastolatkiem i rodzicem w kulturze mobilnej. Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2016
- Wybrane artykuły w czasopismach: Cackowska M., Zając M.: „Social issues in children picturebook apps and their reception by the parents of children in early education” [w:] The Picturebook – a mirror of social changes. PWE 3 (34), 2016, s. 132-144.
- Cackowska M.:, „Emergent literacy, visual literacy i czytanie dialogowe. Potencjał edukacyjny i emancypacyjny książki obrazkowej w środowisku rodzinnym i przedszkolnym.” [w:] Problemy Wczesnej Edukacji 2 (33) 2016 s. 102-113.
- Cackowska, M. (2013). Ideologie dzieciństwa a/i tabu w książkach obrazkowych dla dzieci. Opuscula Sociologica nr 3,
- Cackowska M., 2011. Książka obrazkowa o edukacji seksualnej dla dzieci jako medium kulturowe i polityczne. Forum Oświatowe 2(45)2011