Dr
Jerzy Wolny
Pedagogika specjalna, technologie informacyjne
Kolegium Nauk Społecznych i Filologii Obcych Politechniki Śląskiej
Adiunkt
Doświadczenia zawodowe:
- wdrażanie metody ePortfolio w ramach projektu finansowanego z EFS PO KL 9.4 Belfer online realizowanym przez RODN „WOM” Katowice
- kształcenie studentów w Kolegium Nauczycielskim w Gliwicach w zakresie wdrażania innowacyjnych technologii, metod kształcenia i oceniania – metoda projektu edukacyjnego, metoda WebQuest, metoda ePortfolio (jako nauczyciel – wykładowca)
- projektowanie, planowanie i wdrażanie obudowy metodycznej i infrastruktury technicznej dla wspomagania dydaktyki nowymi technologiami w Kolegium Nauczycielskim w Gliwicach
- wprowadzanie metody e-portfolio „Mahara” w ramach projektu finansowanym z EFS PO KL 3.3.4 Języki obce.. już potrafię” realizowanym przez Społeczną Szkołę Zarządzania i Handlu w Oświęcimiu, autor projektu
- wprowadzanie metody e-portfolio „Mahara” oraz CMS JOOMLA w ramach projektu finansowanym z EFS PO KL 9.5 „CMS – Co to jest” realizowanym przez stowarzyszenie Ja Ty My Stowarzyszenie Środowisk Osób Niepełnosprawnych ich Rodzin i Przyjaciół, autor projektu
Przebieg pracy:
- 1984 - 1987 - Wrocław, Ośrodek „Monar” - terapeuta zajęciowy (terapia grupowa i indywidualna)
- 1987-1992 - Tychy, Zespół Szkół Budowlano Mechanicznych - wychowawca w internacie
- 1996 – 2013 - Gliwice, Kolegium Nauczycielskie Wykładowca - prowadzenie zajęć dydaktycznych ze studentami
- 1991-2001 - Tychy, Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy - dyrektor (zarządzanie placówką, praca z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną
- 1997 - 2001 - Katowice, Wojewódzki Ośrodek Metodyczny - wykładowca (prowadzenie zajęć dydaktycznych ze słuchaczam) i kursów kwalifikacyjnych z zakresu oligofrenopedagogiki
- 2006 - 2010 - Gliwice, Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych - wykładowca (prowadzenie zajęć dydaktycznych ze studentami)
- 2011 - 2014 - Gliwice, Kolegium Językowe Politechniki Śląskiej - wykładowca (prowadzenie zajęć dydaktycznych ze studentami)
- 2013 - do dziś - Gliwice, Kolegium Nauk Społecznych i Filologii Obcych Politechniki Śląskiej - wykładowca (prowadzenie zajęć dydaktycznych ze studentami)
- 2016 - 2018 - Będzin, Miejski Zespół Szkół nr 1 - nauczyciel wspomagający (wspomaganie rozwoju ucznia z zespołem aspergera
- 2018 - do dziś - Tychy ZSO nr 7 - nauczyciel wspomagający (wspomaganie rozwoju ucznia z zespołem aspergera)
Pedagogika specjalna, technologie informacyjne w edukacji
- Metoda projektu w rozwijaniu aktywności upośledzonych umysłowo na przykładzie do-świadczeń w realizacji programu Sokrates-Comenius. ( współautor Maria Flanczewska Wolny ) [w]: Pedagogika specjalna – aktualne osiągnięcia i wyzwania. / Red. Teresa Żół-kowska. Szczecin Oficyna Plus 2005. (8 stron )
- Spotkanie z teatrem w kontekście jakości życia osób upośledzonych umysłowo na przy-kładzie doświadczeń z realizacji projektów unijnych i lokalnych inicjatyw. [w]: Jakość ży-cia w niepełnosprawności – mity a rzeczywistość. Red. Maria Flanczewska – Wolny. Gli-wice, Kraków, 2007. ( 8 stron).
- Modele budowania autonomicznego życia osób z upośledzeniem umysłowym na przykła-dzie wybranych doświadczeń polskich i niemieckich. (współautor Maria Flanczewska Wolny) [w]: Red. Teresa Żółkowska, Marcin Wlazło, Socjopedagogiczne aspekty osób niepełnosprawnych t. III. Szczecin 2008. (9 stron ).
- Współpraca ośrodków naukowych i samorządów lokalnych w organizowaniu systemu usamodzielniania osób z upośledzeniem intelektualnym (na przykładzie okręgu ENZ w Niemczech), [w]: Red. Ditta Baczała, Jacek Błeszyński, Marzenna Zaorska, Osoba z nie-pełnosprawnością – opieka, terapia, wsparcie. Toruń 2009. (12 stron)
- Idea i możliwości wykorzystania ePortfolio w pedagogice specjalnej, [w]: Red. Teresa Żółkowska, Marcin Wlazło, Oblicza terapii – edukacja i rehabilitacja osób niepełnospraw-nych. Minerwa, Wydawnictwo naukowe WH Szczecin 2013.
- Osoby z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną na otwartym rynku pracy (na przykładzie rozwiązań Badenii – Wirtembergii), Niepełnosprawność, Dyskursy pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2013 (20 stron)
- Poradnik metodyczny do nauczania języka angielskiego i przedsiębiorczości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Współredakcja, Oświęcim 2012. a. Wykorzystanie metody ePortfolio w pedagogice specjalnej, Oświęcim 2012. (9 stron)
- W drodze do samostanowienia osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, współre-dakcja, Katowice 2013.
- Obszary możliwości i ograniczeń aktywizacji zawodowej osób z głębszą niepełnosprawno-ścią intelektualną, Katowice 2013. (27 stron)
- Organizacja systemu diagnozowania i klasyfikowania do uczestnictwa w różnych formach aktywizacji społecznej i zawodowej osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną na przykładzie okręgu Enz w Niemczech - Katowice, 2017
- Nauczyciel ucznia z orzeczeniem o niepełnosprawności w szkole ogólnodostępnej – Rze-szów 2017,
- Psychoedukacja jako płaszczyzna integracji działań psychologicznych, psychiatrycznych oraz pedagogicznych, Humanum nr 9 2017
- Andragogy of people with intellectual disabilities in Poland, the practical approach, Uni-wersytet Palestra, Praga 2017
- Krótka historia zmian w pedagogice specjalnej – wczoraj, dziś i jutro poszukiwań badaw-czych i ich implikacji praktycznych, Uniwersytet Śląski 2018,
- Metoda ośrodków pracy, relikt przeszłości czy szansa dla szkoły specjalnej? Zielona Góra 2018,
- O edukacji i godności osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, (w druku)
- Edukacyjne i prawne aspekty funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością inte-lektualną ( w druku)
- Metody wykorzystywane we współczesnej edukacji osób z niepełnosprawnością intelektu-alną (w druku)