Baza ekspertów

Dr

Grzegorz Ptaszek

Specjalizacja zawodowa:
nauki o mediach, psychologia, edukacja medialna, komunikacja społeczna
Miejsce pracy:
Wydział Humanistyczny, Akademia Górniczo-Hutnicza im. S. Staszica w Krakowie
Stanowisko:
adiunkt
Biogram:

Od 2016 r. - prezes Zarządu Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej (www.ptem.org.pl).

Od 2011- do chwili obecnej - adiunkt na Wydziale Humanistycznym AGH w Krakowie (www. wh.agh.edu.pl). W latach 2006-2011 pracował na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu WArszawskiego oraz w Akademii Humanistycznej im. A. Gieysztora w Pułtusku.

Członek Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej oraz European Communication Research and Education Association (ECREA); członek grupy roboczej: Children, Youth and Media. Współpracował z Ministerstwem Edukacji Narodowej, Instytutem Badań Edukacyjnych, Centralną Komisją Edukacyjną oraz Krajową Radą Radiofonii i Telewizji.

Publikacje:

Wybrane publikacje z lat 2007-2018.

  1. Grzegorz Ptaszek, Marta Lysik, 2018, Media Literacy in Poland, [w:] The International Encyclopedia of Media Literacy, ed. Renee Hobbs, Paul Mihailidis, New York: Wiley (seria The Wiley Blackwell-ICA International Encyclopedias of Communication) [ukaże się jesienią 2018 r.]
  2. Grzegorz Ptaszek, 2018, Measurement of Media Literacy Outcomes, [w:] The International Encyclopedia of Media Literacy, ed. Renee Hobbs, Paul Mihailidis, New York: Wiley (seria The Wiley Blackwell-ICA International Encyclopedias of Communication) [ukaże się jesienią 2018 r.].
  3. Grzegorz Ptaszek (współred. Tomasz Bielak), 2016, MEDIA.PL. Badania nad mediami w Polsce, Kraków: Libron
  4. Grzegorz Ptaszek, 2016, Czy internet niszczy kulturę informacji? Media społecznościowe jako źródło wiedzy o faktach i zdarzeniach [w:] Współczesne media – media informacyjne. T. 2, red. D. Kępa-Figura, I. Hofman, Lublin 2016.
  5. Grzegorz Ptaszek, 2015, W stronę bezgatunkowości mediów? O funkcji gatunków medialnych w procesie odbioru [w:] Gatunki i formaty we współczesnych mediach, red. W. Godzic, A. Kozieł, J. Szylko-Kwas, Warszawa: POLTEXT.
  6. Grzegorz Ptaszek, Agnieszka Ogonowska, 2015, (Re)edukacja medialna. Nowe spojrzenie na edukacje medialną [w:] Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych, red. A. Ogonowska, G. Ptaszek, Kraków: OW Impuls.
  7. Grzegorz Ptaszek (współred. Agnieszka Ogonowska), 2015, Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  8. Grzegorz Ptaszek, 2015, Pomiar indywidualnych kompetencji medialnych. Pytania i problemy, „Kultura Popularna”, nr 41, tom 3.
  9. Grzegorz Ptaszek, 2014, Wartości w mediach a kompetencje medialne w zakresie krytycznego rozumienia przekazów medialnych [w:] Wartości w mediach – wartości mediów. T. 1, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  10. Grzegorz Ptaszek (współred. Agnieszka Ogonowska), 2013, Współczesna psychologia mediów. Nowe problemy i perspektywy badawcze, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  11. Grzegorz Ptaszek, 2013, Psychologia mediów – historia, obszar badań, perspektywy [w:] Współczesna psychologia mediów. Nowe problemy i perspektywy badawcze, red. nauk., A. Ogonowska, G. Ptaszek. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  12. Grzegorz Ptaszek, 2011, Telewizyjny reportaż śledczy jako rozrywka. Sposoby dramaturgii narracji, „Przegląd Humanistyczny” nr 5/6.
  13. Grzegorz Ptaszek, 2007, Talk show. Szczerość na ekranie?, przedmowa: Wiesław Godzic, Biblioteka TVN, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne (seria: popkultura a media).
  14. Christopher Lasch, 2015, Kultura narcyzmu. Amerykańskie życie w czasach malejących oczekiwań (redakcja naukowa oraz przekład razem z Aleksandrem Skrzypkiem), Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.