Wpływ sieci i nowych technologii na relacje rówieśnicze
Maria Lebioda
Stowarzyszenie Centrum Inicjatyw Młodzieżowych „Horyzonty”
Współczesne media wywierają duży wpływ na życie ludzi. Narzędzia cyfrowe, do których dostęp jest dziś łatwy są nieodzownym elementem środowiska, w którym funkcjonuje człowiek. Wielu badaczy i nie tylko, także ludzi mających na względzie dobro dzieci, czyli rodziców i opiekunów, zastanawia się nad wpływem nowych mediów na współczesne młode pokolenie. Jedni widzą korzyści wynikające z szerokich możl...
Smartfon jako interfejs życia społecznego. Raport z badania
Natalia Juchniewicz
Digital Economy Lab / Uniwersytet Warszawski
Jednym z najczęściej dziś wykorzystywanych wielofunkcyjnych urządzeń mobilnych jest smartfon. Służy do komunikacji, wymiany informacji, rozrywki, jest nieodzownym towarzyszem zarówno ludzi pracujących jak i uczących się, osób starszych i tych całkiem małych. Celem niniejszego raportu jest diagnoza praktyk społecznych, zachowań i czynności charakterystycznych dla użytkowników smartfonów. W projekci...
Medialność a sprawność edukacyjna ucznia
Janusz Morbitzer
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Nieustannie trwają dyskusje nad kształtem i modelem współczesnej szkoły. Ciągła ewoluacja systemu oświaty wprowadza chaos i dezorganizację, która dotyczy zarówno nauczycieli, rodziców, jak i samych uczniów. Jedno jest pewne w pełnej zmian oświacie, szkoła ma przygotować ucznia - dziecko do tego, aby stało się człowiekiem dorosłym, zdolnym do uczestnictwa w życiu społecznym. Dziś, w czasach zmian j...
Technologia szansą dla personalizacji kształcenia
Maciej M. Sysło
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli
Niemal każdy system edukacji, czy też każda reforma edukacji, w swoich założeniach podkreśla potrzebę indywidualizacji kształcenia, czyli inaczej personalizacji. Dokumenty programowe, określające kierunki rozwoju edukacji, jako podmiotowe wskazują indywidualne zainteresowania, możliwości i potrzeby edukacyjne, zawodowe i osobiste uczącego się. Wydaje się, że nowoczesne technologie medialne tworzą ...
Przykłady zastosowań programu GeoGebra w edukacji matematycznej
Janusz Nowak
Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
Matematyka towarzyszy dziecku od wczesnego dzieciństwa, uczy się jej podstaw równocześnie z nauką mowy. Na pierwszym etapie życia dzieci uczą się, podobnie jak wielu innych rzeczy, za pomocą doświadczenia. Kolejne etapy rozszerzają naukę przez doświadczenie poprzez stosowanie różnych metod kształcenia. Edukacja matematyczna idzie w parze z rozwojem emocjonalnym dziecka jego zdolnościami intelektua...
W poszukiwaniu abstrakcyjnego modelu
Anna Beata Kwiatkowska
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Myślenie abstrakcyjne to zdolność pojęciowego ujmowania rzeczywistości, inaczej mówiąc, to zdolność myślenia za pomocą pojęć abstrakcyjnych. Jest niezbędnym elementem myślenia twórczego, wysoko dziś pozycjonowanego w kontekście kompetencji człowieka. Kształtowanie się myślenia abstrakcyjnego stanowi więc istotny kierunek rozwoju umysłowego. Człowiek nie rodzi się z tą umiejętnością, kształtuje się...
Logika, algorytmika, programowanie, na etapie wczesnoszkolnym na przykładzie aplikacji Game Code Lab
Maciej Rostański
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Współczesna edukacja kładzie duży nacisk na rozwijanie myślenia komputacyjnego, czyli umiejętności rozwiązywania problemów z różnych dziedzin z wykorzystaniem metod oraz narzędzi wywodzących się z informatyki. Prowadzić ma to do lepszego rozumienia, jakie są możliwości komputerów, ich zastosowań i technologii we współczesnym świecie. Dlatego właśnie podkreśla się konieczność nauczania informatyki ...
Robotyka z zestawami LEGO® Education
Jakub Piasecki
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
LEGO Education WeDo 2.0 to narzędzie umożliwiające wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnej w edukacji przyrodniczej i technicznej na I etapie edukacyjnym. Przy użyciu typowych klocków LEGO oraz prostej elektroniki nauczyciele mają możliwość łatwego realizowania z uczniami projektów, mogą za jego pośrednictwem wprowadzać podstawy myślenia komutacyjnego i programowania. W prezentowanym...
Poszukiwanie programowania i myślenia komputacyjnego w innych przedmiotach w nowej podstawie programowej
Małgorzata Rostkowska
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Wyzwania jakie stoją przed oświatą, związane z koniecznością dostosowywania się do wymagań współczesnego dynamicznie zmieniającego sie świata wykraczają daleko poza tradycyjne rozumienie edukacji. Nowa podstawa programowa wychodząc naprzeciw oczekiwaniom zakłada konieczność wprowadzania kształcenia informatycznego na etapie kształcenia dzieci młodszych. Dokonano w niej przełomowych, zmieniających ...
Kompetencje informatyczne w samoocenie nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Urszula Ordon, Karazyna Serwatko
Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
Dynamika z jaką nowoczesne technologie przenikają w niemal wszystkie dziedziny życia, podnosi wymagania związane z tempem przystosowywania się do zmian, które następują. Dzieci, które od wczesnego dzieciństwa funkcjonują w cyfrowej rzeczywistości, łatwo i szybko oswajają się z wszelkimi nowinkami w tej dziedzinie. Zdecydowanie trudniej przychodzi to dorosłym, wychowanych, przed epoką cyfrową. Możn...