Praktyczne zastosowanie kompetencji cyfrowych przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną
Ewelina Sobocha, Małgorzata Pietrzak
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Zainteresowanie badaniami nad wpływem TIK na rozwój współczesnego człowieka jest wciąż aktualne. Znaleźć można wiele publikacji dotyczących roli nowoczesnych narzędzi, możliwości zastosowania, kompetencji użytkowników. Dotyczą wielu obszarów funkcjonowania i odnoszą się zarówno do dzieci, młodzieży jak osób dorosłych. Autorzy niniejszego opracowania skupili się na szczegółowym rozpoznaniu kompeten...
Co dalej po szkole i po uczelni - informatycy na krajowym rynku pracy. Cele Rady ds. Kompetencji Sektora IT
Tomasz Kulisiewicz, Beata Ostrowska
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Tempo rozwoju informatyki wymusza konieczność ciągłego uzupełniania i rozszerzania nabytej wiedzy i umiejętności. Branża IT jest jednym z sektorów rynku pracy, w którym pracownicy muszą systematycznie podnosić swoje kwalifikacje. W artykule przedstawiono krajobraz polskiego rynku pracy z zakresie IT. Przybliżono specyfikę zawodu, przedstawione zostały jego główne cechy i wyzwania. Dokonano przeglą...
Wykorzystywanie narzędzi Web 2.0 w procesie edukacji – na przykładzie nauk o zarządzaniu
Janusz Zrobek, Magdalena Ratalewska
Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
Stosowanie nowoczesnych technologii otwiera przed użytkownikami nowe możliwości. Autorzy publikacji wskazali możliwości jakie daje zastosowanie w procesie edukacji, zarówno zdalnej, jak i tradycyjnej, narzędzia technologii Web 2.0. W artykule znalazła się terminologia związaną z zagadnieniem, przestawione zostały rozwiązania technologiczne Web 2.0 pozwalające realizację rożnych potrzeb związanych ...
Kształcenie zawodowe informatyczne, czyli...?
Ewa Kędracka-Feldman
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Ekspansja w zakresie nowoczesnych technologii to współcześnie ciekawy i ważny temat. Siła i wpływ mediów na życie współczesnego człowieka są coraz większe, dlatego tak ważna jest dziś edukacja w tym zakresie. Brak standardowych umiejętności w kontekście intensywnych zmian jakich doświadczamy naraża na tzw. wykluczenie cyfrowe, polegające na braku lub ograniczonej możliwości korzystania z nowoczesn...
Szkoła umiejętności XXI wieku
Tomasz Łukawski
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Kompetencją niezwykle ważną w XXI wieku jest umiejętność dostosowywania się do zmieniających się warunków. Termin „umiejętności XXI wieku" odnosi się do szerokiego zestawu wiedzy, umiejętności, nawyków pracy i cech charakteru, które zdaniem nauczycieli, reformatorów szkolnych, profesorów uczelni wyższych, pracodawców i innych osób, mają kluczowe znaczenie dla sukcesu w dzisiejszym świecie. Mówiąc...
Jak zmieniamy naszą szkołę - otwarte lekcje
Dariusz Andrzejewski
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Otwarte lekcje, to projekt przygotowany przez nauczycieli, chcących podzielić się swoją praktyczną wiedzą na temat wdrażania nowoczesnych narzędzi do tradycyjnej formy kształcenia. Projekt stworzony został na bazie platformy edukacyjnej iTunes U. Przeznaczony jest dla nauczycieli zainteresowanych zmianą formy pracy i dostosowaniem jej do wymagań współczesnej edukacji na każdym jej poziomie i w odn...
Świętokrzyska akademia młodych informatyków
Anna Trawka
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Wiele dziś mówi się o konieczności kształcenia dostosowanego do zmieniającej się cyfrowo rzeczywistości. Wychodząc naprzeciw potrzebom współczesnej edukacji Rada ds. Informatyzacji Edukacji przy MEN opracowała i przedstawiła do konsultacji społecznych propozycję nowej podstawy programowej informatyki dla wszystkich etapów edukacyjnych. Istotną zmianą zaproponowaną w stosunku do podstawy obowiązują...
Tradycjonalista czy innowator? Nauczyciel wobec wyzwań współczesności
Monika Zielińska
Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
Eksplozja technologii cyfrowej wymusza nieustanne zmiany. Dotyczą one wielu obszarów życia. Inaczej współcześnie wygląda komunikacja, edukacja, praca. Zarówno dorośli jak i dzieci muszą przystosowywać się na bieżąco do realiów życia kreowanych przez technologie. Artykuł koncentruje się na zmieniającej się roli nauczyciela, na którą wpływ mają zmiany jakich obecnie doświadczamy. Pokolenie wychowane...
O potrzebie rewitalizacji edukacji medialnej
Maciej M. Sysło
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli
Niemal każdy system edukacji, czy też każda reforma edukacji, w swoich założeniach podkreśla potrzebę indywidualizacji kształcenia, czyli inaczej personalizacji. Dokumenty programowe, określające kierunki rozwoju edukacji, jako podmiotowe wskazują indywidualne zainteresowania, możliwości i potrzeby edukacyjne, zawodowe i osobiste uczącego się. Wydaje się, że nowoczesne technologie medialne tworzą ...
Postawy, motywacje, oczekiwania i bariery związane z kształceniem kompetencji matematycznej, informatycznej i przedsiębiorczości
Agnieszka Otręba-Szklarczyk
Wyższa Szkoła Europejska im. Józefa Tischnera
Niechęć do nauki wynika często z tego, jak postrzegany jest dany przedmiot. Jeżeli nauka wymaga zaangażowania, jest żmudna i pracochłonna, a jej rezultaty nie zawsze są zadowalające, uczeń często traktuje takie zajęcia jako nieciekawe, a co się z tym wiąże, odsuwa je na plan dalszy. Do takich przedmiotów najczęściej zalicza się przedmioty ścisłe. W prezentowanym raporcie podjęto próbę zdiagnozowan...