Dzieci Sieci . Kompetencje komunikacyjne najmłodszych. Raport z badań
Piotr Siuda, Grzegorz D. Stunża
Instytut Kultury Miejskiej
Temat pokolenia sieci jest współcześnie poruszany często i odnosi się do wielu obszarów życia. Zajmują sie nim zarówno instytucje, jak świadomi możliwości i konsekwencji życia w wirtualnym świecie edukatorzy, dydaktycy i instytucje powiązane z edukacją, oświatą i informatyzacją. Dostępnych jest wiele publikacji i materiałów dotyczących funkcjonowania w zmieniającej się dynamicznie rzeczywistości, ...
Systemowe wsparcie dla cyfrowej transformacji gospodarczej.
Rafał Rodziewicz
Ministerstwo Cyfryzacji, Rada do Spraw Cyfryzacji, Zespół: Edukacja Cyfrowa
Rada do Spraw Cyfryzacji, to organ opiniodawczo-doradczy, działający przy ministrze właściwym do spraw informatyzacji. Działa na podstawie art. 17 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 1114). Inicjuje ona działania na rzecz informatyzacji, rozwoju rynku technologii informatyczno-komunikacyjnych oraz rozwoj...
Proposition of the Informatics. Body of Knowledge
Jerzy Nawrocki
Ministerstwo Cyfryzacji, Rada do Spraw Cyfryzacji, Zespół: Edukacja Cyfrowa
Rada do Spraw Cyfryzacji to ciało doradcze, powołane w celu wspierania Ministerstwa Cyfryzacji wiedzą i doświadczeniem. Zadaniem Rady jest opiniowanie dokumentów strategicznych związanych z cyfryzacją, łącznością i rozwojem społeczeństwa informacyjnego. Prezentacja autorstwa prof. Jerzego Nawrockiego zatytułowana „Proposition of the Informatics – Body of Knowledge” („Założenia informatyki – zasób ...
Programowanie na różnych etapach edukacyjnych
Jolanta Sobera, Anna Szczerba-Zubek
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Umiejętność rozwiązywania problemów to jedna z tych kompetencji, których nie może zabraknąć człowiekowi wchodzącemu w etap życia społecznego. Informatyka to nauka, która doskonale przygotowuje do stawianych na tym polu przed człowiekiem wyzwań. Wyposaża wiele pozostałych dziedzin życia w narzędzia konieczne do prawidłowego rozwoju we współczesnej cyfrowej rzeczywistości. Rozwija takie umiejętności...
Programowanie. Jak uczyć, z pomocą czego i dlaczego
Damian Kurpiewski
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Podstawa programowa stanowi, że zadaniem szkoły podstawowej jest przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym. Nauczyciele powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, na zajęciach z różnych przedmiotów. Nauczyciele informatyki stają pr...
Umiejętności cyfrowe - tabela samooceny
CEDEFOP
Czym są umiejętności cyfrowe? To najprościej mówiąc, kompetencje konieczne do skutecznego wykorzystywania mediów w codziennym życiu. Nie można jednak mówić tylko o umiejętnościach sprawnej obsługi narzędzi, czy wiedzy technicznej potrzebnej do pracy z urządzeniami, do których mamy dostęp, zdecydowanie ważniejsze jest kształtowanie kompetencji miękkich takich, które pozwolą użytkownikowi ocenić war...
Nauczyciel w świecie TIK - część XV. Chmura obliczeniowa (cloud compiting) i jej potencjał edukacyjny
Barbara Kozik
PBW Nowy Sącz
Pojęcie chmura obliczeniowa brzmi dość enigmatycznie, w rzeczywistości jest to wyrażenie odnoszące się do sposobu zarzadzania danymi. Chmura, to miejsce w internecie, w którym można przechowywać różnego rodzaju dokumenty tekstowe, zdjęcia, prezentacje, filmy czy muzykę. Publikacja przybliża nam zasady korzystania z chmury obliczeniowej, pokazuje zalety i wady wykorzystywania tego rozwiązania zarów...
Nauczyciel w świecie TIK - część XVI. Media społecznościowe w służbie nauczania i uczenia się
Barbara Kozik
PBW Nowy Sącz
Pokolenie sieci, to ludzie którzy urodzili się i wychowują, uczą i pracują w cyfrowej rzeczywistości. To pokolenie obrazu, które coraz częściej zamiast tekstu wykorzystuje ikony. Zdecydowanie łatwiej przyswajają wiedzę jeżeli umożliwi im się korzystanie z pomocy wizualnych. Coraz częściej komunikacja odbywa się za cyfrowym pośrednictwem. Emotikony, ideogramy złożone z sekwencji znaków, pozwalają n...
W kierunku dydaktyki epoki cyfrowej
Walentyna Wróblewska
Oficyna Wydawnicza Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica - Wydawnictwo Naukowe NOVUM
Głównym zadaniem współczesnej edukacji, według badań przeprowadzonych przez amerykańską organizację National School Boards Association (NSBA), jest kształtowanie kluczowych dla dalszego życia kompetencji. Współczesny człowiek nie ma potrzeby zapamiętywania dat, faktów, zdarzeń, ponieważ wszystkie te informacje znajdzie w urządzeniu, które nosi przy sobie i tylko kilka sekund dzieli zazwyczaj osobę...
Scottie Go! - innowacyjna gra do nauki programowania dla najmłodszych
Zbigniew Karwasiński, Bogdan Ludwiczak
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Dzieci radzą sobie z obsługą komputera często znacznie lepiej niż ich rodzice, nie mamy co do tego wątpliwości. Obsługują komputer intuicyjnie, traktują jako urządzenie codziennego użytku, bez którego nie można funkcjonować. Dostarczenie odpowiednich, atrakcyjnych, będących źródłem rozrywki narzędzi pozwoli na celowe, ukierunkowane na rozwój procesu nauczania, rozwijanie umiejętności, nie tylko ty...