Podręczniki elektroniczne - przegląd dostępnych rozwiązań
Marlena Plebańska
Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych
Zmieniają się potrzeby zarówno nauczycieli, jak i uczniów w zakresie dostępu i możliwości pozyskania wiedzy. Jedną ze zmian, którą wprowadzono by dostosowywać tradycyjną szkołę do procesów, jakie wymusza postęp technologiczny jest wprowadzenie e-podreczników. W publikacji znajdziemy przegląd dostępnych zarówno na rynku polskim jak i światowym tych nowoczesnych narzędzi dydaktycznych. Przedstawione...
Programowanie w Pythonie - od pierwszych kroków
Grażyna Szabłowicz-Zawadzka
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Python, to stosunkowo łatwy w nauce, dynamiczny, dzięki czemu pozwalający na szerokie zastosowanie język programowania, masowo wykorzystywany w serwisach, aplikacjach czy programach, z których korzystamy na co dzień. Autor publikacji pokazuje od podstaw, jak nauczyć się programowania w tym języku. Prezentuje proste przykładowe algorytmy, które wprowadzają w środowisko IDLE. Dla wszystkich ciekawyc...
Informatyka, programowanie i roboty
Tadeusz Bury
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Prezentowana publikacja stanowi przewodnik dla początkujących nauczycieli. Znajdą w nim informacje, jak wybrać sprzęt i środowisko do nauczania programowania za pomocą robotów. Publikacja zainspirowana została doświadczeniem własnym autora, polegającym na przygotowaniu uczniów do udziału w zawodach w programowaniu robotów mobilnych. Nauczyciel, autor artykułu opisuje przygotowania, już od pierwszy...
Nauka programowania w szkole podstawowej: Scratch
Lucyna Bała, Piotr Bała
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Zajęcia, na których wykorzystywany jest komputer odbywają się już w ramach edukacji wczesnoszkolnej. Dzieci wykorzystują na tym etapie komputer do prostych czynności, najczęściej umożliwiających rysowanie, korzystanie z aplikacji edukacyjnych, czy prace z edytorem tekstu. Ich wymagania i oczekiwania zaczynają odbiegać od propozycji jakie oferują zajęcia. Dlatego zapewne propozycja nowej podstawy p...
Nowoczesne technologie w dydaktyce i wychowaniu
MCDN ODN Nowy Sącz
Współczesna szkoła funkcjonuje dziś zupełnie w innej formie niż jeszcze kilka lat temu. Rynek cyfrowych narzędzi otwiera przed nią nowe możliwości. Publikacja dotyczy realizacji programu dotyczącego procesu wspomagania, który ma na celu pogłębienie wiedzy na temat możliwości wykorzystania narzędzi dydaktycznych oraz przełamania barier w zakresie korzystania z nowoczesnych technologii. Znalazły się...
Python nie tylko dla nauczycieli informatyki
Adam Jurkiewicz
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Rewolucja cyfrowa stawia wiele wyzwań przed współczesną oświatą. Rozwój technologiczny zmusza do konieczności ciągłego, systematycznego dostosowywania się do nowopowstałych narzędzi i oczekiwań gospodarki opartej na wiedzy. Nauczanie zarówno w zakresie nowoczesnych technologii, w tym programowania jak i innych przedmiotów nie powinno się nudzić. Przed użytkownikami otwierają się coraz to nowe możl...
O potrzebie rewitalizacji edukacji medialnej
Joanna Juszczyk-Rygałło
Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie
Współczesny styl życia i bycia determinują medialne uwarunkowania. Współczesny człowiek zdominowany przez cyfrową rzeczywistość funkcjonuje często w dwóch światach, realnym i wirtualnym. Który z nich ma większy wpływ na kształtowanie jego osobowości często zależy od determinantów zewnętrznych, jednak wpływ nowych mediów wielu uważa dziś za dominujący. Nowym celem, przed którym stoi edukacja media...
Webowe środowiska do nauki programowania
Jakub Swacha
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Nauka programowania jest trudnym zadaniem i wymaga dużego zaangażowania zarówno ucznia, jak i nauczyciela. Pomimo, iż od kilkunastu lat ludzie funkcjonują w środowisku cyfrowym, wciąż pojawia się wiele barier, które utrudniają zrozumienie i przyswojenie innego niż tradycyjny sposobu myślenia, koniecznego dla skutecznego opanowania umiejętności pracy w środowisku programowania. Nauka posługiwania s...
Między blokami a kodem programu - w poszukiwaniu środowiska do uczenia programowania
Wiktor Kranas
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Podstawa programowa kładzie duży nacisk na naukę programowania. Już od klasy IV wprowadzane są elementy programowania w środowisku wizualnym , które na kolejnych etapach edukacji rozszerza się o umiejętność tworzenia programów tekstowych. W związku z koniecznością łączenia umiejętności programowania w środowisku wizualnym ze środowiskiem tekstowym zaczęły powstawać środowiska pozwalające na transf...
E-edukacja seniorów jako element budowy społeczeństwa informacyjnego
Łukasz Tomczyk
Szkoła Główna Handlowa
Starzenie się społeczeństwa jest ciągle postępującym procesem, który w połączeniu z rewolucją cyfrową jakiej jesteśmy dziś świadkami, zmusza do refleksji nad sytuacją seniorów we współczesnym skomputeryzowanym świecie. Dziś, zdecydowanie bardziej niż jeszcze kilka lat temu niezwykle ważna wydaje się być koncepcja uczenia się przez całe życie. Autor porusza w artykule wybrane aspekty niezbędne do r...