Komunikat Komisji dla Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów e-Umiejętności na XXI wiek: w
Komisja Wspólnot Europejskich
Komisja Wspólnot Europejskich
Strategia lizbońska na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia wskazała między innymi na dwa istotne elementy, kluczowe dla osiągnięcia założonych celów: innowacje oraz wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK). W 2003 roku powołane zostało do życia Europejskie Forum e-Umiejętności, które miało stać się platformą dla wymiany najlepszych praktyk i rozwiązań wypracowanych przez...
Kompetencje cyfrowe polskich uczniów i nauczycieli – kierunek zmian
Goretta Siadak
Ogrody Nauk i Sztuk
„Ogrody Nauk i Sztuk” to – jak określają je redaktorzy – czasopismo internetowe przeznaczone dla promowania młodych polskich talentów naukowych z obszaru wszystkich nauk z wyjątkiem przyrodniczych i ścisłych. W roczniku 2016 znajdziemy publikację Goretty Siadak z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy traktującą o zagadnieniu kompetencji cyfrowych. W pierwszej części artykułu autorka zajm...
Niezbędnik Latarnika
Krzysztof Głomb
Stowarzyszenie Miasta w Internecie
Latarnicy Polski Cyfrowej to lokalni liderzy, animatorzy edukacji cyfrowej osób z pokolenia 50+. Autorem pomysłu ruchu Latarników Polski Cyfrowej jest Krzysztof Głomb, prezes Stowarzyszenia „Miasta w Internecie”. Działalność Latarników realizowana jest w ramach projektu Polska Cyfrowa Równych Szans – wspólnej inicjatywy Stowarzyszenia „Miasta w Internecie” oraz Ministerstwa Administracji i Cyfryza...
Przygotowanie nauczycieli do pracy w cyfrowej szkole – Akademia e-Nauczyciela w Wyższej Szkole Biznesu w Dąbrowie Górniczej
Danuta Morańska
Rewolucja technologiczna jakiej obecnie doświadczamy wywiera ogromny wpływ na model funkcjonowania społeczeństwa we wszystkich niemal dziedzinach życia. Technologia cyfrowa służy nam nie tylko do urozmaicania dnia codziennego. Ma wpływ na nasz sposób komunikowania się, współpracy, zdobywania, gromadzenia i przetwarzania informacji. Służy do rozrywki i pracy. Rozwój nowoczesnych technologii wymus...
Stanowisko polskich wydawców podręczników zrzeszonych w Polskiej Izbie Książki zaniepokojonych kształtem pilotażu programu „Cyfrowa Szkoła”
Polska Izba Książki
Przedstawione 3 kwietnia 2012 roku stanowisko polskich wydawców podręczników, członków Polskiej Izby Książki jest wyrazem obaw związanych z kształtem przyjętego w tym samym dniu rządowego programu pilotażowego „Cyfrowa Szkoła”. Autorzy podkreślając, iż popierają ideę unowocześnienia polskiej szkoły poprzez wprowadzenie do niej elementów technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), jednocześnie ...
Badanie potencjału wdrażania edukacji medialnej w warszawskich szkołach
Kaja Dziarmakowska, Paulina Wróbel
Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”
Tytułowe badanie potencjału edukacji medialnej w Warszawie zostało zainicjowane przez Fundację Nowoczesna Polska wraz z Biurem Edukacji Miasta Społecznego Warszawy. Zrealizowane zostało przez Pracownię Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia” w 2015 roku. Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytania dotyczące możliwości wprowadzenia do warszawskich szkół edukacji medialnej. Raport z badani...
Małe dzieci w świecie technologii informacyjno-komunikacyjnych - pomiędzy utopijnymi szansami a przesadzonymi zagrożeniami
Jacek Pyżalski
Wydawnictwo "Eter"
Współczesne dzieci niemal rodzą się z tabletem w ręku, bardzo wcześnie wchodzą w świat technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK). Fakt ten budzi wiele emocji. Dla jednych zjawisko to oznacza zagrożenie dla prawidłowego rozwoju dzieci – postulują oni wyłączenie nowych mediów ze środowiska rozwoju małego dziecka. Drudzy akcentują potrzebę wdrażania dziecka w cyfrowy świat możliwie najwcześniej,...
Rola edukacji cyfrowej w dydaktyce nauczania religii
Mateusz Pisarek
KUL
Artykuł podejmuje problematykę technologii cyfrowej w nauczaniu religii. Autor w pierwszej części przedstawia stosunek Kościoła do nowoczesnych technologii w kontekście aktywności w tej sferze papieża Franciszka. Podkreśla znaczenie konieczności obecności Kościoła Katolickiego w tym obszarze. W dalszej części artykułu znajdziemy krótką krytyczną analizę stanu cyfryzacji polskiej szkoły. Tak zaryso...
Nastolatki wobec internetu
Maciej Tanaś
NASK
Instytut badawczy NASK od lat prowadzi badania dotyczące zachowań i postaw w sieci. Publikacja Nastolatki wobec Internetu pod redakcją Macieja Tanasia to naukowe i eksperckie spojrzenie na specyfikę funkcjonowania nastolatków, cyfrowych tubylców, dla których życie online stanowi istotną część ich rzeczywistości. Książka podzielona została na dwie części. Pierwsza nosi tytuł Nastolatki 2.0 i w zna...
Zwrot cyfrowy w humanistyce
Andrzej Radomski, Radosław Bomba
E-naukowiec
Publikacja stanowi pokłosie konferencji zorganizowanej wspólnie przez Zakład Teorii Kultury i Metodologii Nauk o Kulturze Instytutu Kulturoznawstwa UMSC oraz Uniwersyteckie Centrum Zdalnego Nauczania i Kursów Otwartych, która odbyła się 25-26 października 2012 w Centrum Języka i Kultury Polskiej w Lublinie pod nazwą Zwrot Cyfrowy w Humanistyce. Celem konferencji było pogłębienie refleksji akademi...