Promoting e-skills training for a diverse tech workforce. Country report for Poland
Tobias Hüsing, Jza Abbas, Karsten Gareis, Daniel Schmidtmann, Christina Clemens
empirica
Rynek pracy zmienia się. Dziś czynności wykonywane do niedawna przez człowieka są zastępowane przez nowoczesne urządzenia cyfrowe. Wraz z rozwojem technologii cyfrowych zmienia się rola pracownika w zakładzie pracy. Coraz częściej wymaga się od pracownika kompetencje, które umożliwiają sprawne i kompetentne korzystanie z narzędzi IT. Branża ICT rozwija się, jednak na rynku specjalistów w tym zakre...
Transformacja cyfrowa szkół Małopolski
Maciej Jakubowski, Tomasz Gajderowicz, Sylwia Wrona, Gabriela Grotkowska, Pio Scelina, Wojciech, Szymczak
Stowarzyszenie „Miasta w Internecie”
Polskie szkoły systematycznie dopasowują narzędzia, metody i formy pracy do potrzeb zmieniającej się rzeczywistości, jednak tempo zmianom nadała pandemia COVID-19, która wymusiła wprowadzenie zmian w procesie kształcenia. Z dnia na dzień podjęto decyzję o przeniesieniu aktywności szkolnej na platformy internetowe. Dyrektorzy musieli wyposażyć szkoły w nowoczesne narzędzia dydaktyczne a nauczyciele...
Informatics Reference Framework for School
Michael E. Caspersen, Ira Diethelm, Judith Gal-Ezer, Andrew McGettrick, Enrico Nardelli, Don Passey, Branislav Rovan, Mary Webb
Informatics for All
Cyfryzacja zmienia współczesny świat. Nowoczesne technologie wyznaczają trendy na rynku gospodarczym. Wyścig technologiczny trwa a społeczeństwo musi odpowiedzieć na wszystkie dynamiczne zmiany jakie dzieją się wraz z rozwojem technologicznym. System oświaty wyszedł naprzeciw potrzebom i wprowadził do szkół informatykę, przedmiot, którego celem kształcenia jest rozwój umiejętności myślenia komput...
Informatics education at school in Europe. Eurydice report
Publications Office of the European Union
Rozwój technologii cyfrowych wniósł zmiany do skostniałego systemu oświaty. Wprowadzono nowy przedmiot, który ma za zadanie przygotować uczniów do kompetentnego, świadomego i bezpiecznego korzystania z nowoczesnych narzędzi. Niniejszy raport zawiera analizę porównawczą poziomu edukacji informatycznej w różnych krajach Europy.
Edukacja w modelu STEAM. Przewodnik dla nauczycieli
Marlena Plebańska, Witold Kołodzieczyk
STEAMedukacja
Współczesna szkoła mierzy się z wieloma wyzwaniami jakie niesie cyfryzacja. Współczesne dzieci mają dostęp do narzędzi cyfrowych niemal od kołyski więc można odnieść wrażenie, że wchodząc w etap edukacyjny posługują się narzędziami technologii cyfrowej niezwykle sprawnie. Pandemia, która sprawiła, że szkoły musiały zmienić metody pracy i przenieść swoją działalność edukacyjną na platformy interne...
European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu
Christine Redecker
Publications Office of the European Union
Kompetencje cyfrowe są współcześnie kompetencjami kluczowymi, które posiadać powinien każdy, kto chce aktywnie uczestniczyć w życiu społecznym. Rozwój narzędzi cyfrowych sprawił, że wzrosła potrzeba kształcenia nowych cyfrowych umiejętności. Obowiązek edukacyjny w zakresie TIK dotyczy zarówno uczniów, którzy wchodzą w życie naturalnie nabywając umiejętności korzystania z dostępnych narzędzi cyfrow...
Open GLAM & education. Teacher’s and educator’s perspective on digital culture resources
Magdalena Biernat, Aleksandra Janus, Aleksandra Czetwertyńska
Fundacja Centrum Cyfrowe
System oświaty mierzy się współcześnie z wieloma wyzwaniami, które niesie cyfryzacja gospodarki i życia społecznego. Zmieniają się oczekiwania i rosną wymagania, którym sprostać muszą wszyscy bezpośrednio i pośrednio związani z placówkami edukacyjnymi. Publikowany raport przedstawia wyniki projektu badawczego Open GLAM & Education, który ma na celu wyjaśnienie znaczenia internetowych narzędzi, zas...
Futures literacy in the loop
Jan Erik Karlsen
Springer Open
Przyszłość człowieka coraz częściej jest rozpatrywana w kontekście jego zdolności adaptacji do zmieniającej się cyfrowo rzeczywistości. Cyfryzacja wyznacza trendy społeczno-gospodarcze i nadaje tempo zmianom do jakich musi się dostosować współczesny członek społeczeństwa. W artykule dokonano analizy zjawiska alfabetyzacji, omówiono kwestie związane ze zmianami na jakie musi być gotowy człowiek w d...
Raport z ewaluacji końcowej projektu pilotażowego „Szkoła dla Innowatora”
Bartłomiej Walczak, Marta Wąsowska
Centrum Edukacji Obywatelskiej
Szkoła podlega systematycznym zmianom, a co się z tym wiąże prowadzi szereg działań, które mają usprawnić proces dydaktyczny i dopasować go do zmieniającej się rzeczywistości. Systematycznie dopasowuje metody i narzędzia pracy, indywidualizuje podejście do kształcenia i podnosi jakość procesu nauczania. Za procesem placówki stoi organ prowadzący oraz kadra zarządzająca i pedagogiczna, która reali...
Nastolatki wobec pornografii cyfrowej. Trajektorie użytkowania. Raport z badań ogólnopolskich
Rafał Lange, Filip Konopczyński, Agnieszka Ładna, Mariola Błażej
NASK – Państwowy Instytut Badawczy
Nowe media to potęga, która kreuje współcześnie rzeczywistość i ma duży wpływ na sposób życia ludzi i zachowania społeczne. Dostęp do różnorodnych treści ma współcześnie każdy, kto ma podłączone do internetu dowolne narzędzie technologii cyfrowych. Wraz z rozwojem cyfrowym rozszerza się grupa użytkowników, a dostęp do treści dostępnych online ma coraz młodsza część społeczeństwa. Publikowany rapor...