How many children and young people have internet access at home? Estimating digital connectivity during the COVID-19 pandemic.
United Nations Children’s Fund and International Telecommunication Union
UNICEF DATA
Edukacja w dobie pandemii mierzy się z wieloma wyzwaniami. Przeniesienie procesu kształcenia do przestrzeni wirtualnej okazało się dużym wyzwaniem, z którym mierzą się zarówno nauczyciele, uczniowie jak i rodzice. Problemy sprzętowe, kompetencyjne i lokalowe nakładają się na siebie, powodując frustrację wszystkich zaangażowanych w proces nauczania na odległość. W publikowanym raporcie zawarto dane...
Pokolenie 50+. Pierwsze kroki w cyfrowy świat. Ku sieciowej codzienności
Technologie cyfrowe wkroczyły do codziennego życia stając się jego integralną częścią. Coraz więcej osób korzysta z nowoczesnych narzędzi i systematycznie rozszerza się przedział wiekowy użytkowników, którzy korzystają z technologii na co dzień. W publikacji omówiono zagadnienia istotne współcześnie w kontekście ekspansji technologii i rozwoju cyfryzacji, która systematycznie poprawia jakość życia...
Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Sektora Informatycznego (SRK IT)
Informatyzacja to proces, którego doświadczają niemal wszyscy ludzie w wielu obszarach w jakich podejmują codzienne aktywności. Technologie mają duży wpływ na życie, zarówno społeczne jak i gospodarcze, są obecne w pracy, towarzyszą nauce i rozrywce. Kształcenie i doskonalenie kompetencji cyfrowych, ułatwiających podejmowanie wielu działań w przestrzeni cyfrowej stało się priorytetem, który wyznac...
Cyberbullying, zjawisko, konteksty, przeciwdziałanie
Technologie cyfrowe są dziś elementem rzeczywistości. Dziś dzieci od wczesnego dzieciństwa mają kontakt z nowoczesnymi technologiami i narzędziami cyfrowymi, których uczą się intuicyjne i wykorzystują na kolejnych etapach rozwoju do zabawy i nauki. Taka sytuacja otwiera wiele możliwości, integruje młodych ze zdobyczami technologii, otwiera dostęp do wiedzy i informacji, niesie też jednak wiele zag...
The digital transformation of education: connecting schools, empowering learners
Żyjemy w świecie zmian, które determinuje postęp technologiczny i dynamiczna cyfryzacja kolejnych obszarów w jakich funkcjonuje człowiek. Nowoczesne narzędzia ułatwiają pracę, uatrakcyjniają naukę i otwierają szeroki dostęp do różnego rodzaju rozrywek. Internet otworzył wiele możliwości, o których jeszcze niedawno nikt nie słyszał. Osoby, które z różnych względów nie mają dostępu do sieci dotyka p...
Directory of Wellbeing Supports and Online Resources for Primary School Parents
Rodzice uczestniczą w procesie kształcenia w dużo większym stopniu, niż się na pierwszy rzut oka wydaje. Są ważnym elementem wsparcia dla szkoły jako instytucji, pedagogów i dzieci w tworzeniu środowiska uczenia i realizacji celów edukacyjnych. Dziś, w dobie pandemii podobnie jak nauczyciele i uczniowie borykają się z problemami związanymi z koniecznością realizacji procesu kształcenia w trybie on...
Nauczyciele w sieci. Raport z badania użytkowników platformy eTwinning
Pandemia, z którą mamy dziś do czynienia w związku z dynamicznym rozprzestrzenianiem się wirusa COVID-19 zmieniła sposób funkcjonowania ludzi. Wszystkie działania czy to społeczne, ekonomiczne czy gospodarcze są dziś uwarunkowane sytuacją epidemiczną. Duża część aktywności została przeniesiona do przestrzeni wirtualnej, która umożliwia realizację codziennych obowiązków w bezpieczny sposób. W publi...
Risk Behaviors among Youths in a Two-Aspect Approach: Using Psychoactive Substances and Problematic Using of Internet
Łukasz Tomczyk, Arkadiusz Wąsiński
Taylor & Francis Group
Internet i bycie w sieci otwiera przez użytkownikiem wiele możliwości, niesie jednak również zagrożenia. To, na która stronę przeważy się szala pozytywnych lub negatywnych aspektów korzystania z technologii zależy od świadomości odbiorców. W publikacji dokonano analizy podejmowanych przez młodzież ryzykownych zachowań w kontekście uwarunkowań, które je determinują. Celem badań było omówienie prob...
Education – Relationships – Play. Multifaceted Aspects of the Internet and Child and Youth Online Safety
Agnieszka Wrońska, Rafał Lew-Starowicz, Anna Rywczyńska
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Nowoczesne technologie są dziś elementem świata, w którym funkcjonuje człowiek. Narzędzia cyfrowe trafiają w ręce coraz szerszej grupy użytkowników i coraz bardziej rozszerza się przedział wiekowy osób, dla których technologie stają się narzędziami codziennego użytku. Z uwagi na to, iż młodzi ludzie mają swoje pierwsze doświadczenia online w coraz młodszym wieku, rodzice i wychowawcy tej grupy uży...
Socjalizacja i wychowanie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w erze cyfrowej
Technologie cyfrowe stały się współcześnie elementem warunkującym jakość życia. Coraz większa część społeczeństwa na co dzień wykorzystuje narzędzia cyfrowe do pracy, nauki i rozrywki, rozszerza się również przedział wiekowy użytkowników, którzy aktywnie wykorzystują technologie na co dzień. Brak umiejętności i możliwości cyfrowych często ogranicza możliwości człowieka. W publikacji dokonano anali...