Zagrożenia związane z korzystaniem z internetu przez młodzież. Wyniki badania EU NET ADB
Współczesne dziecko żyje w otoczeniu cyfrowych technologii. Nowoczesne narzędzia są zazwyczaj w zasięgu rąk młodych użytkowników, dostarczają rozrywki, ułatwiają zdobywanie informacji i wiedzy, wspomagają komunikację. Korzyści wynikające z łatwego dostępu do technologii są duże, jednak świadomość zagrożeń jakie wiążą się z nieświadomym uczestnictwem młodych w cyfrowej rzeczywistości powinna pobudz...
Korzystanie z internetu przez polską młodzież – studium metodą teorii ugruntowanej Wyniki badania EU NET ADB
Internet jest dziś narzędziem codziennego użytku. Z szerokiej gamy możliwości jakie wiążą się z jego wykorzystaniem w pracy, nauce czy rozrywce korzystają niemal wszyscy. Stał się narzędziem powszechnym, bez którego trudno wyobrazić sobie życie. Prezentowany artykuł zawiera wyniki badania jakościowego przeprowadzonego w Polsce w ramach międzynarodowego projektu EU NET ADB, którego celem była anali...
Młodzi użytkownicy nowych mediów z niepełnosprawnością intelektualną. Między korzyściami i zagrożeniami
Dynamiczny rozwój nowoczesnych technologii zmienia sposób funkcjonowania. Zmiany dotyczą wielu obszarów i wszystkich grup społecznych. Większość ludzi stara się dopasować do zmieniającej się rzeczywistości, jednak w społeczeństwie funkcjonują również osoby, które z różnych powodów nie potrafią, bądź nie mogą sprostać wyzwaniom jakie niesie ekspansja cyfrowych technologii. W publikacji poruszono pr...
Kształcenie kompetencji medialnych u dzieci w wieku przedszkolnym. Edukacja medialna w Niepublicznym Naukowym Przedszkolu Integracyjnym Mini College w
Dzieci w wieku przedszkolnym są aktywne i ciekawe świata. To cechy , które należy wykorzystać w procesie kształtowania jego pierwszych doświadczeń edukacyjnych na etapie przedszkola. Do niedawna aktywność dziecka w wieku przedszkolnym kojarzyła się z zabawą na podwórku, jazdą na rowerze czy grą w piłką. Współczesny świat zmienił się, współtworzą go technologie, uczestnicząc w codziennym życiu dzi...
Nadużywanie internetu przez młodzież Wyniki badania EU NET ADB
Współczesne dzieci żyją w świecie, którego nieodłącznym elementem są narzędzia technologii cyfrowej. Rozwój w dziedzinie nowych mediów sprawił, że stały się elementem codziennego użytku. Internet jest jednym z narzędzi, bez którego młodzi nie wyobrażają sobie życia. Traktują go jako element rzeczywistości , który towarzyszy im w nauce i zabawie od wczesnego dzieciństwa. Internet jest narzędziem po...
Korzystanie z portali społecznościowych przez młodzież. Wyniki badania EU NET ADB
Serwisy społecznościowe cieszą się niesłabnąca popularnością wśród dzieci, młodzieży i osób dorosłych. Duża cześć społeczeństwa podejmuje aktywności na portalach codziennie, zamieszczając informacje zarówno osobiste, jak i te dotyczące wydarzeń społecznych. Za pośrednictwem portali komunikuje, wymienia opinie, poglądy, informuje o swoich planach, wymienia się doświadczeniami, buduje swój wizerunek...
Świadkowie cyberbullyingu – między obojętnością a reakcją
Współczesna młodzież żyje w dwóch równoległych światach, jednym jest ten realny – rodzina, szkoła, środowisko lokalne, drugi wirtualny, często zdecydowanie bardziej atrakcyjny i pociągający. Młodzi oraz częściej przenoszą dużą część swoich aktywności do przestrzeni wirtualnej. Świat wirtualny pozwala dziś na swobodny dostęp do wiedzy, wymianę informacji, otwiera możliwości korzystania z rozmaitych...
Aplikacje mobilne dla dzieci w wieku 3-6 lat. Diagnoza potrzeb i możliwości wsparcia dla rodziców.
Dzieci poznają świat technologii od wczesnego dzieciństwa a nowoczesne narzędzia są dziś nieodzownym elementem ich codzienności. Dzieci za pośrednictwem rodziców bardzo wcześnie zaczynają wykorzystywać możliwości narzędzi technologii cyfrowej, z czasem kontakt ten staje się ciągły i trwały. Taki stan zrodził konieczność dopasowania narzędzi do potrzeb małych użytkowników. Rynek aplikacji cyfrowych...
Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce. Wyniki badania ilościowego
Współczesne dzieci dorastają w otoczeniu cyfrowych technologii i od urodzenia mają z nimi bezpośredni kontakt. Narzędzia cyfrowe towarzyszą im niemal od kołyski, a rodzice nieświadomi zagrożeń i konsekwencji jakie niesie ze sobą bezrefleksyjne i niekontrolowane korzystanie z technologii sami wkładają najnowsze zdobycze techniki dzieciom w rączki. Fundacja Dzieci Niczyje przeprowadziła badania mają...
Pomysły wykorzystania wizualnych języków programowania w edukacji informatycznej dzieci starszych i młodzieży
Zgodnie z nową podstawą programową elementy informatyki wprowadzane są już na wczesnym etapie edukacji. Według podstawy programowej, która określa czego nauczyć powinna szkoła na poszczególnych etapach edukacji, uczniowie klas IV–VIII szkoły podstawowej poznają zasady wprowadzające i rozwijające umiejętności związane z programowaniem. W materiale określono warunki i sposób realizacji kursu program...