Skala uzależnienia od Facebooka wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych województwa podkarpackiego
Nowoczesne technologie otwierają przed użytkownikami wiele możliwości. Zmieniły sposób komunikacji, rozszerzyły zakres i ułatwiły dostęp do informacji, umożliwiają dostąp do różnego rodzaju rozrywek bez konieczności wychodzenia z domu. Mówiąc o korzyściach jakie przynosi rozwój technologii nie należy zapominać o zagrożeniach, które się z nim również wiążą. Jednym z nich, niezwykle groźnym jest pro...
EDUKACJA – TECHNIKA – INFORMATYKA KWARTALNIK NAUKOWY NR 3/25/2018
Wojciech Walat, Waldemar Lib
Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
"Edukacja –Technika – Informatyka" to czasopismo naukowe, które porusza wiele zagadnień dotyczących problemów edukacji formalnej i nieformalnej w polskich i zagranicznych systemach edukacyjnych. Prezentowany numer podzielony został na pięć części, w których autorzy dotykają istotnych problemów współczesnego szkolnictwa. W pierwszej części znalazł się artykuł dotyczący tematu przeciążenia szkolnego...
Aktywna realizacja zagadnień z zakresu robotyki
Informatyka, jest jednym z przedmiotów we współczesnej szkole, który spełnia oczekiwania uczniów i chętnie w nim uczestniczą. W ramach zajęć dzieci poznają świat nowoczesnych technologii, uczą się podstaw programowania i robotyki. W prezentowanym poradniku dla nauczycieli, zatwierdzonym przez Ośrodek Rozwoju Edukacji „Aktywna realizacja zagadnień z zakresu robotyki” opracowanym przez Jacka Stańdo ...
Sposoby kształtowania u uczniów zdolności algorytmicznego rozwiązywania problemów
Dzieci wkraczając na drogę edukacji stają przed ogromnym wyzwaniem. Wyrwane z dziecięcej rzeczywistości, osadzone w ławce szkolnej muszą zmierzyć się z ogromem informacji do niedawna obcych, które muszą w jakiś sposób przyswoić. Przygotowana kadra pedagogiczna wyposażona w odpowiednie narzędzia ma za zadanie wprowadzić dziecko w zawiły uczniowski świat. Podstawa programowa określa, w jaką wiedzę i...
Pomysły wykorzystania wizualnych języków programowania w edukacji informatycznej dzieci starszych i młodzieży
Zgodnie z nową podstawą programową elementy informatyki wprowadzane są już na wczesnym etapie edukacji. Według podstawy programowej, która określa czego nauczyć powinna szkoła na poszczególnych etapach edukacji, uczniowie klas IV–VIII szkoły podstawowej poznają zasady wprowadzające i rozwijające umiejętności związane z programowaniem. W materiale określono warunki i sposób realizacji kursu program...
Kształcenie kompetencji matematycznej, informatycznej i przedsiębiorczości z perspektywy nauczycieli szkół gimnazjalnych i licealnych.
Nauki ścisłe, choć nie zawsze i nie przez wszystkich lubiane, są niezwykle ważne, a nabywanie kompetencji z nimi związanych znacznie rozszerza zakres wyboru drogi życiowej po zakończeniu edukacji formalnej. Diagnoza stanu umiejętności z nimi związanych obrazuje ich poziom. Prezentowany raport z badań, które przeprowadzone zostały w miesiącach wrzesień-listopad 2010 roku wśród uczniów i nauczycieli...
Podstawa programowa z informatyki - szkoła podstawowa
Zadaniem współczesnej szkoły jest nie tylko nauczanie. Jest również, a może przede wszystkim działanie ukierunkowane na rzecz wszechstronnego rozwoju ucznia, przygotowanie go do pełnego świadomego, odpowiedzialnego funkcjonowania w dorosłym życiu. Zadanie to jest tym trudniejsze, że mamy dziś do czynienia z dynamicznymi zmianami, do których często sami, jako edukatorzy naszych dzieci nie jesteśmy ...
Edukacja informatyczna w gimnazjum i w liceum w Nowej Podstawie Programowej
Edukacja informatyczna jest jednym z priorytetów współczesnego systemu szkolnictwa. Rozwój technologii determinuje konieczność nabywania, podnoszenia i doskonalenia kompetencji cyfrowych, a system oświaty w odpowiedzi na te potrzeby wprowadził zmiany w podstawie programowej, uwzględniające oczekiwania zmieniającego się świata. W prezentacji dokonano charakterystyki bieżącej podstawy programowej, u...
Edukacja informatyczna - informatyka a technologia informacyjna
Maciej M. Sysło
Instytut Spraw Publicznych
Nowoczesne narzędzia wspomagają wiele działań podejmowanych przez człowieka w rożnych obszarach jego aktywności. Edukacja ma na celu wspierać starania zmierzające do uzyskania kompetencji umożliwiających sprawne posługiwanie się nimi w codziennym życiu. Specjaliści w dziedzinie od wielu lat opracowują standardy pozwalające przygotować nauczycieli do wdrażania edukacji informatycznej w szkołach. Pu...
Dydaktyka informatyki 9(2014)
Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w różnych podejmowanych działaniach jest dziś powszechne. Współczesny człowiek nie wyobraża sobie funkcjonowania bez możliwości korzystania z dobrodziejstw techniki w codziennym życiu. Często, do niedawna proste czynności wydają się niewykonalne bez możliwości użycia narzędzi TIK. Rozwój w zakresie nowoczesnych technologii otwiera nowe możliwo...