Nowoczesny senior – przewodnik po cyfrowym świecie
Pandemia związana z rozprzestrzenianiem się wirusa COVID-19 sprawiła, że wiele aktywności musiało zostać przeniesionych do wirtualnej przestrzeni publicznej. Sytuacja ta postawiła dużą część społeczeństwa w trudnej sytuacji, ponieważ brak wiedzy i kompetencji cyfrowych ograniczył a w wielu przypadkach uniemożliwił sprawne funkcjonowanie w cyfrowej rzeczywistości. Fundacja Digital Polska wydała spe...
Innovation in Initial Teacher Education: EVIDENCE FROM THE ITELab PROJECT
Edukacja musi mierzyć się dziś z wieloma wyzwaniami, przed którymi stanęła nagle i niespodziewanie. Pandemia z jaką boryka się świat wymusiła wprowadzenie zmian, na które zarówno ludzie jak i instytucje nie były w pełni przygotowane. Cyfryzacja wielu obszarów życia człowieka zmieniła sposób funkcjonowania i jakość życia tych, którzy nie potrafią nadążyć za zmianami. Zmiany w sposobie funkcjonowan...
Szkoła dla innowatora – rozszerzony opis projektu
Szkoła dla innowatora to pilotażowy projekt, który ma stanowić wsparcie dla nauczycieli i dyrektorów, którzy realizują zadania związane z wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań do tradycyjnego systemu edukacji. Opis projektu zawiera szczegółowe informacje dotyczące tego, do kogo kierowany jest program. Omówiono w nim zadania, jakie będą realizowane w trakcie jego trwania, oraz określono rolę dyrektoró...
Zmiany, innowacje, eksperymenty – w poszukiwaniu inspiracji. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli
Oktawia Gorzeńska, Ewa Radanowicz
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Zmiany zachodzą w życiu każdego z nas ciągle i systematycznie. Każdy etap życia jest naznaczony zmianami, duża część z nich wynika z potrzeby dopasowania się do sytuacji społeczno-gospodarczej. Zmiany dotykają niemal wszystkich obszarów w jakich funkcjonuje człowiek, jednak ekspansja nowoczesnych technologii sprawiła, że szczególnie dotknęły systemu oświaty. Tradycyjne metody kształcenia są dziś...
Executive Summary of 2nd Survey of Schools: ICT in Education. Objective 2: Model for a ‘highly equipped and connected classroom’
Edukacja cyfrowa jest dziś elementem procesu kształcenia, który umożliwia aktywne uczestnictwo w cyfrowej rzeczywistości. Kształtowanie kompetencji, które pozwolą na dopasowanie się do oczekiwań jakie niesie ekspansja technologii stało się kluczowym wyzwaniem z jakim mierzą się nauczyciele, rodzice i dzieci. System oświaty musi dopasowywać narzędzia i metody kształcenia do potrzeb życia i pracy w ...
Executive summary of 2nd Survey of Schools: ICT in Education. Objective 1: Benchmark progress in ICT in schools
Współcześnie innowacje odgrywają dużą rolą w procesie kształcenia. Coraz częściej wykorzystywane są jako narzędzia pracy, które ułatwiają, usprawniają i uatrakcyjniają przekaz. Kluczowym wyzwaniem stało się monitorowanie poziomu kompetencji cyfrowych. Niniejszy raport dotyczy sektora edukacji. W publikowanym materiale dokonano analizy porównawczej postępów w zakresie ICT w szkołach na wszystkich p...
Edukacja cyfrowa w szkołach w Europie
Współczesna rzeczywistość szkolna jest dziś inna niż jeszcze kilkanaście lat temu. Zarówno uczniowie jak i nauczyciele muszą mierzyć się z wieloma wyzwaniami jakie pojawiają się wraz z ekspansją technologii w system edukacyjny. Innowacje technologiczne wyznaczają nowe trendy i nadają kierunek zmianom jakie w systemach oświaty zachodzą. Publikowany raport rzuca światło na dwie różne, ale uzupełniaj...
Alert edukacyjny 6. Uczeń nie ryba, czyli edukacja przyszłości
Pandemia COVID-19 wprowadziła wiele zmian w sposobie funkcjonowania społeczeństw. Zmiany dotyczą wielu obszarów i mają ogromny wpływ na codzienne życie człowieka. Kryzys wywołany pandemią dotyka niemal każdego, wywołuje lęk i obawy o przyszłość. Prof. Jerzy Hausner wraz z wybitnymi specjalistami, których zaprosił do współpracy stworzył cykl opinii w formie alertów, które mają dać odpowiedź na wie...
Digital Education at School in Europe
Współczesna rzeczywistość szkolna jest dziś inna niż jeszcze kilkanaście lat temu. Zarówno uczniowie jak i nauczyciele muszą mierzyć się z wieloma wyzwaniami jakie pojawiają się wraz z ekspansją technologii w system edukacyjny. Innowacje technologiczne wyznaczają nowe trendy i nadają kierunek zmianom jakie w systemach oświaty zachodzą. Publikowany raport rzuca światło na dwie różne, ale uzupełniaj...
e-Leadership Skills. Vision Report. October 2012
Innowacje to współcześnie jeden z kluczowych czynników, który napędza gospodarki krajów. Szczególną rolę w procesie rozwoju stanowią nowoczesne technologie. W publikowanym raporcie dokonano oceny stanu e-kompetencji w zakresie innowacji i konkurencyjności jakie posiadają obywatele Europy. Dokonano analizy środków jakie umożliwiają współcześnie stawienie czoła wyzwaniom cywilizacyjnym i sposobów, ...