Rynek pracy, edukacja, kompetencje. Aktualne trendy i wyniki badań (maj 2022)
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
Nowoczesne technologie są dziś ogólnodostępne. Można korzystać ze zdobyczy technologicznych bez ograniczeń zarówno w domu, pracy czy szkole. Współczesne narzędzia cyfrowe są kompaktowe i poręczne więc można je mieć zawsze w zasięgu ręki. Niezbędnym elementem umożliwiającym efektywne wykorzystanie technologii na co dzień jest kształcenie i doskonalenie kompetencji cyfrowych. Publikowany raport, je...
Stan i możliwości rozwoju kadr specjalistów IT w Polsce
Branża IT jest najszybciej rozwijającą się branżą gospodarczą ostatnich lat. Systematycznie rośnie popyt na specjalistów IT, którzy wypełnią luki na rynku pracy. W publikacji wskazano czynniki wpływające na liczbę pracowników IT na rynku oraz poziom ich kompetencji, dokonano analizy wyników badań dotyczących zatrudnienia w zawodach związanych z branżą ICT, określono stan zatrudnienia oraz poziom ...
Nowoczesna edukacja w Europie i na świecie w kontekście pandemii COVID-19 – przegląd danych
Rozwój kompetencji cyfrowych jest współcześnie tematem priorytetowym, nad którym pochylają się wszyscy zainteresowani pozytywnymi efektami kształcenia w zmienionej przez pandemię rzeczywistości szkolnej. Autorzy publikacji pokazują wyniki badań dotyczących poziomu kompetencji cyfrowych uczniów zamieszkujących kraje Europy, stosunek kadry pedagogicznej do nowoczesnych narzędzi dydaktycznych i probl...
KOMPETENCJE CYFROWE. PROGRAM SZKOLENIA STACJONARNEGO
Łukasz Fiebich
Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu
Kompetencje cyfrowe stały się współcześnie kompetencjami kluczowymi, umożliwiającymi aktywne uczestnictwo w codziennym życiu i skuteczne realizowanie zadań z tego wynikających. Priorytetem edukacji jest więc kształcenie i doskonalenie umiejętności umożliwiających korzystanie z TIK. Publikowany materiał zawiera program szkolenia przygotowanego i realizowanego przez Wyższą Szkołę Zarządzania i Admi...
The digital future of work: What skills will be needed?
Wraz z rozwojem cyfryzacji rośnie zapotrzebowanie na kompetencje przyszłości. Umiejętności kluczowe są coraz bardziej powiązane z umiejętnościami umożliwiającymi aktywne i efektywne korzystanie z nowoczesnych technologii. W materiale eksperci wyjaśniają jak zmienia się gospodarka wraz z rozwojem technologii cyfrowych, wskazują kompetencje, które będą kluczowymi w przyszłości i wyjaśniają jaka ście...
Raport z badań empirycznych w zakresie kompetencji i zawodów przyszłości
Wraz z rozwojem cywilizacyjnym rośnie potrzeba nabywania i doskonalenia kompetencji, które otwierają drzwi do przyszłości. Raport opracowany w ramach prac Obserwatorium Kompetencji Przyszłości Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości stanowi podsumowanie pierwszego etapu działań badawczych, nad którym pracowali eksperci Obserwatorium. W ramach badań zbierali oni informacje na temat modeli wsparcia...
SURVEY OF SCHOOLS: ICT IN EDUCATION. COUNTRY PROFILE: POLAND
System oświaty w Polsce wszedł w nową erę, w której narzędzia cyfrowe odgrywają ważną rolę dydaktyczną. Coraz częściej i coraz chętniej nowoczesne technologie są wykorzystywane jako narzędzia wsparcia dydaktycznego w procesie nabywania i przekazywania wiedzy i umiejętności. W publikowanym raporcie opracowanym przez European Schoolnet i University of Liège dokonano analizy roli ICT w polskim system...
Digitalisation of Schools from the Perspective of Teachers’ Opinions and Experiences: The Frequency of ICT Use in Education ...
Cyfryzacja jest elementem rozwoju cywilizacyjnego i dotyka coraz szerzej kolejnych obszarów społeczno-gospodarczych. Coraz dynamiczniej wkracza również w obszar edukacji, która do niedawna opierała się na tradycyjnych narzędziach i metodach pracy. Choć cyfryzacja edukacji stała się faktem wciąż budzi kontrowersje i ma zarówno zwolenników jak i przeciwników. W publikacji dokonano analizy postaw j...
KSZTAŁCENIE NA ODLEGŁOŚĆ A ROZWÓJ KOMPETENCJI CYFROWYCH UCZNIÓW I ICH RODZICÓW W ŚWIETLE WYNIKÓW BADAŃ – W KIERUNKU NOWEJ SZKOŁY
Pandemia zmieniła oblicze edukacji i wprowadziła wiele zmian w sposobie kształcenia. Zmieniły się metody i narzędzia pracy dydaktycznej. Czy ta sytuacja miała również wpływ na efekty kształcenia? Pytanie to zadaje sobie wielu tych, którym zależy na tym aby dzisiejsi uczniowie otrzymali wykształcenie i nabyli umiejętności, które umożliwią im pełne i efektywne życie w przyszłości. W niniejszej publi...
Teachers’ Digital Skills Readiness During COVID-19 Pandemic
Nauczyciel, to zawód wymagający od osób wykonywujących go kształcenia się przez całe życie zawodowe. W dzisiejszych czasach, kiedy pandemia zmieniła sposób dochodzenia do wiedzy i umiejętności wprowadzając nowoczesne technologie jako narzędzia dydaktyczne, wielu nauczycieli stanęło przed trudnym wyzwaniem. W publikacji omówiono problemy z jakimi mierzą się nauczyciele realizujący proces kształce...