Biblioteka Cyfrowa

Kultura popularna 2014 nr 3(41)

Kultura popularna 2014 nr 3(41)

Media stały się nieodłącznym elementem funkcjonowania we współczesnym świecie. Towarzyszą człowiekowi niemal od urodzenia, a z upływem lat wchodzą w coraz szersze obszary życia. Uczestniczą w pracy, rozrywce, kontaktach interpersonalnych. Brak umiejętności cyfrowych stawia poza marginesem ludzi, którzy nie chcą, bądź z jakichś powodów nie mogą dostosować się do wymagań zmieniającej rzeczywistości....

Skuteczność wdrażania nowych technologii w szkole. W stronę edukacji medialno-informacyjnej.

Skuteczność wdrażania nowych technologii w szkole. W stronę edukacji medialno-informacyjnej.

Nowoczesne technologie stały się częścią zmieniającej się rzeczywistości, a media stają się coraz ważniejszym elementem funkcjonowania człowieka we współczesnym świecie. Z uwagi na to, iż cyfrowa ekspansja dotyczy coraz szerszych obszarów życia i dotyczy coraz młodszej części społeczeństwa niezwykle ważne staje się podejmowanie działań kierowanych na przygotowanie do życia w cyfrowym świecie i świ...

Stanowisko w kwestii zapewnienia edukacji medialnej wszystkim grupom wiekowym i społecznym

Stanowisko w kwestii zapewnienia edukacji medialnej wszystkim grupom wiekowym i społecznym

W epoce cyfrowej jakiej jesteśmy świadkami i uczestnikami, kształtowanie umiejętności świadomego, krytycznego, odpowiedzialnego i selektywnego korzystania ze środków masowego przekazu jest jedną z kluczowych kompetencji, jaką powinien posiadać człowiek, aby móc w pełni, aktywnie uczestniczyć w życiu społeczno-gospodarczo-kulturalnym. Kształcenie kompetencji w zakresie TIK stało się nadrzędnym cele...

Raport Badawczy i Strategiczny JRC. DigComp 2.0: Rama Kompetencji Cyfrowych dla Obywateli. Etap 1. aktualizacji: Pojęciowy Model Odniesienia

Raport Badawczy i Strategiczny JRC. DigComp 2.0: Rama Kompetencji Cyfrowych dla Obywateli. Etap 1. aktualizacji: Pojęciowy Model Odniesienia

Współcześnie niemal wszyscy niezależnie od wieku, wykształcenia, statusu społecznego, czy wykonywanego zawodu, starają się dostosowywać zakres umiejętności do potrzeb, jedni swoich własnych inni środowiska w jakim funkcjonują. Umiejętności te stają się dziś niezbędne dla sprawnego funkcjonowania w życiu zarówno społecznym, jak i często zawodowym. Kształtowanie i rozwijanie kompetencji w zakresie T...

Akademia Młodego Ekonomisty. Dziecko i media. Kształtowanie kompetencji medialnych poprzez wychowanie

Akademia Młodego Ekonomisty. Dziecko i media. Kształtowanie kompetencji medialnych poprzez wychowanie

Obraz dzieciństwa współczesnego dziecka odbiega zdecydowanie od obrazu dzieciństwa jego rodziców. Dziś otoczenie dziecka wciąż zmienia się i poszerza. Tradycyjne zabawki odchodzą w zapomnienie na rzecz atrakcyjnych cyfrowych urządzeń. Można odnieść wrażenie, że dziecko obcuje z nowoczesnymi technologiami już od kołyski. Rozwój TIK wprowadził w życie dzieci wiele zmian, nowe media współcześnie częs...

Wymiary kompetencji informacyjno-medialnych nauczyciela

Wymiary kompetencji informacyjno-medialnych nauczyciela

Współczesne dziecko od najmłodszych lat życia przygotowuje się do funkcjonowania w cyfrowym społeczeństwie. Rodzice od pierwszych dni życia zapewniają dziecku dostęp do nowoczesnych mobilnych urządzeń, upatrując w tym szansę na szybszy, lepszy, sprawniejszy rozwój. Pierwsze kontakty dziecka z cyfrowymi narzędziami zaczynają się na długo przed etapem edukacyjnym. Można odnieść wrażenie, że współcze...

Kompetencje cyfrowe we współczesnej cywilizacji medialnejartykuł naukowy

Kompetencje cyfrowe we współczesnej cywilizacji medialnej

Agnieszka Ogonowska

Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Nowoczesne media otwierają przed współczesnym człowiekiem dostęp do szerokiego wachlarza informacji, umożliwiają sprawne poruszanie się w bezkresnym obszarze dostępnych treści i wyszukiwanie tych informacji, których aktualnie potrzebujemy. Pozwalają nie tylko na zdobycie informacji, służą wielu bardziej lub mniej przydatnym celom. Dostępność i coraz większa ich powszechność powoduje, że z każdym r...

Konwergencja kompetencji – definicje edukacji medialnej i informacyjnej

Konwergencja kompetencji – definicje edukacji medialnej i informacyjnej

Współczesny świat podlega ciągłym zmianom, a potrzeba dostosowania się do aktualnych wymogów leży w naturze człowieka. Staramy się wpisywać w ramy oczekiwań, jakie stawia przed nami społeczeństwo, w którym funkcjonujemy i stajemy codziennie w wyścigu, próbując nadążyć za ewolucją.  Niniejszy raport ma na celu określenie na podstawie istniejących danych, stanu kompetencji medialnych i informacyjnyc...

Analiza SWOT poziomu kompetencji informacyjnych i medialnych polskiego społeczeństwa w oparciu o istniejące badania społeczne

Analiza SWOT poziomu kompetencji informacyjnych i medialnych polskiego społeczeństwa w oparciu o istniejące badania społeczne

W dzisiejszych czasach nowoczesne technologie stały się codziennym elementem życia. Większość ludzi nie wyobraża sobie bez nich życia. Odgrywają ważną rolę, w codziennym życiu zwłaszcza młodych ludzi, stanowiąc nie tylko zaplecze dla rozrywki ale również wsparcie w pracy i nauce. Choć młodzi wchodzą w życie z technologią u boku, to jednak wciąż istnieje ogromna potrzeba kształtowania kompetencji c...

Cyfrowa przyszłość Katalog kompetencji medialnych i informacyjnych

Cyfrowa przyszłość Katalog kompetencji medialnych i informacyjnych

Intensywna ekspansja technologii cyfrowych nadaje tempo zmianom, jakie zachodzą w sposobie funkcjonowania współczesnego człowieka. Fundacja Nowoczesna Polska mając na uwadze konieczność wdrażania systemowego podejścia do problematyki kształtowania postaw pozwalającego na efektywną pracę nad problemem w sferze edukacji medialnej i informacyjnej, we współpracy z ekspertami w tej dziedzinie przygotow...