Motywy stosowania ICT w praktyce zawodowej nauczycieli (doniesienie z badań)
Nowoczesne technologie zajmują współcześnie znaczące miejsce w procesie kształcenia na każdym jego etapie. Cyfrowe narzędzia dydaktyczne mają za zadanie uatrakcyjniać przekaz, wspomagać zarówno nauczanie jak i uczenie się. Bogata oferta kierowana w stronę placówek oświatowych daje możliwość wyboru narzędzi i dostosowania ich do potrzeb i oczekiwań instytucji edukacyjnych. Publikacja przedstawia fr...
Rozporządzenie RM w sprawie (...) przedsięwzięcia dotyczącego rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania TIK
Rozwijanie kompetencji w zakresie TIK jest jednym z kluczowych zadań współczesnej edukacji. Działania skierowane na podnoszenie umiejętności związanych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii dotyczą wielu obszarów działalności człowieka. Zarówno w pracy, nauce, rozrywce ekspansja cyfrowych technologii znaczy swoją obecność. Edukacja jest jednym z bardziej znaczących obszarów, w których ewolucja...
Cybernauci – diagnoza wiedzy, umiejętności i kompetencji dzieci i młodzieży, rodziców i opiekunów oraz nauczycieli w zakresie bezpiecznego korzystania
Fundacja Nowoczesna Polska wraz z Collegium Civitas przygotowała projekt, którego celem jest kształtowanie kompetencji w zakresie bezpiecznych zachowań w sieci. Prezentowany raport przedstawia wyniki badania realizowanego w ramach przedsięwzięcia. Analizie poddano poziom wiedzy, umiejętności i postaw w zakresie bezpiecznego korzystania z TIK wśród uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadg...
Sprawozdanie z realizacji Rządowego programu rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania TIK
Niezwykle ważnym zadaniem współczesnej edukacji jest przygotowanie Polaków do życia we współczesnym informacyjnym społeczeństwie. W tym celu Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowuje i wdraża programy mające upowszechnić w szkołach stosowania nowoczesnych technologii w procesie kształcenia. Jednym z nich jest rządowy program „Cyfrowa Szkoła”. Publikowany materiał zawiera przygotowane przez Mini...
Kompetencje cyfrowe polskich uczniów i nauczycieli– kierunek zmian
Goretta Siadak
Fundacja Pro Scientia Publica
Postęp technologiczny nakłada na człowieka obowiązek wpisania się w ramy wymagań współczesnej cywilizacji. Prezentowany materiał przedstawia zagadnienia dotyczące kompetencji niezbędnych do sprawnego funkcjonowania w dzisiejszej rzeczywistości. Celem artykułu jest prezentacja zagadnień związanych z kompetencjami cyfrowymi i zmian jakie zachodzą w tej dziedzinie. W pierwszej części artykułu przedst...
Kompetencje informatyczne w samoocenie nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Urszula Ordon, Karazyna Serwatko
Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
Dynamika z jaką nowoczesne technologie przenikają w niemal wszystkie dziedziny życia, podnosi wymagania związane z tempem przystosowywania się do zmian, które następują. Dzieci, które od wczesnego dzieciństwa funkcjonują w cyfrowej rzeczywistości, łatwo i szybko oswajają się z wszelkimi nowinkami w tej dziedzinie. Zdecydowanie trudniej przychodzi to dorosłym, wychowanych, przed epoką cyfrową. Możn...
Zrozumieć programowanie – różne formy i możliwości wsparcia realizacji nowej podstawy programowej
Artykuł dostępny jest w ramach materiałów pokonferencyjnych trzynastej edycji Konferencji Informatyka w Edukacji, która odbyła się w czerwcu 2016 roku w Toruniu. Współczesna edukacja rozwija się tak szybko, że tradycyjne metody nauczania, które opierają się na przyswajaniu wiedzy w bezpośredni sposób tracą na wartości. Dzięki nowoczesnym narzędziom wykorzystywanym współcześnie, dostęp do informac...
Wykorzystanie nowoczesnych metod wspieranych TIK w pracy z uczniem młodszym
Cyfrowe narzędzia wypierają powoli tradycyjne, które z powodzeniem wykorzystywało pokolenie urodzone zanim one powstały. Ekspansja w dziedzinie nowoczesnych technologii dotyczy wielu obszarów funkcjonowania, w tym również edukacji. W artykule poddano refleksji problem wykorzystania nowoczesnych metod wspieranych TIK w pracy z młodszym uczniem. Zwrócono uwagę korzyści wynikające z łączenia tradycyj...
Kompetencje cyfrowe polskich uczniów i nauczycieli – kierunek zmian
Goretta Siadak
Ogrody Nauk i Sztuk
„Ogrody Nauk i Sztuk” to – jak określają je redaktorzy – czasopismo internetowe przeznaczone dla promowania młodych polskich talentów naukowych z obszaru wszystkich nauk z wyjątkiem przyrodniczych i ścisłych. W roczniku 2016 znajdziemy publikację Goretty Siadak z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy traktującą o zagadnieniu kompetencji cyfrowych. W pierwszej części artykułu autorka zajm...
Badanie potencjału wdrażania edukacji medialnej w warszawskich szkołach
Tytułowe badanie potencjału edukacji medialnej w Warszawie zostało zainicjowane przez Fundację Nowoczesna Polska wraz z Biurem Edukacji Miasta Społecznego Warszawy. Zrealizowane zostało przez Pracownię Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia” w 2015 roku. Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytania dotyczące możliwości wprowadzenia do warszawskich szkół edukacji medialnej. Raport z badani...
- 1
- 2