Dydaktyka informatyki. Informatyka wspomagająca całożyciowe uczenie się - 8(2013)
Aleksander Piecuch
Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
Technika wyznacza współcześnie trendy w edukacji. Wraz z pojawieniem się nowoczesnych technologii zmieniło się i ciągle, systematycznie ulega zmianom wiele w tradycyjnym podejściu do nauczania i uczenia. System oświaty dopasowuje się do wymagań jakie stawia przed nim zmieniająca się rzeczywistość. Informacja, która jest dziś atrybutem społeczeństwa wiedzy, odwróciła tradycyjny model kształcenia i ...
Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej
Przygotowanie nauczycieli w zakresie wykorzystania TIK w pracy pedagogicznej jest współcześnie jednym z priorytetów edukacji, ponieważ zmieniło się znaczenie edukacji w procesie kształcenia społeczeństwa w epoce technologii informacyjnej. Prezentowany ramowy program przedmiotu Dydaktyka Informatyki i Technologii Informacyjnej zawiera plan zajęć przygotowany dla studentów studiów stacjonarnych II s...
Wspieranie tworzenia szkół ćwiczeń: Działania innowacyjne „Nowa era informatyki”
Informatyka jest współcześnie jednym z dynamicznie rozwijających się kierunków, w których młodzi świadomi roli technologii cyfrowych w codziennym życiu każdego człowieka chcą się kształcić. Ta dziedzina wiedzy otwiera przed ludźmi chcącymi podnosić swoje kwalifikacje wiele możliwości. W prezentowanej publikacji wskazano możliwości z jakich mogą korzystać, zdeterminowani do zdobycia wykształcenia w...
Aktualna podstawa programowa zajęć komputerowych i informatyki
Cyfrowe technologie towarzyszą dziś dziecku od pierwszych dni życia. Rodzice wyposażają swoje pociechy w elektroniczne gadżety zanim jeszcze one same się nimi zainteresują. Umiejętność korzystania z dobrodziejstw cyfrowego świata stała się jedną z podstawowych kompetencji warunkujących uczestnictwo w aktywnym życiu współczesnego człowieka. Edukacja dopasowując się do potrzeb współczesnych cyfrowyc...
Anonimowość w cyfrowym świecie jako gra pozorów
Świat cyfrowy przenika się dziś ze światem realnym. Sieć jest otwarta, ogólnie dostępna, nie tworzy barier z jakimi można spotkać się w realnym, w kontakcie face to face. Można powiedzieć, że kreuje obraz człowieka zgodnie z potrzebami. Część użytkowników ma przeświadczenie, że może w sieci tworzyć rzeczywistość, taką jaką chce, jak mu się podoba, nieweryfikowalną przez innych uczestników wirtualn...
Aplikacje mobilne jako środek dydaktyczny z perspektywy pedagogiki medialnej
Jak usprawnić i uatrakcyjnić edukacyjne zmagania w przekazywaniu wiedzy dzieciom i młodzieży we współczesnej szkole i jednocześnie zachęcić ucznia do zaangażowania się w proces jej nabywania? Takie pytanie zadaje sobie wielu nauczycieli, którym zależy aby uczeń odniósł sukces edukacyjny na miarę swoich możliwości. Chcąc dopasować środki i narzędzia dydaktyczne do wymagań szybko zmieniającej się te...
Nowoczesne technologie w oświacie i edukacji
Nowoczesne technologie są obecne w życiu każdego współczesnego człowieka. Starsi uczą się korzystania z nich zgodnie z potrzebami i predyspozycjami własnymi, młodzi wzrastają od maleńkiego w ich otoczeniu, kształtując umiejętności z nimi związane równocześnie z rozwojem fizycznym, społecznym i emocjonalnym. Niewątpliwie użyteczność nowoczesnych narzędzi wspomaga działalność człowieka w wielu obsza...
Nowoczesne media cyfrowe – naturalne środowisko pokolenia m-learningu
Cyfrowe technologie są współcześnie nieodzownym elementem świata współczesnego człowieka. Nie zaprzątamy sobie dziś głowy zapamiętywaniem dat, numerów telefonów, terminów spotkań ponieważ zapisać je można w telefonie, który przypomni w odpowiednim momencie. Wybierając się w podróż nie analizujemy trasy, na miejsce docelowe doprowadzi nas nawigacja satelitarna, kartki pocztowe i listy już dawno zas...
Rozwój pojęć informatycznych od pierwszej klasy
Wynikiem wielu zmian, jakich byliśmy świadkami w ostatnich latach w systemie oświaty, jest nowa podstawa programowa, która zakłada, że na każdym etapie edukacyjnym są wydzielone przedmioty informatyczne. Biorąc pod uwagę fakt, że współczesne kompetencje konieczne do sprawnego funkcjonowania w społeczeństwie polegają na sukcesywnym rozwijaniu umiejętności logicznego myślenia, kreatywności w poszuki...
EduMatrix - nowe oblicze matematyki i programowania dla najmłodszych
Przedmioty ścisłe stwarzają niemal na każdym etapie nauczania trudności. Niewielu uczniów może powiedzieć, że ich nauka nie wymaga zaangażowania, a wiedza przychodzi sama. Autorzy artykułu zastanawiają się z czego najczęściej wynika niechęć do nauki przedmiotów ścisłych oraz jak zmienić w oczach dzieci obraz matematyki i informatyki i zachęcić do zdobywania i pogłębiania wiedzy w tych dziedzinach....