Lekcje z komputerem. Podręcznik do zajęć komputerowych dla szkoły podstawowej
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Nowoczesne technologie zrewolucjonizowały rynek. Stały się nieodłącznym elementem współczesnej rzeczywistości. Znajdują zastosowanie niemal we wszystkich dziedzinach życia. W związku ekspansją technologii w życie każdego człowieka jakiej jesteśmy świadkami, koniecznością stało się podejmowanie i realizowanie działań zmierzających do nabywania i rozwijania umiejętności związanych z wykorzystaniem i...
Zagrożenia online: klasyfikacja i rozpowszechnienie wśród dzieci w wieku 9-16 lat
Świat współczesnych dzieci to w dużej mierze świat wirtualny, kreowany przez technologie cyfrowe, które wpływają na kształtujący się charakter w sposób systematyczny i ciągły. Dzieci za pośrednictwem rodziców coraz wcześniej zaczynają korzystać z elektronicznych urządzeń, a kontakt ten z czasem wydłuża się i przybiera charakter stały. Media nierzadko odgrywają kluczową rolę w hierarchii wartości n...
Kurs podstawowy z obsługi komputera i Internetu dla osób 60+
Justyna Dubanik
Fundacja Zaczyn
Współczesny senior to coraz częściej człowiek samodzielny, aktywny, zaangażowany społecznie, odczuwający potrzebę uczestnictwa w życiu społecznym, realizacji planów i zamierzeń, na które nie mógł sobie pozwolić wcześniej. Autorzy prezentowanego kursu obsługi komputera i Internetu dla osób 60+ chcą pomóc seniorom odnaleźć się w zmieniającej się cyfrowo rzeczywistości. Materiały zawarte w publikacji...
Korzystnik internauty: podręcznik dla osób 50+
Postęp cywilizacyjny, jakiego systematycznie doświadczamy sprawił, że współczesny człowiek żyje w świecie zdominowanym przez nowoczesne technologie, w którym narzędzia cyfrowe odgrywają ważna rolę, a nowe media w pewnym sensie kształtują świat i światopogląd. Nie można mieć złudzeń, że tę ekspansję da się zatrzymać. Pojawiła się przepaść pomiędzy młodymi, tzw. cyfrowymi tubylcami, a ludźmi urodzon...
Wykorzystanie gry komputerowej w przeprowadzeniu zajęć dydaktycznych
Karol Kowalczuk
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Współczesny świat zdominowany jest przez nowoczesne technologie, które wkroczyły niemal we wszystkie obszary życia człowieka. Narzędzia cyfrowe ułatwiają wykonanie wielu podejmowanych codziennie działań, umożliwiają kontakty na odległość, zapewniają rozrywkę w czasie wolnym. Obniżył się znacząco wiek inicjacji dzieci z cyfrowymi technologiami i zwiększyło się spektrum możliwości jakie im one dają....
Niebezpieczne gry komputerowe? – stereotypy i uprzedzenia
Karol Kowalczuk
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Współczesny świat dziecka to świat mediów. Młodzi ludzie spędzają coraz więcej czasu przed ekranem monitora ucząc się i bawiąc często jednocześnie. Wielu dorosłych nie potrafi zrozumieć fenomenu technologii cyfrowych i traktują czas spędzony przez dziecko przed komputerem jako stracony, bezowocny i bezproduktywny. Nie zdają sobie sprawy, że młodzi kreują w wirtualnym świecie swoją własną rzeczywis...
Komputer w edukacji przedszkolnej
Natalia Walter
PTTiME
Komputer jest dziś narzędziem towarzyszącym człowiekowi w wielu podejmowanych działaniach zarówno w pracy, rozrywce jak i nauce. Dzieci mają z nim kontakt od wczesnych lat, ucząc się jego obsługi intuicyjne poprzez doświadczenie wspierane działaniami rodziców skierowanymi na rzecz podnoszenia umiejętności związanych z ich obsługą. Współczesna edukacja wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społeczeństwa...
Kompetencje cyfrowe gimnazjalistów Wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych ICILS 2013
Instytut Badań Edukacyjnych
Kompetencje komputerowe i informacyjne są jednymi z kluczowych w dzisiejszym zcyfryzowanym świecie. Współczesne dzieci przebywają w świecie mediów od wczesnych dziecięcych, poznając jego tajniki naturalnie poprzez doświadczenie. Radzą sobie z nowoczesnymi technologiami zdecydowanie lepiej niż pokolenie rodziców. W przygotowanym materiale przedstawiono wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Ko...
Komputer jako znaczący towarzysz rodziny
Anna Kawula
Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie
Współczesny człowiek żyje w świecie, w którym media odgrywają zasadniczą rolę. Ekspansja cyfrowych technologii wprowadziła wiele zmian w sposób postrzegania i przyjmowania rzeczywistości, zaburzyła tradycyjny model rozwoju i sposobu funkcjonowania człowieka. Do niedawna najważniejszą instytucją budującą światopogląd człowieka była rodzina, nieodłączna część społeczeństwa, niezwykle ważna z racji r...
Kompetencje komputerowe i informacyjne młodzieży w Polsce Raport z międzynarodowego badania kompetencji komputerowych i informacyjnych ICILS 2013
Maciej M. Sysło, Justyna Jasiewicz, Kamil Sijko, Krzysztof Biedrzycki, Radosław Kaczan, Tomasz Piechociński , Piotr Rycielski, Ludmiła Rycielska
Instytut Badań Edukacyjnych
Kształtowanie i doskonalenie kompetencji cyfrowych jest jednym z głównych zadań współczesnej edukacji. Rozwój technologii trwa nieprzerwanie, a nowoczesne narzędzia wprowadzane na rynek ułatwiają wiele podejmowanych w codziennym życiu czynności, dlatego coraz chętniej wykorzystywane są w już nie tylko przez wychowane w środowisku cyfrowym dzieci i młodzież ale również nauczycieli, którzy z racji n...