Jak aktywizować uczniów – metoda projektu edukacyjnego
Samorządowy Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach
Samorządowy Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach
Kształcenie jest procesem, który wielu przysparza problemów. Mozolne, systematyczne dochodzenie do wiedzy i umiejętności wymaga cierpliwości, zaangażowania i wsparcia. W publikowanym artykule podjęto rozważania na temat motywowania uczniów i angażowania w działania, które przyczynią się do wspierania procesu kształcenia i będą stanowić wsparcie w dążeniu do osiągania indywidualnych sukcesów edukac...
Nauczyciel (a)medialny? Kompetencje medialne nauczycieli i ich wykorzystanie w nauczaniu zdalnym
Marzena Janta
Akademia Ignatianum w Krakowie
Dynamiczna ekspansja technologii wprowadza systematycznie zmiany w sposobie funkcjonowania. Wraz z rozwojem narzędzi cyfrowych zmienia się sposób pracy i nauki. Ta sytuacja rodzi nowe wyzwania, na które społeczeństwo musi odpowiedzieć. Początek roku 2020 i pojawienie się pandemii znacznie przyspieszyło proces adaptacji technologii w codzienne życie człowieka, ponieważ wraz ze wzrostem zachorowań p...
Technologie mobilne jako nośnik zmiany – w opinii nauczycieli z czterech krajów europejskich
Anna Weiss, Sylwia Galanciak, Miriam Judge
Wydawnictwo Naukowe UAM
Nowoczesne technologie są dziś elementem rzeczywistości. Rozwój nowoczesnych narzędzi jest dynamiczny i niejednokrotnie postępuje szybciej niż proces nabywania kompetencji umożliwiających aktywne i adekwatne do celów korzystanie z nich. W artykule przedstawiono cząstkowe wyniki badań, które miały na celu określenie zakresu wykorzystania nowoczesnych technologii przez nauczycieli i uczniów realizuj...
Między pasją a zawodem. Raport o statusie nauczycielek i nauczycieli w Polsce 2021
Anna Buchner, Maria Wierzbicka, Katarzyna Fereniec-Błońska
Fundacja ORANGE
Edukacja jest ważnym elementem życia każdego człowieka. Proces kształcenia zaczyna się już we wczesnym dzieciństwie i trwa do późnego wieku. W publikowanym raporcie dokonano oceny pracy nauczycieli. Fundacja Orange, która przeprowadziła badania przedstawiła wyniki, które obrazują jak pracę w tym zawodzie oceniają zarówno rodzice, uczniowie jak i sami nauczyciele. Każda szkoła pełni wiele funkcji w...
RAPORT - Co zmieniło się w edukacji zdalnej podczas trwania pandemii?
Edukacja cyfrowa od kilku lat była elementem procesu kształcenia i sukcesywnie uzupełniała tradycyjny model dydaktyczny. Wraz z pojawieniem się i dynamicznym rozprzestrzenianiem pandemii wywołanej wirusem Covid-19 proces wdrażania nowoczesnych technologii do edukacji nabrał przyspieszenia a jakość narzędzi cyfrowych zaczęła mieć duży wpływ na efektywność kształcenia i jakość edukacji realizowanej ...
Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami
Jacek Pyżalski, Grzegorz D. Stunża, Maciej Dębski, Grzegorz Ptaszek, Magdalena Bigaj
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Sp. z o.o.
Edukacja zmienia się dostosowując formy, metody i narzędzia pracy do potrzeb jakie niesie zmieniająca się rzeczywistość. Pandemia wywołana pojawieniem się groźnego dla zdrowia i życia ludzi wirusa Covid-19 zmieniła wiele w życiu ludzi i funkcjonowaniu społeczeństw, w tym sposób zdobywania i przekazywania wiedzy i umiejętności. Niemal z dnia na dzień przeniesiono proces kształcenia z tradycyjnej ła...
Developing digital skills
Kompetencje cyfrowe to dziś niezwykle ważne umiejętności, umożliwiające aktywne uczestnictwo w zmieniającej się rzeczywistości. Kształtowanie i doskonalenie ich jest elementem edukacji zarówno formalnej jak i nieformalnej. W publikowanym artykule podjęto dyskusję na temat kształcenia wspomaganego technologią w kontekście możliwości rozwoju zawodowego nauczycieli. Ocenie poddano poziom umiejętności...
Jak uczyć uczniów jak się uczyć? Skuteczne strategie uczenia się.
Związek Nauczycielstwa Polskiego
Kształcenie to żmudny proces, który wymaga zaangażowania zarówno ze strony nauczyciela jak i ucznia. Ważne są narzędzia wykorzystane w procesie nabywania i przekazu wiedzy i umiejętności oraz środowisko w jakim odbywa się proces. W publikacji dokonano analizy strategii, które umożliwiają wszechstronny rozwój ucznia i przygotowanie go do aktywnej realizacji codziennych obowiązków w dorosłym życiu. ...
Edukacja światowej klasy. Jak kształtować systemy szkolne na miarę XXI wieku
Związek Nauczycielstwa Polskiego
Transformacja jaka dokonuje się za przyczyną ekspansji technologii w kolejne obszary życia człowieka dotyka dziś również sytemu edukacji, który do niedawna funkcjonował w tradycyjnej, niezmiennej od lat formie. Szkoła zmienia się dopasowując formy, metody i narzędzia dydaktyczne do potrzeb zmieniającej się rzeczywistości. Taka sytuacja rodzi potrzebę wyznaczania nowych kierunków i opracowywania st...
Rozmawiaj z klasą. Zdrowie psychiczne uczniów i uczennic oczami nauczycieli i nauczycielek.
Anna Buchner, Maria Wierzbicka, Marta Puciłowska, Michalina Michorowska
Fundacja Szkoła z Klasą
Szkoła to miejsce szczególne dla młodych ludzi, ponieważ to w niej spędzają dużą część swojego czasu. W niej uczą się, wychowują, nawiązują relacje interpersonalne i komunikują. Dziś w dobie pandemii wywołanej wirusem COVID-19 zasadniczo zmienił się obraz szkoły. Przestała być miejscem, a stała się wirtualnym obiektem, w którym za pomocą narzędzi cyfrowych zdobywa się wiedzę i umiejętności. Jak ra...