Cyfryzacja polskiej edukacji. Wizja i postulaty
Dynamiczny rozwój nowoczesnych technologii zmienił sposób funkcjonowania i postrzegania rzeczywistości w jakiej żyją młodzi ludzie. Narzędzia cyfrowe są elementami tejże, a dzieci mają z nimi do czynienia już od wczesnego dzieciństwa. Zmiany jakich jesteśmy świadkami stawiają przed współczesną edukacją wiele wyzwań. Autorzy publikacji przygotowali i przedstawili wiele sugestii i propozycji, które ...
Nałogowe korzystanie z telefonów komórkowych. Szczegółowa charakterystyka zjawiska fonoholizmu w Polsce. Raport z badań
Maciej Dębski
Uniwersytet Gdański
Nowoczesne technologie są dziś dobrodziejstwem cywilizacji, ułatwiają i wspomagają człowieka w wykonywaniu wielu czynności. Oszczędzają niezwykle ceny dziś czas, niwelują wysiłek wkładany w pracę. Niewątpliwie można wyróżnić wiele zalet związanych z ekspansją nowoczesnych technologii w codzienne życie człowieka, jednak równie często poruszanym tematem jest problem zagrożeń i negatywnych skutków ja...
Anonimowość w cyfrowym świecie jako gra pozorów
Świat cyfrowy przenika się dziś ze światem realnym. Sieć jest otwarta, ogólnie dostępna, nie tworzy barier z jakimi można spotkać się w realnym, w kontakcie face to face. Można powiedzieć, że kreuje obraz człowieka zgodnie z potrzebami. Część użytkowników ma przeświadczenie, że może w sieci tworzyć rzeczywistość, taką jaką chce, jak mu się podoba, nieweryfikowalną przez innych uczestników wirtualn...
Cybernauci – diagnoza wiedzy, umiejętności i kompetencji dzieci i młodzieży, rodziców i opiekunów oraz nauczycieli w zakresie bezpiecznego korzystania
Fundacja Nowoczesna Polska wraz z Collegium Civitas przygotowała projekt, którego celem jest kształtowanie kompetencji w zakresie bezpiecznych zachowań w sieci. Prezentowany raport przedstawia wyniki badania realizowanego w ramach przedsięwzięcia. Analizie poddano poziom wiedzy, umiejętności i postaw w zakresie bezpiecznego korzystania z TIK wśród uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadg...
Ewaluacja ex-ante rządowego programu rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania TIK – „Cyfrowa szkoła"
Współczesne dzieci wychowują się od wczesnego dzieciństwa w otoczeniu nowoczesnych technologii. Naturalnie przyjmują zmiany, jakie niesie za sobą ekspansja technologii w niemal każdą dziedzinę życia. Dziś, kolejnym etapom rozwoju towarzyszą coraz to nowsze cyfrowe narzędzia. Konsekwencją tego jest konieczność zmian i potrzeba dostosowywania się do wymogów cyfrowych realiów, również w niezwykle waż...
Konwergencja kompetencji – definicje edukacji medialnej i informacyjnej
Współczesny świat podlega ciągłym zmianom, a potrzeba dostosowania się do aktualnych wymogów leży w naturze człowieka. Staramy się wpisywać w ramy oczekiwań, jakie stawia przed nami społeczeństwo, w którym funkcjonujemy i stajemy codziennie w wyścigu, próbując nadążyć za ewolucją. Niniejszy raport ma na celu określenie na podstawie istniejących danych, stanu kompetencji medialnych i informacyjnyc...
Analiza SWOT poziomu kompetencji informacyjnych i medialnych polskiego społeczeństwa w oparciu o istniejące badania społeczne
W dzisiejszych czasach nowoczesne technologie stały się codziennym elementem życia. Większość ludzi nie wyobraża sobie bez nich życia. Odgrywają ważną rolę, w codziennym życiu zwłaszcza młodych ludzi, stanowiąc nie tylko zaplecze dla rozrywki ale również wsparcie w pracy i nauce. Choć młodzi wchodzą w życie z technologią u boku, to jednak wciąż istnieje ogromna potrzeba kształtowania kompetencji c...
Cyfryzacja Rzeczypospolitej - problemy wyzwania nadzieje
Rozwój kompetencji cyfrowych jest niezwykle ważny w kontekście rozkwitu technologii cyfrowych i wzrostu zaangażowania narzędzi cyfrowych w obszarach zarezerwowanych do niedawna dla tradycyjnych form przekazu. Dawniej gazeta codzienna prenumerowana była niemal w każdym domu, dziś coraz częściej zaglądamy do Internetu chcąc zapoznać się z ciekawostkami ze świata, kiedyś spotkania sąsiedzkie należały...
Cyfrowa Szkoła: rekomendacje Koalicji ws komponentu E-podręczniki
Koalicja Otwartej Edukacji to porozumienie polskich organizacji pozarządowych i innych instytucji zajmujących się edukacją, nauką i kulturą, działających na rzecz wspierania, rozwijania i wykorzystywania otwartych zasobów edukacyjnych, podejmująca działania na rzecz regulacji związanych z dostępem do zasobów naukowych, edukacyjnych i zasobów dziedzictwa kulturowego. W 2012 roku koalicja wystosował...
Technologie informacyjno-komunikacyjne jako pomost między światem nauczycieli i uczniów
Wiele uwagi poświęca się dziś wykorzystaniu technologii informacyjno-komunikacyjnej w procesie dydaktycznym. Aby usprawniać i rozwijać ten proces Ośrodek Rozwoju Edukacji przeprowadził badania mające na celu określenie jak kształtują się kompetencje w zakresie nowoczesnych technologii uczniów i nauczycieli. Jak wskazują ich wyniki, współcześni nauczycie mają świadomość korzyści płynących z wykorzy...