W poszukiwaniu abstrakcyjnego modelu
Myślenie abstrakcyjne to zdolność pojęciowego ujmowania rzeczywistości, inaczej mówiąc, to zdolność myślenia za pomocą pojęć abstrakcyjnych. Jest niezbędnym elementem myślenia twórczego, wysoko dziś pozycjonowanego w kontekście kompetencji człowieka. Kształtowanie się myślenia abstrakcyjnego stanowi więc istotny kierunek rozwoju umysłowego. Człowiek nie rodzi się z tą umiejętnością, kształtuje się...
Rodzina i szkoła a przeciwdziałanie zaangażowaniu młodych ludzi w ryzykowne zachowania online
Dziś świat dziecka, to dziś najczęściej świat mediów. Komputer podłączony do sieci, telefon komórkowy z dostępem do internetu w dłoni, to nieodzowne atrybuty współczesnego młodego człowieka. Wraz z technopolizacją społeczeństwa zmienił się tradycyjny model rodziny. Nowoczesne technologie stały się oprócz rodziny i szkoły nowym środkiem wychowawczym, mającym ogromny wpływ na kształtowanie osobowośc...
Nauka programowania w szkole podstawowej: Scratch
Zajęcia, na których wykorzystywany jest komputer odbywają się już w ramach edukacji wczesnoszkolnej. Dzieci wykorzystują na tym etapie komputer do prostych czynności, najczęściej umożliwiających rysowanie, korzystanie z aplikacji edukacyjnych, czy prace z edytorem tekstu. Ich wymagania i oczekiwania zaczynają odbiegać od propozycji jakie oferują zajęcia. Dlatego zapewne propozycja nowej podstawy p...
O potrzebie rewitalizacji edukacji medialnej
Współczesny styl życia i bycia determinują medialne uwarunkowania. Współczesny człowiek zdominowany przez cyfrową rzeczywistość funkcjonuje często w dwóch światach, realnym i wirtualnym. Który z nich ma większy wpływ na kształtowanie jego osobowości często zależy od determinantów zewnętrznych, jednak wpływ nowych mediów wielu uważa dziś za dominujący. Nowym celem, przed którym stoi edukacja media...
Małe dzieci w świecie technologii informacyjno-komunikacyjnych - pomiędzy utopijnymi szansami a przesadzonymi zagrożeniami
Współczesne dzieci niemal rodzą się z tabletem w ręku, bardzo wcześnie wchodzą w świat technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK). Fakt ten budzi wiele emocji. Dla jednych zjawisko to oznacza zagrożenie dla prawidłowego rozwoju dzieci – postulują oni wyłączenie nowych mediów ze środowiska rozwoju małego dziecka. Drudzy akcentują potrzebę wdrażania dziecka w cyfrowy świat możliwie najwcześniej,...