Biblioteka Cyfrowa

Scottie Go! - innowacyjna gra do nauki programowania dla najmłodszych

Scottie Go! - innowacyjna gra do nauki programowania dla najmłodszych

Dzieci radzą sobie z obsługą komputera często znacznie lepiej niż ich rodzice, nie mamy co do tego wątpliwości. Obsługują komputer intuicyjnie, traktują jako urządzenie codziennego użytku, bez którego nie można funkcjonować. Dostarczenie odpowiednich, atrakcyjnych, będących źródłem rozrywki narzędzi pozwoli na celowe, ukierunkowane na rozwój procesu nauczania, rozwijanie umiejętności, nie tylko ty...

Nauka programowania w szkole podstawowej: Scratchreferat

Nauka programowania w szkole podstawowej: Scratch

Lucyna Bała, Piotr Bała

Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Zajęcia, na których wykorzystywany jest komputer odbywają się już w ramach edukacji wczesnoszkolnej. Dzieci wykorzystują na tym etapie komputer do prostych czynności, najczęściej umożliwiających rysowanie, korzystanie z aplikacji edukacyjnych, czy prace z edytorem tekstu. Ich wymagania i oczekiwania zaczynają odbiegać od propozycji jakie oferują zajęcia. Dlatego zapewne propozycja nowej podstawy p...

Między blokami a kodem programu - w poszukiwaniu środowiska do uczenia programowania

Między blokami a kodem programu - w poszukiwaniu środowiska do uczenia programowania

Podstawa programowa kładzie duży nacisk na naukę programowania. Już od klasy IV wprowadzane są elementy programowania w środowisku wizualnym , które na kolejnych etapach edukacji rozszerza się o umiejętność tworzenia programów tekstowych. W związku z koniecznością łączenia umiejętności programowania w środowisku wizualnym ze środowiskiem tekstowym zaczęły powstawać środowiska pozwalające na transf...

Zrozumieć programowanie – różne formy i możliwości wsparcia realizacji nowej podstawy programowej

Zrozumieć programowanie – różne formy i możliwości wsparcia realizacji nowej podstawy programowej

Artykuł dostępny jest w ramach materiałów pokonferencyjnych trzynastej edycji Konferencji Informatyka w Edukacji, która odbyła się w czerwcu 2016 roku w Toruniu. Współczesna edukacja rozwija się tak szybko, że tradycyjne metody nauczania, które opierają się na przyswajaniu wiedzy w bezpośredni sposób tracą na wartości. Dzięki nowoczesnym narzędziom wykorzystywanym współcześnie, dostęp do informac...

Programowanie z Dashem i Dotem. Od zabawy do programowania

Programowanie z Dashem i Dotem. Od zabawy do programowania

Artykuł jest dostępny w ramach materiałów pokonferencyjnych trzynastej edycji Konferencji Informatyka w Edukacji, która odbyła się w czerwcu 2016 roku w Toruniu. Dash i Dot to dwa roboty – zabawki edukacyjne produkowane przez firmę Wonder. Pierwszy z nich jest robotem mobilnym – może poruszać się w zadany sposób, Dot zaś to robot statyczny. Oba zostały wyposażone w zestaw różnych czujników, dzięk...

Komunikat Komisji dla Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów e-Umiejętności na XXI wiek: w

Komunikat Komisji dla Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów e-Umiejętności na XXI wiek: w

Strategia lizbońska na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia wskazała między innymi na dwa istotne elementy, kluczowe dla osiągnięcia założonych celów: innowacje oraz wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK). W 2003 roku powołane zostało do życia Europejskie Forum e-Umiejętności, które miało stać się platformą dla wymiany najlepszych praktyk i rozwiązań wypracowanych przez...