Dorastanie w cyfrowym świecie – problem uzależnienia od komputera i internetu
Młodzi ludzie dużą część swojego czasu spędzają przed ekranem monitora, czy z telefonem komórkowym w dłoni. Obserwując młode pokolenie w codziennych życiowych sytuacjach, można odnieść wrażenie, że są na stałe podłączeni do urządzenia. Technologia sama w sobie oznacza postęp, rodzi szanse i otwiera możliwości, jednak obserwowane współcześnie zanurzenie w wirtualnym świecie niesie również zagrożeni...
Praktyka matematyczna a nowe technologie edukacyjne
Nowoczesne technologie znajdują dziś zastosowanie w wielu dziedzinach. Jedną z nich jest edukacja, w której technologie informatyczne, informacyjne, komunikacyjne, multimedialne stwarzają uczącym się warunki do aktywnego budowania wiedzy i stanowią zestaw narzędzi poznawczych a przed nauczycielami otwierają nowe możliwości pozwalające na trafne i skuteczne sposoby dostarczania informacji. Technolo...
Dekalog edukacji internetowej
Do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie konieczna jest wiedza. Można dochodzić do niej w sposób tradycyjny, jednak postęp technologiczny rodzi konieczność umiejętności obsługi nowoczesnych urządzeń cyfrowych w coraz szerszym, również edukacyjnym zakresie. Tradycyjny sposób przekazu wiedzy oparty do niedawna tylko na kontaktach interpersonalnych zostaje współcześnie rozszerzony poprzez łącz...
Programowanie od pierwszoklasisty do maturzysty
Postęp w dziedzinie nowoczesnych technologii jest coraz większy i dotyczy coraz młodszej części naszego społeczeństwa. Przygotowanie do korzystania z narzędzi cyfrowych zaczyna się więc na wczesnym etapie edukacji. Na początku pierwszej klasy nauczyciel ma za zadanie pokazać uczniom na czym polega praca z komputerem, ma uświadomić czym są programy i zapoznać ze środowiskiem programowania. Aby wyni...
Skutki przemian edukacji informatycznej
Wprowadzenie do szkół informatyki jest niewątpliwie elementem dostosowywania edukacji do wymagań epoki cyfrowej. Wszechobecność nowoczesnych narzędzi wymaga reakcji polskiego systemu oświaty i dostosowania programu nauczania do potrzeb społeczeństwa informacyjnego. Obszar społeczny jest jednym z tych, które należy uwzględnić w procesie kształcenia, ponieważ decyduje o przyszłym prawidłowym bądź ni...
Nowe technologie. Bezpłatny dodatek tematyczny do miesięcznika "Dyrektor szkoły" 6/2016
Dynamiczny rozwój nowoczesnych środków komunikacji przyczynił się do wielu zmian społecznych. Ludzie funkcjonują w otoczeniu narzędzi cyfrowych, nie zdając sobie sprawy, jak często przejmują one nad nimi kontrolę, wypierając tradycyjne urządzenia. Pogoń za nowościami technologicznymi często przysłania świat realny. Bywa, że stają się nieświadomymi uczestnikami bycia i życia w wirtualnej rzeczywist...
Systemowe wsparcie dla cyfrowej transformacji gospodarczej.
Ministerstwo Cyfryzacji, Rada do Spraw Cyfryzacji, Zespół: Edukacja Cyfrowa
Rada do Spraw Cyfryzacji, to organ opiniodawczo-doradczy, działający przy ministrze właściwym do spraw informatyzacji. Działa na podstawie art. 17 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 1114). Inicjuje ona działania na rzecz informatyzacji, rozwoju rynku technologii informatyczno-komunikacyjnych oraz rozwoj...
Proposition of the Informatics. Body of Knowledge
Ministerstwo Cyfryzacji, Rada do Spraw Cyfryzacji, Zespół: Edukacja Cyfrowa
Rada do Spraw Cyfryzacji to ciało doradcze, powołane w celu wspierania Ministerstwa Cyfryzacji wiedzą i doświadczeniem. Zadaniem Rady jest opiniowanie dokumentów strategicznych związanych z cyfryzacją, łącznością i rozwojem społeczeństwa informacyjnego. Prezentacja autorstwa prof. Jerzego Nawrockiego zatytułowana „Proposition of the Informatics – Body of Knowledge” („Założenia informatyki – zasób ...
Programowanie. Jak uczyć, z pomocą czego i dlaczego
Podstawa programowa stanowi, że zadaniem szkoły podstawowej jest przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym. Nauczyciele powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, na zajęciach z różnych przedmiotów. Nauczyciele informatyki stają pr...
Umiejętności cyfrowe - tabela samooceny
Czym są umiejętności cyfrowe? To najprościej mówiąc, kompetencje konieczne do skutecznego wykorzystywania mediów w codziennym życiu. Nie można jednak mówić tylko o umiejętnościach sprawnej obsługi narzędzi, czy wiedzy technicznej potrzebnej do pracy z urządzeniami, do których mamy dostęp, zdecydowanie ważniejsze jest kształtowanie kompetencji miękkich takich, które pozwolą użytkownikowi ocenić war...