Nauczyciel w świecie TIK - część XVI. Media społecznościowe w służbie nauczania i uczenia się
Pokolenie sieci, to ludzie którzy urodzili się i wychowują, uczą i pracują w cyfrowej rzeczywistości. To pokolenie obrazu, które coraz częściej zamiast tekstu wykorzystuje ikony. Zdecydowanie łatwiej przyswajają wiedzę jeżeli umożliwi im się korzystanie z pomocy wizualnych. Coraz częściej komunikacja odbywa się za cyfrowym pośrednictwem. Emotikony, ideogramy złożone z sekwencji znaków, pozwalają n...
Podręczniki elektroniczne - przegląd dostępnych rozwiązań
Zmieniają się potrzeby zarówno nauczycieli, jak i uczniów w zakresie dostępu i możliwości pozyskania wiedzy. Jedną ze zmian, którą wprowadzono by dostosowywać tradycyjną szkołę do procesów, jakie wymusza postęp technologiczny jest wprowadzenie e-podreczników. W publikacji znajdziemy przegląd dostępnych zarówno na rynku polskim jak i światowym tych nowoczesnych narzędzi dydaktycznych. Przedstawione...
O potrzebie rewitalizacji edukacji medialnej
Współczesny styl życia i bycia determinują medialne uwarunkowania. Współczesny człowiek zdominowany przez cyfrową rzeczywistość funkcjonuje często w dwóch światach, realnym i wirtualnym. Który z nich ma większy wpływ na kształtowanie jego osobowości często zależy od determinantów zewnętrznych, jednak wpływ nowych mediów wielu uważa dziś za dominujący. Nowym celem, przed którym stoi edukacja media...
E-edukacja seniorów jako element budowy społeczeństwa informacyjnego
Łukasz Tomczyk
Szkoła Główna Handlowa
Starzenie się społeczeństwa jest ciągle postępującym procesem, który w połączeniu z rewolucją cyfrową jakiej jesteśmy dziś świadkami, zmusza do refleksji nad sytuacją seniorów we współczesnym skomputeryzowanym świecie. Dziś, zdecydowanie bardziej niż jeszcze kilka lat temu niezwykle ważna wydaje się być koncepcja uczenia się przez całe życie. Autor porusza w artykule wybrane aspekty niezbędne do r...
TIK a współczesna szkoła – czyli jak skutecznie korzystać z technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie kształcenia?
Technologia komunikacyjna ma ogromne znaczenie we współczesnym świecie. Jest istotnym elementem funkcjonowania w społeczeństwie. Zmiany jakich jesteśmy świadkami na przełomie ostatnich lat pokazują, że rozwój TIK przyczynił się do nieodwracalnych zmian na wielu płaszczyznach życia współczesnego człowieka. Celem rozważań podjętych w publikacji jest konieczność pokazania i uzasadnienia potrzeby wdra...
Mapy myśli w nauczaniu techniki – analiza prac i opinii uczniów
Współczesne dzieci mają bardzo ułatwiony dostęp do wiadomości, z uwagi na mnogość narzędzi, które w szybki i prosty sposób pozwalają na odszukanie w sieci dowolnej informacji. Niestety nauka to nie tylko wyszukanie i przepisanie informacji, to przede wszystkim zapamiętanie, a z tym często mają już zdecydowanie większy kłopot. W artykule dokonano prezentacji mapy myśli, czyli specyficznego rodzaju ...
Program operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój. Podnoszenie kompetencji cyfrowych e-administracji.
Maria Andrzejewska, Monika Rusztecka, Elżbieta Wołoszyńska-Wiśniewska
Centrum UNEP/GRID
Współczesny człowiek funkcjonuje w społeczeństwie medialnym, dlatego kluczowym zadaniem edukacji jest kształcenie i podnoszenie kompetencji cyfrowych. W materiale autorzy prezentują projekt, który ma na celu podnoszenie kompetencji cyfrowych e-administracji w zakresie kształcenia i doskonalenia zawodowego geodetów i kartografów. W pierwszej części ustalony został zakres szkoleń oraz dobór form, me...
Programowanie w nauczaniu zintegrowanym
Ważnym elementem edukacji jest kształtowanie umiejętności logicznego myślenia. Stwarzanie w nauczaniu sytuacji problemowych determinuje konieczność szukania rozwiązań. Formułowanie w trakcie gier i zabaw zachowań, które polegają na rozwiązywaniu prostych problemów sprawia, że dzieci od najmłodszych lat zaczynają w naturalny sposób funkcjonować w środowisku algorytmicznym. Autor podkreśla zatem kon...
Standard wymagań kompetencji cyfrowych osób objętych szkoleniem w ramach projektu
Rozwijanie kompetencji cyfrowych jest niezwykle ważnym elementem wyrównywania szans edukacyjnych. Prezentowany standard wymagań przygotowany został w oparciu o analizę dotychczasowego zakresu kompetencji cyfrowych, przeprowadzoną w ramach unijnego projektu DIGCOMP, która obejmowała 5 obszarów: informację, komunikację, tworzenie treści, bezpieczeństwo, rozwiązywanie problemów. Zostały w nim zawarte...
Rozwijanie kompetencji informatycznych dzieci i młodzieży w szkołach i placówkach
Prezentacja ukazuje podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2016/2017. Z uwagi na braki jakie dostrzec można wśród specjalizacji związanych z programowaniem, autorzy zwracają szczególna uwagę na konieczność rozwijania kompetencji informatycznych wśród dzieci i młodzieży w placówkach oświatowych. Przytaczają niepokojące dane przedstawione przez Komisję Europejską,...