Programowanie z eTwinning
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Zmieniająca się cyfrowo rzeczywistość wymaga umiejętności ciągłego, systematycznego dostosowywania się do panujących realiów. Kompetencje w zakresie TIK stały się jednymi z kluczowych we współczesnym świecie. Już od wczesnych lat dziecięcych przygotowuje się człowieka do edukacji całożyciowej, która umożliwi sprawne funkcjonowanie w zmieniającej się rzeczywistości. W publikacji dokonano prezentacj...
Kluczowe dane o kształceniu i innowacjach z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkołach w Europie.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Edukacja ma za zadanie wspierać ucznia w dążeniu do zdobywania wiedzy i umiejętności w taki sposób, aby każdy miał możliwość rozwoju potencjału swoich możliwości. W dobie łatwego dostępu do informacji zadanie to wydaje się być niezwykle proste. Łatwy i szybki dostęp do różnego rodzaju źródeł internetowych, stanowiących kopalnię informacji i stwarza wrażanie, że możliwości w zakresie kształcenia są...
Kompetencje przyszłości
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Temat kompetencji w kontekście rozwoju cywilizacyjnego i edukacji, dla której kształcenie ich jest priorytetowym zadaniem pojawia się często w publikacjach, rozważaniach i analizach. Każdy człowiek ma dziś świadomość jak ważne są one w codziennym życiu i jak bardzo wpływają na jego jakość. Coraz częściej mówi się o edukacji przez cale życie, w trakcie której człowiek podnosi i doskonali umiejętnoś...
Wybór złych sterowników w całościowej reformie systemu edukacji
Michael Fullan
Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej
System edukacji poddawany jest systematycznie reformom, które mają usprawnić procesy edukacyjne i poprawić jakość kształcenia. W artykule podjęto próbę oceny strategii podejmowanych w celu poprawy skuteczności nauczania. Dokonano analizy dobrych i złych sterowników, wpływających na skuteczność podejmowanych działań. Omówione zostały sterowniki, które są najczęściej wybierane przez osoby zaangażowa...
Nowe technologie w edukacji - między teorią a praktyką pedagogiczną
Nowoczesne technologie nadają kształt współczesnej edukacji. Zmieniły sposób komunikacji, przekazu wiedzy i informacji oraz otworzyły szeroki dostęp do treści. Nowoczesne narzędzia technologii stały się narzędziami dydaktycznymi, które poprzez atrakcyjną formę wspierają proces kształcenia, wpisując się w potrzeby współczesnych uczniów, dla których środowisko cyfrowe jest środowiskiem naturalnym. N...
Korzystanie z telefonu komórkowego w szkole. Zarządzanie szansami i zagrożeniami
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Rozwój technologii cyfrowych ma ogromny wpływ na życie osób, które z nich korzystają. Jedni dostrzegają korzyści płynące z łatwego dostępu do urządzeń mobilnych, inni w technologii upatrują zagrożenia. Niewątpliwie ilu użytkowników, tyle opinii na temat. Postęp technologiczny jest nieunikniony, a narzędzia cyfrowe stały się nieodzownym elementem wizerunku współczesnego człowieka. W publikacji poru...
Monitor edukacji i kształcenia 2017 Polska
Edukacja od zawsze była ważną dziedzina, która wpływała na poziom i jakość życia człowieka. Wraz z rozwojem społeczno-gospodarczym rosła jej rola i jednocześnie upowszechniał się system, umożliwiając dostęp do systemu oświaty coraz szerszemu gronu zainteresowanych. Dziś szkoła jest instytucją powszechną i dostęp do wiedzy ma każdy bez względu na wiek, czy status społeczny. Kolejne reformy udoskona...
Komunikat Komisji do Parlamentu, Rady, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie Planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej
W dobie powszechnego dostępu do technologii cyfrowych, kształcenie i doskonalenie kompetencji związanych z użytkowaniem nowoczesnych narzędzi stało się priorytetem współczesnej edukacji. Umiejętności cyfrowe ułatwiają funkcjonowanie w codziennym życiu, wspomagają naukę, pracę, uprzyjemniają czas wolny. Narzędzia technologii cyfrowej stały się narzędziami codziennego użytku. Pomimo, iż technologie...
FREPA System opisu pluralistycznych podejść do języków i kultur. Kompetencje i zasoby
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Tematyka wielokulturowości we współczesnej Polsce pojawiła się po 1989 roku, kiedy otwarto granice i wprowadzono swobodę umożliwiającą migrację poza granice kraju. Dziś otwarty rynek pracy sprzyja temu zjawisku i jest ono coraz bardziej powszechne już nie tylko w dużych miejskich aglomeracjach, ale również poza nimi. W dobie otwartych granic z wymianą kulturową mamy do czynienia na co dzień, wchod...
Nauczyciel przyszłości w Edukacji na Nowo – refleksje i wnioski ze szkolenia pilotażowego projektu
Rozwój cyfrowych technologii wprowadził wiele zmian do systemu edukacji. Wyzwania jakim musi sprostać szkolnictwo wyznaczają nowe cele i nowe podejście do nauczania i uczenia się. Zmiany te nie dotyczą tylko kwestii przekazywania wiedzy, ale wymagają współdziałania całego środowiska edukacyjnego, w którym współgrać muszą wszystkie jego elementy, takie jak uczący się, nauczyciele, treści, obiekty o...