Raport porównawczy
Maciej Maj, Joanna Jaworska, Oliwia Mazan
Ministerstwo Cyfryzacji, AI Tech Akademia Innowacyjnych Zastosowań Technologii Cyfrowych
Nowoczesne technologie wchodzą dynamicznie na rynki społeczno-gospodarcze krajów. Dziś niemal wszyscy korzystają z narzędzi cyfrowych wykorzystując je w pracy, nauce i rozrywce. Publikowany raport jest częścią projektu, na który składają się badania stanu i zapotrzebowania na specjalistów ICT w Polsce, w szczególności w odniesieniu do obszarów dotyczących sztucznej inteligencji, uczenia maszynowe...
Dezinformacja. Jak się przed nią chronić?
Anna Mierzyńska
Fundacja ORANGE
Otwarte zasoby internetowe są bogatym źródłem informacji. Sięga do nich duża część społeczeństwa, traktując jako skarbnicę wiedzy. Niestety w sieci znajdują się zarówno informacje wartościowe jak i bezużyteczne, które wprowadzają jedynie chaos informacyjny, ponieważ są nieprawdziwe, zmanipulowane lub nieaktualne. W publikowanym poradniku poruszono problematykę związaną z dezinformacją, czyli infor...
W cyfrowej szkole
Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie
Kwartalnik „W cyfrowej szkole” jest adresowany do osób zainteresowanych cyfryzacją edukacji i możliwością wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych we współczesnym systemie oświaty. W publikowanym numerze poruszono tematy związane z Laboratoriami Przyszłości, programem rządowym, który ma na celu rozwijanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W kolejnych...
Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego II - Branża telekomunikacji i cyberbezpieczeństwa. Raport z I edycji badań
Daniel Mider, Adrian Kargul, Jakub Wróblewski, Wojciech Terlikowski, Konrad Kuźma
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
Branża telekomunikacji i cyberbezpieczeństwa stoi przed wieloma wyzwaniami, które mają wpływ na jej funkcjonowanie. W dobie dynamicznych przemian związanych z cyfryzacją kolejnych obszarów w jakich funkcjonuje człowiek zmieniają się czynniki kształtujące branżę. W publikowanym raporcie przedstawiono sytuację polskiej branży telekomunikacji i cyberbezpieczeństwa w kontekście globalnych zmian techno...
ЦИФРОВИЗАЦИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА: РИСКИ И ПЕРСПЕКТИВЫ В УСЛОВИЯХ ПАНДЕМИИ COVID‐19/DIGITAL EDUCATION: RISKS AND CHALLENGES IMPACTED BY COVID‐19
Svetlana V. Shvedova, Irina M. Maevskaya
Volgograd State Technical University
Pandemia wywołana pojawieniem się koronawirusa zmieniła współczesny świat. Duża część aktywności podejmowanych przez człowieka na co dzień musiała zostać przeniesiona do przestrzeni wirtualnej. Zmiany nie ominęły systemu oświaty, który pomimo iż od lat podlegał reformom, w społeczeństwie postrzegany był jako skostniały i tradycyjny. W artykule omówiono kluczowe zagadnienia związane z edukacją w d...
ADDRESSING THE EU CYBERSECURITY SKILLS SHORTAGE AND GAP THROUGH HIGHER EDUCATION
Jason R.C. Nurse, Konstantinos Adamos, Athanasios Grammatopoulos, Fabio Di Franco
European Union Agency for Cybersecurity (ENISA)
Nowoczesne technologie wchodzą na rynek w dynamicznym tempie i niewątpliwie pomagają w wielu obszarach działalności zwiększać efektywność pracy i obniżać koszty produkcji. Korzyści wynikające z wdrażania narzędzi cyfrowych uwidoczniły się zwłaszcza w dobie pandemii, okazało się, że umożliwiły funkcjonowanie przedsiębiorstw i instytucji w czasie lockdownu. Sytuacja pandemiczna ujawniła jak istotny ...
Reviewing Computational Thinking in Compulsory Education
Panagiotis Kampylis, Stefania Bocconi, Augusto Chioccariello, Valentina Dagienė, Patricia Wastiau, Katja Engelhardt, Jeffrey Earp, Milena Anna Horvath, Eglė Jasutė, Chiara Malagoli, Vaida Masiulionytė-Dagienė, Gabrielė Stupurienė
Publications Office of the European Union
Nowoczesne technologie wyznaczają trendy i odpowiadają za dynamicznie zmieniające się potrzeby na rynkach społeczno-gospodarczych. Wraz z rozwojem cyfryzacji pojawiła się paląca potrzeba rozwoju kompetencji cyfrowych, które otwierają użytkownikom nowe możliwości. Edukacja mierzy się z wyzwaniami związanymi z kształceniem w zakresie TIK i dopasowywaniem umiejętności do potrzeb rynku i użytkowników....
Siła różnorodności. VII Ogólnopolskie Sympozjum Naukowe Neurodydaktyki
Marek Kaczmarzyk
EduAkcja Sp. z o.o.
Edukacja zazwyczaj kojarzy się z wiekiem szkolnym i wczesnym okresem życia człowieka jednak jak pokazuje współczesna rzeczywistość niemal każdy z nas przez długą część życia jest poddawany procesom kształcenia realizowanym w różnym czasie i w różnych formach. Wraz z rozwojem społeczno-gospodarczym zmieniło się podejście do kształcenia, które wydłuża się i rozszerza o nowe dziedziny wiedzy. Nowe ro...
Recovery and resilience plans for education: Agile Collection of Information
Lidija Kralj
European Schoolnet (EUN Partnership AISBL)
System oświaty zmienia się dopasowując metody i narzędzia pracy do potrzeb zmieniającego się rynku. Kluczowym celem decydentów jest wspieranie działań na rzecz poprawy jakości kształcenia i rozwoju szkolnictwa na miarę oczekiwań. W publikacji dokonano analizy planów dotyczących reform jakie wdrażają państwa członkowskie w zakresie rozwoju zawodowego, programów nauczania, kształcenia nauczycieli, o...
Jakich kompetencji wymaga rewolucja przemysłowa 4.0?
Katarzyna Śledziewska , Renata Włoch
Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Proces cyfryzacji postępuje dynamicznie i rozszerza się na kolejne obszary gospodarki dlatego niezwykle ważnym elementem rozwoju jest kształcenie i doskonalenie kompetencji przyszłości, które umożliwią aktywny udział człowieka w procesie transformacji cyfrowej i budowaniu przemysłu 4.0. W publikacji dokonano analizy umiejętności, które nabierają szczególnego znaczenia w dobie zmian, zdefiniowano p...