PROGRAMOWANIE OD PIERWSZOKLASISTY DO MATURZYSTY
Opublikowano:Postęp w dziedzinie nowoczesnych technologii jest coraz większy i dotyczy coraz młodszej części naszego społeczeństwa. Przygotowanie do korzystania z narzędzi cyfrowych zaczyna się więc na wczesnym etapie edukacji. Na początku pierwszej klasy nauczyciel ma za zadanie pokazać uczniom na czym polega praca z komputerem, ma uświadomić czym są programy i zapoznać ze środowiskiem programowania. Aby wyniki nauczania prezentowały odpowiedni poziom konieczne jest systematyczne wprowadzanie kolejnych porcji wiedzy na dalszych etapach kształcenia. W publikacji znajdują się informacje dotyczące programu nauczania według nowej podstawy programowej obowiązującego na poszczególnych etapach kształcenia. Wybrane przykłady zawarte w publikacji pokazują, w jaki sposób uczniowie mogą tworzyć programy w języku programowania wysokiego poziomu (na przykład C), z wykorzystaniem wcześniej nabytej podstawowej znajomości takich środowisk jak Baltie lub Scratch. Ponadto prezentowane są środowiska programistyczne istotne dla nich na poszczególnych etapach edukacji. Autor publikacji zwraca uwagę na to, iż aby uczeń mógł świadomie wykorzystywać nabywaną wiedzę, musi być ona przekazywana prawidłowo zarówno pod względem merytorycznym jaki metodycznym. Dla osiągnięcia zamierzonego efektu edukacyjnego ważny jest również sposób jej przekazywania, który powinien być uniwersalny, systematyczny oraz uporządkowany.
http://iwe.mat.umk.pl/archiwum/iwe2016/materials/II_Drukarnia_IwE/10.pdf
Grażyna Koba
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
2016
Toruń
referat
polski