EWALUACJA EX-POST RZĄDOWEGO PROGRAMU ROZWIJANIA KOMPETENCJI UCZNIÓW I NAUCZYCIELI W ZAKRESIE STOSOWANIA TECHNOLOGII INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNYCH
Opublikowano:W ramach projektu „Entuzjaści Edukacji” Instytut Badań Edukacyjnych zrealizował ponad 100 badań, by zgromadzić i usystematyzować wiedzę o przemianach w edukacji, jej mocnych i słabych stronach, a także o problemach, z którymi zmaga się współcześnie system oświaty. W badaniach wzięło udział wielu specjalistów, w tym pedagodzy, psycholodzy, socjolodzy, ekonomiści, a także badacze z różnych innych dyscyplin naukowych, zaangażowani w rozwój dydaktyki przedmiotów szkolnych, nierzadko posiadający bogate doświadczenie w pracy z uczniem. Raport opracowany w ramach projektu systemowego: Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych ukazuje mocne i słabe strony funkcjonowania szkoły w głównym zakresie jej działań, których wskazanie konieczne jest w celu przeprowadzenia prac mających na celu dokonanie realnych zmian. Twórcy raportu w oparciu o szeroko zakrojone badania wskazują główne problemy procesu dydaktycznego, które ograniczają jego rezultaty i utrudniają przejście od szkolnej rutyny do bardziej pogłębionej edukacji na miarę współczesnych oczekiwań. Poruszono powracający problem podniesienia jakości powszechnej edukacji. Niewątpliwie w Polsce istnieje potencjał, w oparciu o który można budować fundament do trwałych wartościowych przemian, jednak trzeba włożyć wiele pracy i zjednoczyć siły by połączyć tradycyjne i współczesne metody kształcenia, ujednolicić proces a tym samym ukierunkować cele na działanie dla dobra i rozwoju współczesnej edukacji.
eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/ibe-raport-cyfrowa-szkola.pdf
Paweł Penszko
Agnieszka Białek, Jadwiga Figa, Agnieszka Rybińska , Kamil Sijko, Piotr Zielonka
Instytut Badań Edukacyjnych
2013
Warszawa
raport z badań
polski