TECHNOLOGIA BYOD W POLSKICH SZKOŁACH
Opublikowano:Konieczność podnoszenia standardów kształcenia rodzi potrzebę dostosowywania nowoczesnych technologii do wymagań współczesnej edukacji. Jesteśmy świadkami rewolucji cyfrowej, w której proces upowszechniania nowoczesnych narzędzi podlega ciągłej intensyfikacji. Jedną z upowszechnianych dziś technologii jest BYOD (ang. Bring Your Own Device). Istota tej technologii polega na tym, że użytkownik, może korzystać z własnego sprzętu teleinformatycznego. W dostępnym artykule przedstawiono problemy związane z używaniem prywatnych urządzeń, takich jak laptopy, smartfony i tablety przez uczniów w szkołach. Poddano analizie moralne, ekonomiczne i prawne aspekty technologii BYOD, zwracając uwagę na problemy dotyczące bezpieczeństwa i poufności danych. Analiza wyników badań prowadzonych w 2012 roku przez firmę Intel zawarta w publikacji wskazuje, że stosowanie tej technologii wpływa korzystnie na produktywność , jednak jej stosowanie rodzi problemy, wymaga dostosowania parametrów do wymagań sprzętowych. Przedstawiono dylematy i rozterki nauczycieli dotyczące możliwości wykorzystania tej technologii przez użytkowników procesu nauczania. Biorąc pod uwagę popularność urządzeń mobilnych wśród młodzieży, technologia BYOD wydaje się być idealnym pomysłem na stworzenie spersonalizowanego środowiska kształcenia. Zwrócono uwagę na fakt, że postęp technologiczny w dziedzinie sprzętu teleinformatycznego i technologii jest dynamiczny i systematyczny, można zakładać, że zjawisko BYOD stanie się jednym z nieodłącznych elementów nowoczesnej edukacji.
10.15584/di.2015.10.9
2083-3156
Sławomir Iskierka, Janusz Krzemiński, Zbigniew Weżgowiec
Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
2015
Rzeszów
artykuł naukowy
polski