POSTAWY, MOTYWACJE, OCZEKIWANIA I BARIERY ZWIĄZANE Z KSZTAŁCENIEM KOMPETENCJI MATEMATYCZNEJ, INFORMATYCZNEJ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Opublikowano:Niechęć do nauki wynika często z tego, jak postrzegany jest dany przedmiot. Jeżeli nauka wymaga zaangażowania, jest żmudna i pracochłonna, a jej rezultaty nie zawsze są zadowalające, uczeń często traktuje takie zajęcia jako nieciekawe, a co się z tym wiąże, odsuwa je na plan dalszy. Do takich przedmiotów najczęściej zalicza się przedmioty ścisłe. W prezentowanym raporcie podjęto próbę zdiagnozowania postaw, motywacji, oczekiwań i barier związanych z kształceniem trzech kompetencji matematycznej, informatycznej i przedsiębiorczości, wśród uczniów pierwszych klas gimnazjów i szkół średnich, w świetle przeprowadzonych badań. W pierwszej części raportu określone zostały cele badania, przybliżona została wykorzystana w badaniach technika, oraz opisane narzędzia badawcze. Zdefiniowane zostały obszary, składające się na daną kompetencję. Analizy każdej z nich dokonano w trzech odrębnych modułach. Raport zawiera interesujące wyniki i wnioski z przeprowadzonych badań odnoszące się osobno do każdej z kompetencji. Niewątpliwie postawy uczniów względem poszczególnych przedmiotów zależą od nauczyciela i jego sposobu prowadzenia zajęć. Konieczna jest zmiana stereotypów i uatrakcyjnienie zajęć w celu zwiększenia zaangażowania i przełamania barier związanych z kształtowaniem wyżej wymienionych kompetencji.
www.wse.krakow.pl/pl/nauka-i.../358_4e21edd0bf9cff6c9a38fb0e49e55f37
Agnieszka Otręba-Szklarczyk
Wyższa Szkoła Europejska im. Józefa Tischnera
2016
Kraków
raport z badań
polski