KSZTAŁCENIE ZAWODOWE INFORMATYCZNE, CZYLI...?
Opublikowano:Ekspansja w zakresie nowoczesnych technologii to współcześnie ciekawy i ważny temat. Siła i wpływ mediów na życie współczesnego człowieka są coraz większe, dlatego tak ważna jest dziś edukacja w tym zakresie. Brak standardowych umiejętności w kontekście intensywnych zmian jakich doświadczamy naraża na tzw. wykluczenie cyfrowe, polegające na braku lub ograniczonej możliwości korzystania z nowoczesnych technologii. Współczesna oświata dokłada wszelkich starań aby zapobiec temu zjawisku i już na wczesnym etapie szkolnym wprowadza kształcenie w zakresie TIK. Coraz większy nacisk kładzie się na zachęcanie młodego pokolenia do kształcenia się w tym kierunku na dalszych etapach edukacji oraz podejmowanie kształcenia zawodowego a później pracy w zawodach związanych z rozwojem nowoczesnych technologii. Mając wzgląd na tendencje w edukacji autorka podejmuje próbę wyjaśnienia, co znaczą pojęcia „edukacja informatyczna", „zawód informatyczny”? Informatycy są pożądani na rynku pracy, ale czy informatyka jest taka sama dla pracodawcy i pracowników? Jaki jest punkt widzenia w tej kwestii z perspektywy instytucji oświatowych? Nie otrzymaliśmy jednoznacznych odpowiedzi na postawione pytania, gdyż każdy patrzy na problem z innego punktu widzenia. Niewątpliwie edukacja w kierunku nowoczesnych technologii jest konieczna, a w połączeniu ze skutecznym doradztwem zawodowym otworzy przed młodymi ludźmi możliwość dopasowania wyksztalcenia do potrzeb rynku pracy.
iwe.mat.umk.pl/iwe2017/materials/art2017/32
Ewa Kędracka-Feldman
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
2017
Toruń
referat
polski