PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE KOMPETENCJI CYFROWYCH PRZEZ OSOBY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
Opublikowano:Zainteresowanie badaniami nad wpływem TIK na rozwój współczesnego człowieka jest wciąż aktualne. Znaleźć można wiele publikacji dotyczących roli nowoczesnych narzędzi, możliwości zastosowania, kompetencji użytkowników. Dotyczą wielu obszarów funkcjonowania i odnoszą się zarówno do dzieci, młodzieży jak osób dorosłych. Autorzy niniejszego opracowania skupili się na szczegółowym rozpoznaniu kompetencji cyfrowych osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Celem badania było zbadanie kompetencji cyfrowych i umiejętności czytania i pisania wśród uczniów z umiarkowanymi lub poważnymi zaburzeniami intelektualnymi. Badanie przeprowadzono zostało w specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Krakowie. W badaniu wykorzystano metodę partycypacyjnego badania działań (PAR). Wyniki wskazują, że badani korzystają z komputerów, a część z nich ma telefon lub smartfon z dostępem do Internetu. Uczniowie chętnie korzystają z serwisów społecznościowych. Komunikują się za ich pośrednictwem z rodzicami, przyjaciółmi, opiekunami. Potrafią obsługiwać proste programy edukacyjne, których używają do nauki. Korzystają również z dedykowanych aplikacji do oglądania filmów, wiadomości, słuchania muzyki, zakupów, szukania pracy. Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną chętnie korzystają z nowoczesnych technologii, jeżeli nie sami, to pod opieką i z pomocą dorosłych. Chętnie podejmują działania związane z rozszerzaniem swoich umiejętności, a możliwość korzystania z nowoczesnych technologii wpływa pozytywnie na motywacje i chęć uczestnictwa w zajęciach wspieranych nowoczesnymi środkami dydaktycznymi.
iwe.mat.umk.pl/iwe2017/materials/art2017/37.pdf
Ewelina Sobocha, Małgorzata Pietrzak
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
2017
Toruń
referat
polski