JAK TECHNOLOGIE INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNE MOGĄ WSPIERAĆ ROZWÓJ DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM? – STUDIUM TEORETYCZNE
Opublikowano:Dzieci w wieku przedszkolnym przyjmują nowoczesne technologie intuicyjnie, można odnieść wrażenie, że rodzą się z umiejętnościami obsługi nowoczesnych urządzeń. Od wczesnego dzieciństwa cyfrowe narzędzia towarzyszą im. Nie jesteśmy w stanie odizolować dzieci od technologii, wiec musimy umiejętnie kierować procesem nabywania umiejętności. Technologie informacyjno-komunikacyjne, wykorzystywane w sposób przemyślany przez odpowiedzialnego wychowawcę, opiekuna czy rodzica, mogą stać się, w perspektywie rozwoju dziecka, wartościowym narzędziem uczenia się. Dzieci w wieku przedszkolnym bardzo chętnie się zdobywają nowe umiejętności, warto więc wykorzystać ten czas na mądre wdrażanie w cyfrową rzeczywistość. W pierwszej części artykułu przedstawiona została ogólna charakterystyka rozwoju dziecka w wieku 3–6 lat, uporządkowana według kryterium poszczególnych obszarów rozwojowych. Artykuł stanowi również próbę sformułowania wynikających z tej charakterystyki dyrektyw dla projektantów przeznaczonych dla tej grupy wiekowej technologii informacyjno-komunikacyjnych. Zarysowane zostały także dyrektywy wynikające z raportów UNESCO i Fundacji Nowoczesna Polska dotyczące kontekstu. Dokonano prezentacji wyników teoretycznej analizy szans jakie nowoczesne technologie otwierają przed dziećmi w wieku przedszkolnym.
http://hdl.handle.net/10593/17972
Jacek Pyżalski, Michał Klichowski, Kinga Kuszak, Anna Klichowska
Wydawnictwo „Eter”
2017
Łódź
fragment książki
polski
978-83-947832-0-4