POSZUKIWANIE PROGRAMOWANIA I MYŚLENIA KOMPUTACYJNEGO W INNYCH PRZEDMIOTACH W NOWEJ PODSTAWIE PROGRAMOWEJ
Opublikowano:Wyzwania jakie stoją przed oświatą, związane z koniecznością dostosowywania się do wymagań współczesnego dynamicznie zmieniającego sie świata wykraczają daleko poza tradycyjne rozumienie edukacji. Nowa podstawa programowa wychodząc naprzeciw oczekiwaniom zakłada konieczność wprowadzania kształcenia informatycznego na etapie kształcenia dzieci młodszych. Dokonano w niej przełomowych, zmieniających podejście do kształcenia na etapie wczesnoszkolnym zapisów. W klasach I-III wprowadzono informatykę, która zakłada naukę programowania i rozwój myślenia komutacyjnego, algorytmicznego umożliwiającego nabywanie umiejętności i postaw kierowanych na rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i metod mających swoje źródło w informatyce. Jeśli nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej będą realizowali podstawę programową zgodnie z jej założeniami i w codziennej pracy z dziećmi, będą wykorzystywać nowoczesne technologie oraz wprowadzać naukę programowania, przyczynią się to do przygotowywania młodych do bycia świadomym i odpowiedzialnym uczestnikiem życia w cyfrowym społeczeństwie, nauczą krytycznej analizy informacji, bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej oraz nawiązywania i utrzymywania opartych na wzajemnym szacunku relacji z innymi użytkownikami sieci. Właściwe przygotowanie nauczycieli wczesnoszkolnych do edukacji cyfrowej owocować będzie rozszerzeniem jej zakresu na pozostałe przedmioty i etapy edukacji.
iwe.mat.umk.pl/iwe2017/materials/art2017/27.pdf
Małgorzata Rostkowska
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
2017
Toruń
referat
polski