W POSZUKIWANIU ABSTRAKCYJNEGO MODELU

Opublikowano:

Myślenie abstrakcyjne to zdolność pojęciowego ujmowania rzeczywistości, inaczej mówiąc, to zdolność myślenia za pomocą pojęć abstrakcyjnych. Jest niezbędnym elementem myślenia twórczego, wysoko dziś pozycjonowanego w kontekście kompetencji człowieka. Kształtowanie się myślenia abstrakcyjnego stanowi więc istotny kierunek rozwoju umysłowego. Człowiek nie rodzi się z tą umiejętnością, kształtuje się ona wraz z wiekiem. Ważne jest, aby rozwijać myślenie abstrakcyjne u dzieci, mając na uwadze fazy jego rozwoju od wczesnego dzieciństwa. Wprowadzając dzieci od najmłodszych lat w świat rozwiązywania problemów i programowania należy pamiętać, aby w młodszych klasach szkoły podstawowej bazować na modelach rzeczywistych, namacalnych, a wraz z dorastaniem dzieci, po etapie nauczania wczesnoszkolnego, przechodzić łagodnie do budowania modeli abstrakcyjnych. W pracy przedstawiono proces budowania abstrakcyjnych modeli dla kilku ciekawych problemów, które mogą być stosowane w pracy nawet z najmłodszymi uczniami. Analizowanie własności tych modeli pomaga w odnajdywaniu rozwiązania algorytmicznego. Umiejętność budowania abstrakcyjnych modeli ułatwia rozwiazywanie problemów, dlatego należy zwrócić szczególna uwagę na ten obszar kształcenia aby wprowadzając dzieci zgodnie z ich możliwościami rozwojowymi w obszar myślenia abstrakcyjnego ułatwić funkcjonowanie we współczesnym pełnym technologii świecie.

Identyfikator dokumentu cyfrowego:
iwe.mat.umk.pl/archiwum/iwe2016//materials/II_Drukarnia_IwE/03.pdf
Autor:
Anna Beata Kwiatkowska
Wydawca:
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Rok wydania:
2016
Miejsce wydania:
Toruń
Typ zasobu:
referat
Język:
polski
Format:
pdf