JAK WYKORZYSTAĆ NARZĘDZIA CYFROWE W PROCESIE WYCHOWANIA? FORMACJA NAUCZYCIELI
Opublikowano:W ostatnich latach rewolucja cyfrowa wprowadziła zmiany w wielu obszarach życia człowieka, w tym również w edukacji. Polityka oświatowa wdraża sukcesywnie wiele programów, mających na celu poprawę infrastruktury informatycznej w polskiej szkole.
Działania te przyczyniają się do podnoszenia ogólnych kompetencji w zakresie posługiwania się TIK wśród nauczycieli. Aby wesprzeć pedagogów w rozwijaniu umiejętności w dziedzinie wykorzystania technologii informacyjno – komunikacyjnych (TIK) w nauczaniu, komunikowaniu się z uczniami oraz ich rodzicami dostarczanych jest wiele programów edukacyjnych i pomocy dydaktycznych do zastosowania z użyciem komputera. W tym samym celu Ministerstwo Edukacji Narodowej opracowało i wdrożyło ogólnopolski Program Cyfrowa Szkoła obejmujący cztery, uzupełniające się obszary: e-nauczyciel, e-zasoby, e-szkoła, e-uczeń. Wdrażany program ma pomóc wyrównać szanse edukacyjne i umożliwić uczniom i nauczycielom dostęp do nowoczesnych urządzeń TIK. Współczesny nauczyciel ma za zadanie wspierać rozwój kompetencji tak aby przygotować uczniów do życia we współczesnym społeczeństwie informacyjnym, w którym korzystanie z nowoczesnych technologii jest podstawową umiejętnością. Rozwój kompetencji uczniów powinien dokonywać się poprzez działania kompetentnych nauczycieli, świadomych korzyści edukacyjnych z wykorzystania TIK. Autorzy artykułu próbują znaleźć odpowiedź na pytanie jak wykorzystać narzędzia cyfrowe w procesie wychowania aby sprostać współczesnym wyzwaniom edukacyjnym.
http://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/ct/article/download/112/113
0137-6985
ks. Rafał Bednarczyk
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
2015
Warszawa
artykuł naukowy
polski