O ISTOCIE MEDIALNOŚCI MŁODEGO POKOLENIA
Opublikowano:Współczesne dzieci żyją w świecie współtworzonym przez nowoczesne media, których oddziaływania na charakter młodego pokolenia nie da się nie zauważyć. Nowoczesne technologie uczestniczą w procesie wychowania, nauki, kształtowania relacji społecznych. Oddziałują one silnie na dziecko kształtując jego sposób funkcjonowania w społeczeństwie.
W pracy dokonano analizy charakteru medialności młodego pokolenia. Specjalną uwagę zwrócono na negatywny wpływ oglądania telewizji przez dzieci w wieku do 3-4 lat. Zwrócono uwagę na problem, jakim są u osób nadmiernie korzystających z Internetu zmiany w strukturze neuronalnej mózgu doświadczane przez internautów. Opisano ich negatywne konsekwencje, w tym wpływ na edukację. Krytycznej ocenie poddana została nowa koncepcja uczenia się - konektywizm, która zakłada, że wiedza nie jest już przechowywana w ludzkim mózgu, ale w Internecie.
Medialność młodego pokolenia jest według autora artykułu wielowymiarowa i skomplikowana. Fascynacja młodego człowieka technologiami skłania do sięgania dalej, głębiej, świat mediów często wypiera świat realny. Rolą dorosłych jest dyskretne kontrolowanie wskazywanie kierunku, który będzie prowadził do optymalnego rozwoju emocjonalnego i prawidłowej realizacji zadań edukacyjnych, wspieranych a nie kształtowanych przez nowoczesne technologie. Model działań musi być dostosowany do oczekiwań i możliwości cyfrowych tubylców, dla których globalna sieć nie jest już narzędziem zewnętrznym, ale czasem miejscem codziennego życia.
0077-653X
http://hdl.handle.net/10593/10280
Janusz Morbitzer
Wydawnictwo Naukowe UAM
2012
Poznań
978-83-232-2424-2