AKADEMIA MŁODEGO EKONOMISTY. DZIECKO I MEDIA. KSZTAŁTOWANIE KOMPETENCJI MEDIALNYCH POPRZEZ WYCHOWANIE
Opublikowano:Obraz dzieciństwa współczesnego dziecka odbiega zdecydowanie od obrazu dzieciństwa jego rodziców. Dziś otoczenie dziecka wciąż zmienia się i poszerza. Tradycyjne zabawki odchodzą w zapomnienie na rzecz atrakcyjnych cyfrowych urządzeń. Można odnieść wrażenie, że dziecko obcuje z nowoczesnymi technologiami już od kołyski. Rozwój TIK wprowadził w życie dzieci wiele zmian, nowe media współcześnie często nie tylko stanowią uzupełnienie, ale przejmują funkcje zarezerwowane dla relacji rodzic - dziecko. W czasach przed epoką medialną funkcje wychowawcze pełniła rodzina wspierana przez szkołę i kościół, dziś role te przejęły media, często zastępując tradycyjną triadę. Dziecko uczy się świata przez obserwację a media często tworzą fałszywy obraz rzeczywistości. Autor prezentacji dotyka problemu trudu wychowania, kształtowania świata wartości i postaw oraz edukacji współczesnego dziecka w zmieniającym się cyfrowym świecie. Charakteryzuje pojęcie kompetencji i wyjaśnia zależności pomiędzy kompetencjami a edukacją medialną. Zwraca również uwagę na etyczny wymiar problemu, z którym w dobie łatwego dostępu do informacji również tych niepożądanych zmagają się zarówno młodzi nieświadomi zagrożeń użytkownicy jaki i ich opiekunowie, rodzice i nauczyciele stojący przed wyzwaniem kształtowania w dzieci zafascynowanych cyfrowym światem tradycyjnej hierarchii wartości.
http://www.gimversity.pl/files/document/128545e2421c65a3ad86211ea3bc65ed1472251442.pdf
Krzysztof Jonczys
Uniwersytet Ekonomiczny Wrocław
2016
Wrocław
prezentacja
polski