TELEWIZJA W CODZIENNOŚCI DZIECKA PRZEDSZKOLNEGO (RAPORT Z BADAŃ)
Opublikowano:Współczesne dziecko wzrasta, rozwija się i kształtuje swój przyszły charakter w otoczeniu nowoczesnych technologii. Często zanim opanuje umiejętność chodzenia czy mówienia, choć bezwiednie, to zazwyczaj sprawnie posługuje się myszką komputera czy klawiaturą telefonu. Autorka artykułu porusza problem codzienności współczesnego dziecka zanurzonego od urodzenia w cyfrowej rzeczywistości. Wskazuje rolę nowoczesnych technologii w codziennym życiu dziecka w wieku przedszkolnym i prezentuje opinie rodziców na temat wpływu środków masowego przekazu na kształtującą się sferę intelektualną i emocjonalno-społeczną maluchów. Elektroniczne zabawki wypierają te tradycyjne, mało ciekawe i bezbarwne, a wszechobecne media przykuwają uwagę dziecka poprzez zalew atrakcyjnych wizualnie i słuchowo bodźców. Jak wynika z badań, rodzice często wykorzystują media jako zastępcze nianie, pozwalające zająć choć na chwilę absorbujące czas i uwagę pociechy. Bagatelizując zagrożenia jakie wynikają z nadmiernego korzystania z nowoczesnych narzędzi, często pozwalają na beztroskie uczestnictwo dzieci w wirtualnej przestrzeni. Kontakt dziecka z technologiami wraz z wiekiem zacieśnia się. Wyniki badań prezentowanych w raporcie wskazują, że świat mediów kusi, a dzieci chętnie korzystają z dostępnych narzędzi. Priorytetem współczesnej edukacji staje się intensyfikowanie działań podnoszących świadomość zagrożeń wynikających z nadmiernego korzystania z TIK oraz zmniejszających negatywne skutki oddziaływania mediów na dryfujące po wirtualnej rzeczywistości dzieci.
http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2013/referaty_2013_10/dusza.pdf
Bożena Dusza
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
2013
Kraków
raport z badań
polski