KOMPETENCJE KOMPUTEROWE I INFORMACYJNE MŁODZIEŻY W POLSCE RAPORT Z MIĘDZYNARODOWEGO BADANIA KOMPETENCJI KOMPUTEROWYCH I INFORMACYJNYCH ICILS 2013
Opublikowano:Kształtowanie i doskonalenie kompetencji cyfrowych jest jednym z głównych zadań współczesnej edukacji. Rozwój technologii trwa nieprzerwanie, a nowoczesne narzędzia wprowadzane na rynek ułatwiają wiele podejmowanych w codziennym życiu czynności, dlatego coraz chętniej wykorzystywane są w już nie tylko przez wychowane w środowisku cyfrowym dzieci i młodzież ale również nauczycieli, którzy z racji na to, że urodzili się i wychowali przed epoką cyfrową, uczą się nowoczesnych technologii i możliwości ich efektywnego wykorzystania w pracy na bieżąco. Prezentowany raport jest podsumowaniem wyników Międzynarodowego Badania Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych ICILS 2013 zrealizowanego w Polsce przez Instytut Badań Edukacyjnych. Prowadzone badania miały na celu weryfikacje rzeczywistych kompetencji cyfrowych dzieci i młodzieży oraz ocenę przygotowania do świadomego życia w cyfrowej rzeczywistości. W raporcie przedstawiono również poglądy nauczycieli na temat wykorzystywania nowych technologii w nauczaniu i uczeniu w szkole oraz sprawdzono poziom przygotowania nauczycieli do wykorzystania TIK w procesie kształcenia. Analiza prezentowanych wyników pozwala na określenie poziomu kompetencji zarówno uczniów jaki nauczycieli oraz wskazanie czynników mających wpływ na zarówno na pozytywne jak i negatywne postrzeganie nowych technologii przez użytkowników.
http://eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/ibe-raport-icils.pdf
Maciej M. Sysło, Justyna Jasiewicz, Kamil Sijko, Krzysztof Biedrzycki, Radosław Kaczan, Tomasz Piechociński , Piotr Rycielski, Ludmiła Rycielska
Instytut Badań Edukacyjnych
2013
Warszawa
raport z badań
polski